2018-05-17 15:50

2018-05-17 15:53

Påverkar inte flyget i norra Värmland

TORSBY/HAGFORS: Flera linjer måste upphandlas på nytt

Nextjets konkurs påverkar inte flyget mellan norra Värmland och Arlanda. Däremot berörs andra flyglinjer i landet som också upphandlats med statligt stöd.

Flygbranschen är tuff, marginalerna är små. Att det över huvudtaget flygs på sträckan Torsby–Hagfors–Arlanda beror helt och hållet på att linjen omfattas av allmän trafikplikt och därmed upphandlas av Trafikverket.

– Vi berörs inte alls av Nextjets konkurs eftersom det är Direktflyg som trafikerar sträckan. Det enda är väl att Nextjet inte kommer att vara ett av bolagen som eventuellt lägger anbud på sträckan i upphandlingen som börjar gälla hösten 2019, säger Thomas Stjerndorff, vd för Torsby flygplats.

Statligt stöd

Betydligt jobbigare är situationen på andra håll i landet. Nextjet har fått statligt stöd för att flyga på sträckorna Lycksele–Arlanda och Hemavan/Vilhelmina–Arlanda. Men under 2017 ställdes många avgångar in, vilket fick Trafikverket att besluta om ett vite på 700 000 kronor.

Även flyglinjerna Arvidsjaur–Arlanda och Gällivare–Arlanda omfattas av allmän trafikplikt, men upphandlades aldrig då Nextjet beslutade om att flyga kommersiellt på sträckorna, alltså utan statligt stöd. När bolaget nu gått i konkurs måste de upphandlas på nytt, på samma sätt som flyget mellan Lycksele samt Hemavan/Vilhelmina och Arlanda.

Ny upphandling

– Den här saken utreds just nu, det gäller att försöka lösa det på bästa tänkbara sätt gällande de linjer som omfattas av allmän trafikplikt. Men hur snabbt det kan gå törs jag inte sia om, det finns ju också begränsningar i och med lagen om offentlig upphandling, säger Alexandra Elias på Trafikverkets presstjänst.

Liknande situation

Situationen liknar på sätt och vis den som blev verklighet i Torsby i mars 2015. Trafikverket beslutade då, efter långvarig och kraftig kritik, mängder av inställda turer samt säkerhetsbrister om att med omedelbar riva avtalet med det estniska flygbolaget Avies.

Den gången tog det en knapp månad att hitta en ersättare, i form av det bolaget som vunnit upphandlingen för flyglinjen från hösten 2015 och som fortfarande trafikerar sträckan.

– Vi hoppas på ett fortsatt samarbete med Direktflyg, de har verkligen gjort ett bra jobb. Tack vare hög regularitet har sträckan fått allt fler passagerare, säger Thomas Stjerndorff.

Flygbranschen är tuff, marginalerna är små. Att det över huvudtaget flygs på sträckan Torsby–Hagfors–Arlanda beror helt och hållet på att linjen omfattas av allmän trafikplikt och därmed upphandlas av Trafikverket.

– Vi berörs inte alls av Nextjets konkurs eftersom det är Direktflyg som trafikerar sträckan. Det enda är väl att Nextjet inte kommer att vara ett av bolagen som eventuellt lägger anbud på sträckan i upphandlingen som börjar gälla hösten 2019, säger Thomas Stjerndorff, vd för Torsby flygplats.

Statligt stöd

Betydligt jobbigare är situationen på andra håll i landet. Nextjet har fått statligt stöd för att flyga på sträckorna Lycksele–Arlanda och Hemavan/Vilhelmina–Arlanda. Men under 2017 ställdes många avgångar in, vilket fick Trafikverket att besluta om ett vite på 700 000 kronor.

Även flyglinjerna Arvidsjaur–Arlanda och Gällivare–Arlanda omfattas av allmän trafikplikt, men upphandlades aldrig då Nextjet beslutade om att flyga kommersiellt på sträckorna, alltså utan statligt stöd. När bolaget nu gått i konkurs måste de upphandlas på nytt, på samma sätt som flyget mellan Lycksele samt Hemavan/Vilhelmina och Arlanda.

Ny upphandling

– Den här saken utreds just nu, det gäller att försöka lösa det på bästa tänkbara sätt gällande de linjer som omfattas av allmän trafikplikt. Men hur snabbt det kan gå törs jag inte sia om, det finns ju också begränsningar i och med lagen om offentlig upphandling, säger Alexandra Elias på Trafikverkets presstjänst.

Liknande situation

Situationen liknar på sätt och vis den som blev verklighet i Torsby i mars 2015. Trafikverket beslutade då, efter långvarig och kraftig kritik, mängder av inställda turer samt säkerhetsbrister om att med omedelbar riva avtalet med det estniska flygbolaget Avies.

Den gången tog det en knapp månad att hitta en ersättare, i form av det bolaget som vunnit upphandlingen för flyglinjen från hösten 2015 och som fortfarande trafikerar sträckan.

– Vi hoppas på ett fortsatt samarbete med Direktflyg, de har verkligen gjort ett bra jobb. Tack vare hög regularitet har sträckan fått allt fler passagerare, säger Thomas Stjerndorff.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.