2015-07-30 06:00

2015-07-31 07:28

Välkomnar ökad efterfrågan

VÄRMLAND: Produktionstakten påverkas inte nämnvärt

Från att ha haft matmarknader som skyltfönster tar allt fler lokala mathantverkare plats i storbutikernas hyllor.

Agnetha Möller Carlsson driver sedan tre år företaget Svensk Pasta på sin gård utanför Karlstad. Men hon gör det vid sidan av sitt heltidsjobb med hjälp av sin man,

Förr var det marknader som gällde, men nu drar det allt mer åt att hitta återförsäljare. Som en följd ökar efterfrågan, vilket medför vissa problem.

– Jag ligger några steg efter, jag har försökt bygga upp ett lager men hinner inte. Men det är ju positivt i sig.

Hon lyckades ganska snabbt få in sin produkt i Konsums artikelsystem. Hon finns i de deras större butiker, men även i andra butiker.

– I den mån jag hinner besöker jag butikerna, det är givande att ha kontakt med den som säljer pastan.

Hon inledde produktionen i en lokal i matmejeriet, men lokalen var alldeles för stor för produktionen som då flyttades hem.

Kan du ta nästa steg om efterfrågan så kräver?

– Är man en småskalig producent så ligger man på en viss nivå, men jag kan utöka kapaciteten i pastaboden. Och det gör jag allt eftersom.

Några andra som på korttid etablerat en lokal produkt på butikshyllorna är Kilsföretaget Solbacka källa, som säljer buteljerat vatten i glasflaska. Man har precis fått klartecken för att finnas i Konsums system. Eric Smederöd, vd, tror inte det kommer påverka produktionssystemet för tillfället.

– Än så länge kan vi möta efterfrågan. Vi har inte en volymprodukt på det sättet, men det är klart det är roligt när det fyller på.

Skulle det ske en kraftig ökning på efter får man öka antalet produktionstimmar säger han.

”En hel palett”

Sedan finns det producenter som är väderberoende. Sommaren 2015 har satt vissa käppar i hjulet för Örtikultur i Brunskog.

– Vi tog över namnet för ett år sedan, och hade turen att det var inarbetat och vi hade en kundkrets, säger Marita Emilsson på Jössenavet, som driver företaget.

Till årets produktion har man haft färre anställda. Det, och vädret, har gett mindre volymer. Men Jössenavet är ändå lyckats nå fler.

– I år har det tillkommit några nya butiker.

Hushållningssällskapet bedriver sedan några månader en grossistverksamhet (se artikel nedan). Detta ser Agnetha Möller Carlsson som en ”ypperlig idé”.

– Ur min synvinkel så ska jag hinna producera, sälja, allt man ska göra som liten hantverkare, där tar de nu en del av mitt jobb. Och för handlarna handlar det om en kontakt som ger en hel palett.

Eric Smederöd håller med:

– Det innebär att vi får en ytterligare kontaktyta med deras kunder.

Hur ser då producenterna på framtiden, för egen del och det lokalproducerade?

– Jag hoppas att det ökar, för man tror ju att folk blir mer medvetna över vad de stoppar i sig, säger Agnetha Möller Carlsson.

– Det är ju jättegôtt om det finns lokalproducerat, det är ju det man tittar efter när man handlar, säger Marita Emilsson.

– För vår del så ser vi framtiden an, vi kommer fortsätta öka i lagom takt, säger Eric Smederöd.

Agnetha Möller Carlsson driver sedan tre år företaget Svensk Pasta på sin gård utanför Karlstad. Men hon gör det vid sidan av sitt heltidsjobb med hjälp av sin man,

Förr var det marknader som gällde, men nu drar det allt mer åt att hitta återförsäljare. Som en följd ökar efterfrågan, vilket medför vissa problem.

– Jag ligger några steg efter, jag har försökt bygga upp ett lager men hinner inte. Men det är ju positivt i sig.

Hon lyckades ganska snabbt få in sin produkt i Konsums artikelsystem. Hon finns i de deras större butiker, men även i andra butiker.

– I den mån jag hinner besöker jag butikerna, det är givande att ha kontakt med den som säljer pastan.

Hon inledde produktionen i en lokal i matmejeriet, men lokalen var alldeles för stor för produktionen som då flyttades hem.

Kan du ta nästa steg om efterfrågan så kräver?

– Är man en småskalig producent så ligger man på en viss nivå, men jag kan utöka kapaciteten i pastaboden. Och det gör jag allt eftersom.

Några andra som på korttid etablerat en lokal produkt på butikshyllorna är Kilsföretaget Solbacka källa, som säljer buteljerat vatten i glasflaska. Man har precis fått klartecken för att finnas i Konsums system. Eric Smederöd, vd, tror inte det kommer påverka produktionssystemet för tillfället.

– Än så länge kan vi möta efterfrågan. Vi har inte en volymprodukt på det sättet, men det är klart det är roligt när det fyller på.

Skulle det ske en kraftig ökning på efter får man öka antalet produktionstimmar säger han.

”En hel palett”

Sedan finns det producenter som är väderberoende. Sommaren 2015 har satt vissa käppar i hjulet för Örtikultur i Brunskog.

– Vi tog över namnet för ett år sedan, och hade turen att det var inarbetat och vi hade en kundkrets, säger Marita Emilsson på Jössenavet, som driver företaget.

Till årets produktion har man haft färre anställda. Det, och vädret, har gett mindre volymer. Men Jössenavet är ändå lyckats nå fler.

– I år har det tillkommit några nya butiker.

Hushållningssällskapet bedriver sedan några månader en grossistverksamhet (se artikel nedan). Detta ser Agnetha Möller Carlsson som en ”ypperlig idé”.

– Ur min synvinkel så ska jag hinna producera, sälja, allt man ska göra som liten hantverkare, där tar de nu en del av mitt jobb. Och för handlarna handlar det om en kontakt som ger en hel palett.

Eric Smederöd håller med:

– Det innebär att vi får en ytterligare kontaktyta med deras kunder.

Hur ser då producenterna på framtiden, för egen del och det lokalproducerade?

– Jag hoppas att det ökar, för man tror ju att folk blir mer medvetna över vad de stoppar i sig, säger Agnetha Möller Carlsson.

– Det är ju jättegôtt om det finns lokalproducerat, det är ju det man tittar efter när man handlar, säger Marita Emilsson.

– För vår del så ser vi framtiden an, vi kommer fortsätta öka i lagom takt, säger Eric Smederöd.