2015-07-27 19:18

2015-07-27 19:18

Svart månad i trafiken

VÄRMLAND: Två mc-olyckor med dödlig utgång

Juli har varit en svart månad i den värmländska trafiken. Under de senaste veckorna har två motorcyklister omkommit i krockar med bilister. Sammanlagt har hela 13 mc-relaterade dödsolyckor inträffat i Sverige under månaden.

– Vi brukar ha ett par mycket allvarliga mc-olyckor varje sommar. Det är hemskt varje gång det händer. Och nu har det varit två dödsolyckor på kort tid. Tragiskt, konstaterar Rune Atterstig, chef för trafikpolisen i Värmland.

Så sent som i fredags omkom en man i 60-årsåldern på väg 716 söder om Sunne efter att han kört in sin motorcykel i en personbil som stannat för en vänstersväng.

Det var den andra mc-krocken med dödlig utgång i Värmland på kort tid. Helgen innan omkom en 28-årig mc-förare i Munkfors när han kolliderade med en personbil på Uddeholmsvägen.

Misstas för mopeder

Enligt intresseorganisationen Sveriges Motorcyklister (SMC) är mc-förare extra utsatta i trafiken.

– Man åker ju relativt oskyddad. Dessutom är det lätt att bilisterna inte upptäcker dig eller misstar dig för en moped, och då blir farligt. Det är ju ganska stor skillnad på att åka i 45 km/h jämfört med att komma susande i 90. Nej, nu får vi hoppas på att slippa fler allvarliga olyckor i sommar, säger Ingvar Pettersson, ordförande för SMC i Värmland.

Rune Atterstig, Trafikpolisen, bekräftar bilden.

– Tillsammans med fotgängare, cyklister och mopedister ingår de i en grupp vi kallar för oskyddade trafikanter. Motorcyklar är otroligt kraftfulla och kan komma upp i höga hastigheter men saknar samtidigt skydd för föraren. Råkar man ut för en olycka är risken givetvis stor att det kan gå illa.

Fler olyckor

Ur ett nationellt perspektiv ser det inte mycket bättre ut. Sammanlagt 13 personer har fått sätta livet till i mc-olyckor under juli – en ökning jämfört med samma period förra året då antalet uppgick till 8. Faktum är att antalet mc-relaterade dödsolyckor inte varit såhär höga sedan juli 2007.

Trafikpolisen i Värmland tror att ren ovana kan vara en av bovarna i dramat.

– Mc-säsongen är koncentrerad till några få månader varje år. Det kan mycket väl vara så att både erfarna och nyblivna mc-förare är ringrostiga efter en hel vinter utan körning. Därför gäller det att träna ordentligt innan man beger sig ut på vägarna igen.

– Det dåliga vädret kan vara en annan orsak. Torrt väglag är naturligtvis bättre än regn och blöta när man kör mc.

Som bilist gäller det dessutom att vara extra uppmärksam.

– Motorcyklister kan vara svåra att upptäcka. Och får man syn på en är det inte helt lätt att bedöma hastighet och avstånd. Det gäller att se sig för ordentligt. Använder mc-förarna reflexväst blir de betydligt lättare, säger Rune Atterstig.

– Vi brukar ha ett par mycket allvarliga mc-olyckor varje sommar. Det är hemskt varje gång det händer. Och nu har det varit två dödsolyckor på kort tid. Tragiskt, konstaterar Rune Atterstig, chef för trafikpolisen i Värmland.

Så sent som i fredags omkom en man i 60-årsåldern på väg 716 söder om Sunne efter att han kört in sin motorcykel i en personbil som stannat för en vänstersväng.

Det var den andra mc-krocken med dödlig utgång i Värmland på kort tid. Helgen innan omkom en 28-årig mc-förare i Munkfors när han kolliderade med en personbil på Uddeholmsvägen.

Misstas för mopeder

Enligt intresseorganisationen Sveriges Motorcyklister (SMC) är mc-förare extra utsatta i trafiken.

– Man åker ju relativt oskyddad. Dessutom är det lätt att bilisterna inte upptäcker dig eller misstar dig för en moped, och då blir farligt. Det är ju ganska stor skillnad på att åka i 45 km/h jämfört med att komma susande i 90. Nej, nu får vi hoppas på att slippa fler allvarliga olyckor i sommar, säger Ingvar Pettersson, ordförande för SMC i Värmland.

Rune Atterstig, Trafikpolisen, bekräftar bilden.

– Tillsammans med fotgängare, cyklister och mopedister ingår de i en grupp vi kallar för oskyddade trafikanter. Motorcyklar är otroligt kraftfulla och kan komma upp i höga hastigheter men saknar samtidigt skydd för föraren. Råkar man ut för en olycka är risken givetvis stor att det kan gå illa.

Fler olyckor

Ur ett nationellt perspektiv ser det inte mycket bättre ut. Sammanlagt 13 personer har fått sätta livet till i mc-olyckor under juli – en ökning jämfört med samma period förra året då antalet uppgick till 8. Faktum är att antalet mc-relaterade dödsolyckor inte varit såhär höga sedan juli 2007.

Trafikpolisen i Värmland tror att ren ovana kan vara en av bovarna i dramat.

– Mc-säsongen är koncentrerad till några få månader varje år. Det kan mycket väl vara så att både erfarna och nyblivna mc-förare är ringrostiga efter en hel vinter utan körning. Därför gäller det att träna ordentligt innan man beger sig ut på vägarna igen.

– Det dåliga vädret kan vara en annan orsak. Torrt väglag är naturligtvis bättre än regn och blöta när man kör mc.

Som bilist gäller det dessutom att vara extra uppmärksam.

– Motorcyklister kan vara svåra att upptäcka. Och får man syn på en är det inte helt lätt att bedöma hastighet och avstånd. Det gäller att se sig för ordentligt. Använder mc-förarna reflexväst blir de betydligt lättare, säger Rune Atterstig.