2015-07-28 15:13

2015-07-28 15:13

Handeln vet inga gränser

GRÄNSHANDELN: Regnigt juli ger gränshandeln vatten på kvarn

Den mulna sommaren innebär strålande tider för den värmländska gränshandeln. Kunderna vallfärdar till både Töcksfors och Charlottenberg.

Vädergudarna verkar stå på handelns sida. Den mulna sommaren gör att norska och svenska semesterfirare tar sin tillflykt till shoppingkomplexen i västra Värmland. I både Charlottenberg och Töcksfors redovisar man rekordsiffror för sommarhandeln.

– Det finns inga tvivel. Skitvädret har stor betydelse i att det går så pass bra. Folk kommer hellre hit än att sitta och frysa på campingen, konstaterar Töcksfors centerchef, Lars Erik Erøy.

Marie Magnusson, marknadschef på Charlottenbergs shoppingcenter, håller med.

– Det är för kallt för att bada men tillräckligt bra för att ta en längre biltur över gränsen. Det är perfekt shoppingväder!

Vädrets inverkan på handeln är onekligen stor. Förra sommaren bjöd till stora delar på sol och klarblå himmel. Gränshandeln gick visserligen bra även då, men jämfört med årets noteringar var man inte i närheten.

Under juli månad ökade Töcksfors shoppingcenter sin försäljning med hela 17 procent jämfört med samma period förra året. Och i Charlottenberg vill man inte vara sämre. Den gångna veckan ökade man försäljningen med 26 procent jämfört med samma vecka 2014. Lars Erik Erøy gläds åt siffrorna.

– Vi är nöjda så länge vi har en positiv utveckling. Men att kunna redovisa den här typen av siffror hade vi inte räknat med. Fantastiskt!

Shoppar längre

Sedan shoppingcentret i Töcksfors invigdes i oktober 2005 har livsmedelförsäljningen varit det största dragplåstret. Den mulna sommaren har dock sett till att kraftigt öka efterfrågan även av andra varor.

– Kunderna tenderar att stanna längre på grund av vädret vilket har fått restaurangerna att öka sin försäljning markant. Dessutom säljer vi betydligt mer av traditionella handelsvaror så som kläder och skor; antagligen på grund av kylan. Vi lyfter i alla kategorier, säger Lars Erik Erøy.

Den norska kronan har under flera år försvagats gentemot den svenska. Men någon minskad gränshandel är det alltså inte tal om. Tvärtom.

– Valutan verkar inte betyda så mycket. Det kunderna är ute efter i form av mat och alkohol är fortsatt betydligt billigare i Sverige än i Norge – det lockar norrmännen över gränsen, säger Marie Magnusson.

Den frejdiga gränshandeln får centercheferna att hoppas på rekordresultat när 2015 ska räknas samman.

– Vår målsättning för året var att nå en omsättning på 800 miljoner. Men fortsätter det såhär kan vi hoppas på att snudda vid 850. Det är i nivåer med Stockholmsgallerior och skulle vara ett fantastiskt resultat för oss, säger Lars Erik Erøy.

Vädergudarna verkar stå på handelns sida. Den mulna sommaren gör att norska och svenska semesterfirare tar sin tillflykt till shoppingkomplexen i västra Värmland. I både Charlottenberg och Töcksfors redovisar man rekordsiffror för sommarhandeln.

– Det finns inga tvivel. Skitvädret har stor betydelse i att det går så pass bra. Folk kommer hellre hit än att sitta och frysa på campingen, konstaterar Töcksfors centerchef, Lars Erik Erøy.

Marie Magnusson, marknadschef på Charlottenbergs shoppingcenter, håller med.

– Det är för kallt för att bada men tillräckligt bra för att ta en längre biltur över gränsen. Det är perfekt shoppingväder!

Vädrets inverkan på handeln är onekligen stor. Förra sommaren bjöd till stora delar på sol och klarblå himmel. Gränshandeln gick visserligen bra även då, men jämfört med årets noteringar var man inte i närheten.

Under juli månad ökade Töcksfors shoppingcenter sin försäljning med hela 17 procent jämfört med samma period förra året. Och i Charlottenberg vill man inte vara sämre. Den gångna veckan ökade man försäljningen med 26 procent jämfört med samma vecka 2014. Lars Erik Erøy gläds åt siffrorna.

– Vi är nöjda så länge vi har en positiv utveckling. Men att kunna redovisa den här typen av siffror hade vi inte räknat med. Fantastiskt!

Shoppar längre

Sedan shoppingcentret i Töcksfors invigdes i oktober 2005 har livsmedelförsäljningen varit det största dragplåstret. Den mulna sommaren har dock sett till att kraftigt öka efterfrågan även av andra varor.

– Kunderna tenderar att stanna längre på grund av vädret vilket har fått restaurangerna att öka sin försäljning markant. Dessutom säljer vi betydligt mer av traditionella handelsvaror så som kläder och skor; antagligen på grund av kylan. Vi lyfter i alla kategorier, säger Lars Erik Erøy.

Den norska kronan har under flera år försvagats gentemot den svenska. Men någon minskad gränshandel är det alltså inte tal om. Tvärtom.

– Valutan verkar inte betyda så mycket. Det kunderna är ute efter i form av mat och alkohol är fortsatt betydligt billigare i Sverige än i Norge – det lockar norrmännen över gränsen, säger Marie Magnusson.

Den frejdiga gränshandeln får centercheferna att hoppas på rekordresultat när 2015 ska räknas samman.

– Vår målsättning för året var att nå en omsättning på 800 miljoner. Men fortsätter det såhär kan vi hoppas på att snudda vid 850. Det är i nivåer med Stockholmsgallerior och skulle vara ett fantastiskt resultat för oss, säger Lars Erik Erøy.