2017-11-14 15:04

2017-11-14 15:04

Nu är järnvägen färdigutbyggd

TRAFIK: Kraftigt ökad kapacitet på Bergslagsbanan

Trafikverket har nu färdigställt upprustningen av Bergslagsbanan mellan Kil och Ställdalen.
Cirka 700 miljoner kronor har investerats i bland annat sex nya mötesstationer.
– Kapaciteten har blivit fem–tio gånger större.

Det konstaterar Trafikverkets projektledare Mark Jones.

Den 14 mil långa sträckan mellan Kil och Ställdalen har tidigare varit bromskloss för trafiken på Bergslagsbanan som mest består av godståg. Men tack vare den satsning som har gjorts har framkomligheten blivit en helt annan.

– Vi har byggt sex nya mötesstationer. Fyra helt nya mötesspår har byggts vid Kejsarbäcken, Geijersdal, Herrhult och Sandmon.

– Dessutom har Hällefors mötesspår förlängts och Daglösens station har byggts om. Utöver det har vi byggt om 16 plankorsningar, säger Mark Jones.

Samtidigt har man infört så kallad fjärrblockering på sträckan. Det innebär att trafiken numera styrs från Hallsberg.

– Totalt har vi investerat cirka 700 miljoner kronor i projektet. De här åtgärderna innebär att kapaciteten har blivit fem–tio gånger större mellan Kil och Ställdalen.

– Det innebär att Bergslagsbanan kan avlasta Värmlandsbanan. Vad jag förstår är det redan klart att de norska frukt- och grönsakstågen ska gå den här vägen i stället. Bergslagsbanan även blivit ett alternativ till Västra stambanan, säger Mark Jones.

Förbättringarna gör det också möjligt att köra fler persontåg Kil–Ställdalen.

Det konstaterar Trafikverkets projektledare Mark Jones.

Den 14 mil långa sträckan mellan Kil och Ställdalen har tidigare varit bromskloss för trafiken på Bergslagsbanan som mest består av godståg. Men tack vare den satsning som har gjorts har framkomligheten blivit en helt annan.

– Vi har byggt sex nya mötesstationer. Fyra helt nya mötesspår har byggts vid Kejsarbäcken, Geijersdal, Herrhult och Sandmon.

– Dessutom har Hällefors mötesspår förlängts och Daglösens station har byggts om. Utöver det har vi byggt om 16 plankorsningar, säger Mark Jones.

Samtidigt har man infört så kallad fjärrblockering på sträckan. Det innebär att trafiken numera styrs från Hallsberg.

– Totalt har vi investerat cirka 700 miljoner kronor i projektet. De här åtgärderna innebär att kapaciteten har blivit fem–tio gånger större mellan Kil och Ställdalen.

– Det innebär att Bergslagsbanan kan avlasta Värmlandsbanan. Vad jag förstår är det redan klart att de norska frukt- och grönsakstågen ska gå den här vägen i stället. Bergslagsbanan även blivit ett alternativ till Västra stambanan, säger Mark Jones.

Förbättringarna gör det också möjligt att köra fler persontåg Kil–Ställdalen.