2015-07-30 06:00

2015-07-31 07:28

"Har blivit tagna på sängen"

VÄRMLAND: Skafferi Värmland

– Målgrupper som är mer medvetna och ställer krav ökar, säger Michael Samstorp på Skafferi Värmland, som jobbar med att få ut fler lokala produkter i länets butiker.

Skafferi Värmland är en grossistverksamhet startad av Hushållningssällskapet i Värmland. Michael Samstorp är ansvarig för försäljning och logistik. Han säger att butikerna blir allt mer medvetna om att kunderna efterfrågar lokalproducerade varor.

– Målgrupper som är mer medvetna och ställer krav ökar, branschen har blivit lite tagna på sängen. Vissa handlare säger att det kan bli tufft om man inte kan möta det här.

”Måste lyftas”

Skafferi Värmland har som filosofi att vara med i hela ledet, från producentkontakt till:

– Att bygga miljöer och vara ett språkrör. Det räcker inte med att leverera varan, den måste lyftas i butik också. Det är en ganska stor process.

I butik vill man bygga upp något som liknar ett ”showroom” med de lokalproducerade varorna, men:

– Ska du köpa rapsolja så går du till den hyllan, då måste den också synas där.

Michael Samstorp säger att problemen för de mindre lokala producenterna är det enorma flödet av massproducerat som finns i butikernas hyllor samt prissättningen.

Hur ser framtiden ut för Värmlands matproducenter?

– Det finns två viktiga saker att tänka på. Det första är att producenterna får verktyg att ta nästa steg i sin utveckling, det är en stor skillnad på att sälja på marknader och till butiker. Det andra är att butikerna gör vad de kan för att lyfta produkterna. Får vi till det så ser framtiden enormt ljus ut.

– Konsumenterna kommer inte att bli mindre medvetna, och de kommer ställa krav att det sker något.

Skafferi Värmland är en grossistverksamhet startad av Hushållningssällskapet i Värmland. Michael Samstorp är ansvarig för försäljning och logistik. Han säger att butikerna blir allt mer medvetna om att kunderna efterfrågar lokalproducerade varor.

– Målgrupper som är mer medvetna och ställer krav ökar, branschen har blivit lite tagna på sängen. Vissa handlare säger att det kan bli tufft om man inte kan möta det här.

”Måste lyftas”

Skafferi Värmland har som filosofi att vara med i hela ledet, från producentkontakt till:

– Att bygga miljöer och vara ett språkrör. Det räcker inte med att leverera varan, den måste lyftas i butik också. Det är en ganska stor process.

I butik vill man bygga upp något som liknar ett ”showroom” med de lokalproducerade varorna, men:

– Ska du köpa rapsolja så går du till den hyllan, då måste den också synas där.

Michael Samstorp säger att problemen för de mindre lokala producenterna är det enorma flödet av massproducerat som finns i butikernas hyllor samt prissättningen.

Hur ser framtiden ut för Värmlands matproducenter?

– Det finns två viktiga saker att tänka på. Det första är att producenterna får verktyg att ta nästa steg i sin utveckling, det är en stor skillnad på att sälja på marknader och till butiker. Det andra är att butikerna gör vad de kan för att lyfta produkterna. Får vi till det så ser framtiden enormt ljus ut.

– Konsumenterna kommer inte att bli mindre medvetna, och de kommer ställa krav att det sker något.