2015-09-19 06:00

2015-09-19 06:00

Allt fler cyklister dödas och skadas

VÄRMLAND/KARLSTAD: Cykel­lysen är en både billig och effektiv livförsäkring

Cyklisterna lever allt farligare.
Mellan 2010 och 2014 ökade antalet svårt skadade och dödade cyklister­­ i trafiken med 38 respektive 57 procent.
– En del av dem far fram som vettvillingar, säger Sune Hallgren.

Sune Hallgren är bilmekaniker och kör dagligen omkring en hel del på Karlstads gator och vägar i sitt arbete.

– Jag uppskattar att cirka sjuttio procent av stans cyklister uppträder mycket bra i trafiken, men så finns det ju också många som mer eller mindre saknar trafikmoral.

En cyklist är det sista man vill ha på motorhuven, menar Sune, och hittills har han klarat sig ifrån den hemska upplevelsen.

– Peppar, peppar... Men det har varit ganska nära några gånger, när cyklister utan förvarning har kastat sig rätt ut i vägbanan. En del verkar inte sätta värde på sina egna liv...

Avskärmade i trafiken

Framför allt tycker Sune att det brister i användandet av cykelhjälm.

– Det är inte särskilt många cyklister som har hjälm på sig. Jag blev själv vittne på nära håll till hur en kille på tävlings­cykel i full fart körde in i en bil som han inte såg. Han flög iväg och slogs medvetslös mot asfalten. Utan hjälm vete tusan hur det hade gått...

Vanligt är också med cyklister­ som trampar omkring med hörlurar på sig i trafiken.

– De lyssnar på musik, antar jag, och befinner sig inne i sin egen lilla bubbla; de skärmar av sig från om­världen och missar många gånger vad som händer trafiken.

Belysning är en annan sak som det slarvas med.

– Särskilt nu på hösten är det viktigt, när allt blir blött och mörkt ute. Då är det oerhört svårt att upptäcka en cykel på rull som saknar belysning fram och bak. Cykel­lysen är en både billig och effektiv livförsäkring.

Inte helt oväntat

Förra året skadades 12 680 cyklister i trafiken, enligt statistik från Transport­styrelsen – en minst sagt dramatisk ökning­ på 47 procent jämfört med 2010 då siffran var 8 602.

Motsvarande förhållande vad gäller svårt skadade är 522/377.

Och för antalet dödade har ökningen gått från 23 till 36 under samma period.

Utvecklingen med allt fler trafikolyckor bland cyklister är oroväckande men inte helt oväntad, anser Marie Nordén, generalsekreterare vid Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF.

– Vissa kanske måste börja tänka på sitt beteende på cykeln. Många håller en mycket hög hastighet. En del av bekymret är att man inte förstår hur väldigt utsatt och oskyddad man är som cyklist.

Den statistik över omkomna och skadade cyklister i trafiken som Transportstyrelsen årligen redovisar omfattar enbart de händelser som rapporteras till polis och sjukvård.

Mörkertalet är stort, enligt NTF:s bedömning.

Karlstad som cykelstad

Sune Hallgren håller med Marie Nordén om att utvecklingen är oroväckande – men inte oväntad.

– Både cyklister och bilister­ måste bli mer medvetna om de ökande problemen och börja ta ett större ansvar och visa mer hänsyn för att det ska fun­­gera­ säkrare för oss alla i trafiken.

Han önskar sig också en rejäl debatt i ämnet.

– Inte minst här i Karlstad, med tanke på att kommunen vill marknadsföra sig som en cykel­stad.

Sune Hallgren är bilmekaniker och kör dagligen omkring en hel del på Karlstads gator och vägar i sitt arbete.

– Jag uppskattar att cirka sjuttio procent av stans cyklister uppträder mycket bra i trafiken, men så finns det ju också många som mer eller mindre saknar trafikmoral.

En cyklist är det sista man vill ha på motorhuven, menar Sune, och hittills har han klarat sig ifrån den hemska upplevelsen.

– Peppar, peppar... Men det har varit ganska nära några gånger, när cyklister utan förvarning har kastat sig rätt ut i vägbanan. En del verkar inte sätta värde på sina egna liv...

Avskärmade i trafiken

Framför allt tycker Sune att det brister i användandet av cykelhjälm.

– Det är inte särskilt många cyklister som har hjälm på sig. Jag blev själv vittne på nära håll till hur en kille på tävlings­cykel i full fart körde in i en bil som han inte såg. Han flög iväg och slogs medvetslös mot asfalten. Utan hjälm vete tusan hur det hade gått...

Vanligt är också med cyklister­ som trampar omkring med hörlurar på sig i trafiken.

– De lyssnar på musik, antar jag, och befinner sig inne i sin egen lilla bubbla; de skärmar av sig från om­världen och missar många gånger vad som händer trafiken.

Belysning är en annan sak som det slarvas med.

– Särskilt nu på hösten är det viktigt, när allt blir blött och mörkt ute. Då är det oerhört svårt att upptäcka en cykel på rull som saknar belysning fram och bak. Cykel­lysen är en både billig och effektiv livförsäkring.

Inte helt oväntat

Förra året skadades 12 680 cyklister i trafiken, enligt statistik från Transport­styrelsen – en minst sagt dramatisk ökning­ på 47 procent jämfört med 2010 då siffran var 8 602.

Motsvarande förhållande vad gäller svårt skadade är 522/377.

Och för antalet dödade har ökningen gått från 23 till 36 under samma period.

Utvecklingen med allt fler trafikolyckor bland cyklister är oroväckande men inte helt oväntad, anser Marie Nordén, generalsekreterare vid Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF.

– Vissa kanske måste börja tänka på sitt beteende på cykeln. Många håller en mycket hög hastighet. En del av bekymret är att man inte förstår hur väldigt utsatt och oskyddad man är som cyklist.

Den statistik över omkomna och skadade cyklister i trafiken som Transportstyrelsen årligen redovisar omfattar enbart de händelser som rapporteras till polis och sjukvård.

Mörkertalet är stort, enligt NTF:s bedömning.

Karlstad som cykelstad

Sune Hallgren håller med Marie Nordén om att utvecklingen är oroväckande – men inte oväntad.

– Både cyklister och bilister­ måste bli mer medvetna om de ökande problemen och börja ta ett större ansvar och visa mer hänsyn för att det ska fun­­gera­ säkrare för oss alla i trafiken.

Han önskar sig också en rejäl debatt i ämnet.

– Inte minst här i Karlstad, med tanke på att kommunen vill marknadsföra sig som en cykel­stad.