2015-07-30 06:00

2015-07-30 06:00

Handlare: "Stöttar orten och bygden"

VÄRMLAND: Skapar arbetstillfällen

Kunderna vill ha det närproducerade och butikerna lyssnar.
– Vi vill gynna den värmländska näringen, säger Kurt Rundin på Konsum Värmland.
Ica-handlaren Stefan Källvik håller med.

Allt fler kunder efterfrågar lokalt producerad mat och de lokala mathantverkarna växer. Kurt Rundin är varuflödeschef på Konsum Värmland. Han ser ökningen som positiv.

– Det ger arbetstillfällen i Värmland som vi alla har glädje av i slutändan.

Vad finns det för kriterier för att ni ska ta in lokalproducerade varor?

– Det måste gå att sälja den och vi åker också ut till producenten för att skapa oss en bild. Sedan börjar samarbetet om vi känner att det är rätt produkter och då bygger vi upp logistik för att få ut det i våra butiker, därefter kan producenterna ta kontakt med butikerna så de vet vad som ska säljas.

Vad är avgörande för att få med produkten i sortimentet?

– Det behöver inte vara en unik produkt. Det kan vara ett komplement som kanske inte finns lokalproducerat.

Konsum Värmland är en kedja som håller sig med ett eget bageri samt chark.

Blir det någon konkurrens mellan er och andra producenter?

– Det är inte samma produkter, så det är inte konkurrens på det sättet. Vi vill erbjuda våra kunder ett brett sortiment, så det är mer ett komplettment.

Hos Konsum bestäms det centralt vilka varor som ska säljas i vilka butiker. Hos Ica är det mer upp till varje butik.

Stefan Källvik är butikschef i en Ica-butik i Säffle. Han säger att det lokalproducerade är en viktig del i sortimentet.

– För mig är det att stötta orten och bygden, och vi försöker jobba med att få det så lokalt som det går.

I butiken finns en egen hylla för de lokalproducerade varor, därtill finns de i kyl- och bröddiskarna.

– Lyssnar på kunder, och försöker gå i bräschen för att få in så mycket lokalt som möjligt i butik, säger Stefan Källvik.

”Beredda att betala”

Att lokala mathantverkare inte kan producera samma volymer som multinationella företag säger sig självt. Men det är inget hinder för att få finnas på butikshyllorna.

– Vi måste hjälpa dem att komma i gång med försäljningen. Kunderna är beredda att betala för den här typen av varor och vi måste kunna erbjuda ett brett sortiment, säger Kurt Rundin.

Hos Stefan Källvik är inte dörren stängd för nya produkter.

– Den står vidöppen för nya aktörer, och jag hoppas att marknaden växer. Efter att Volvo la ner så gäller det att alla bidrar med det man kan för att få Säffle att må bra.

NWT har även sökt Willys och Hemköp lokalt

Allt fler kunder efterfrågar lokalt producerad mat och de lokala mathantverkarna växer. Kurt Rundin är varuflödeschef på Konsum Värmland. Han ser ökningen som positiv.

– Det ger arbetstillfällen i Värmland som vi alla har glädje av i slutändan.

Vad finns det för kriterier för att ni ska ta in lokalproducerade varor?

– Det måste gå att sälja den och vi åker också ut till producenten för att skapa oss en bild. Sedan börjar samarbetet om vi känner att det är rätt produkter och då bygger vi upp logistik för att få ut det i våra butiker, därefter kan producenterna ta kontakt med butikerna så de vet vad som ska säljas.

Vad är avgörande för att få med produkten i sortimentet?

– Det behöver inte vara en unik produkt. Det kan vara ett komplement som kanske inte finns lokalproducerat.

Konsum Värmland är en kedja som håller sig med ett eget bageri samt chark.

Blir det någon konkurrens mellan er och andra producenter?

– Det är inte samma produkter, så det är inte konkurrens på det sättet. Vi vill erbjuda våra kunder ett brett sortiment, så det är mer ett komplettment.

Hos Konsum bestäms det centralt vilka varor som ska säljas i vilka butiker. Hos Ica är det mer upp till varje butik.

Stefan Källvik är butikschef i en Ica-butik i Säffle. Han säger att det lokalproducerade är en viktig del i sortimentet.

– För mig är det att stötta orten och bygden, och vi försöker jobba med att få det så lokalt som det går.

I butiken finns en egen hylla för de lokalproducerade varor, därtill finns de i kyl- och bröddiskarna.

– Lyssnar på kunder, och försöker gå i bräschen för att få in så mycket lokalt som möjligt i butik, säger Stefan Källvik.

”Beredda att betala”

Att lokala mathantverkare inte kan producera samma volymer som multinationella företag säger sig självt. Men det är inget hinder för att få finnas på butikshyllorna.

– Vi måste hjälpa dem att komma i gång med försäljningen. Kunderna är beredda att betala för den här typen av varor och vi måste kunna erbjuda ett brett sortiment, säger Kurt Rundin.

Hos Stefan Källvik är inte dörren stängd för nya produkter.

– Den står vidöppen för nya aktörer, och jag hoppas att marknaden växer. Efter att Volvo la ner så gäller det att alla bidrar med det man kan för att få Säffle att må bra.

NWT har även sökt Willys och Hemköp lokalt