2015-07-08 13:13

2015-07-08 13:13

Trevliga kollegor viktigast

VÄRMLAND: Ny undersökning visar

Trevliga kollegor är viktigast för värmlänningar i början av sin karriär. I alla fall om man ska tro på Young professionals attraction index, en ny undersökning som Academic Work tagit fram i samarbete med TNS Sifo.

Academic Work har tillsammans med TNS Sifo tagit fram rapporten Attraction Index om målgruppen Young Professionals – akademiker i början av sin karriär.

Rapporten visar bland annat att sju av tio tycker att kollegorna är avgörande i valet om arbetsgivare, vilket anses mycket viktigare än utmanande arbetsuppgifter.

– Det är tydligt att relationer är viktigast, med sin chef och med sina kollegor. För att öka möjligheten att attrahera rätt människor är det framförallt viktigt att jobba med att skapa starka relationer på arbetsplatsen, säger Svante Randlert, Head of Strategic Competence Resourcing på Academic Work.

– Det är också uppenbart att man vill se sig själv som en del av något större och förstå sin roll i det,

Ödmjuk ledare

Enligt målgruppen definieras en bra ledare bland annat med egenskaper som motiverande, uppmärksam, inbjudande, positiv, ansvarstagande, planerande, transparent, förstående och ödmjuk.

Detta framkom i paneldiskussioner och fokusgrupper som gjordes med målgruppen under samma period.

– Vi ser att de uppskattar en ledare som planerar, stöttar och uppmärksammar. Detta går helt i linje med det vi ser att vår målgrupp vill åstadkomma på arbetsplatsen.

– De vill göra sitt jobb på ett effektivt sätt, de vill få direkt och omfattande feedback och de vill hela tiden förstå hur de förhåller sig till slutmålet; att bidra på sin arbetsplats och därigenom utvecklas. Ett tydligt bevis på detta är hur attraktiva olika typer av planerade program för nyutexaminerade har blivit de senaste åren, fortsätter Svante.

Academic Work har tillsammans med TNS Sifo tagit fram rapporten Attraction Index om målgruppen Young Professionals – akademiker i början av sin karriär.

Rapporten visar bland annat att sju av tio tycker att kollegorna är avgörande i valet om arbetsgivare, vilket anses mycket viktigare än utmanande arbetsuppgifter.

– Det är tydligt att relationer är viktigast, med sin chef och med sina kollegor. För att öka möjligheten att attrahera rätt människor är det framförallt viktigt att jobba med att skapa starka relationer på arbetsplatsen, säger Svante Randlert, Head of Strategic Competence Resourcing på Academic Work.

– Det är också uppenbart att man vill se sig själv som en del av något större och förstå sin roll i det,

Ödmjuk ledare

Enligt målgruppen definieras en bra ledare bland annat med egenskaper som motiverande, uppmärksam, inbjudande, positiv, ansvarstagande, planerande, transparent, förstående och ödmjuk.

Detta framkom i paneldiskussioner och fokusgrupper som gjordes med målgruppen under samma period.

– Vi ser att de uppskattar en ledare som planerar, stöttar och uppmärksammar. Detta går helt i linje med det vi ser att vår målgrupp vill åstadkomma på arbetsplatsen.

– De vill göra sitt jobb på ett effektivt sätt, de vill få direkt och omfattande feedback och de vill hela tiden förstå hur de förhåller sig till slutmålet; att bidra på sin arbetsplats och därigenom utvecklas. Ett tydligt bevis på detta är hur attraktiva olika typer av planerade program för nyutexaminerade har blivit de senaste åren, fortsätter Svante.

Viktigast hos arbetsgivaren

1. Trevliga kollegor och bra stämning 70 %

2. Bra chef/ledarskap 65 %

3. Goda utvecklingsmöjligheter 51 %

4. Bra lön och förmånder 50 %

5. Trygga arbetsvillkor 50 %

6. Bra arbetsmiljö 41 %

7. Eget ansvar/egna beslut 39 %

8. Kompetens och professionalitet 35 %

9. Tydliga mål och roller 33 %

Källa: