2015-06-16 09:20

2015-06-16 09:20

Var femte Karlstadståg är försenat

KOMMMUINIKATIONER: Slår hårt mot resenärer, företag och myndigheter

Vart femte tåg till och från Karlstad är försenat. Bara tre orter i Sverige hade sämre punktlighet.

Det senaste året har endast 81 procent av tågen i Karlstad varit i tid. Maj månad var ännu dystrare för tågresenärerna.

Det placerar Karlstad i bottenligan i Sverige. Endast tre orter, Vassijaure, Luleå och Kiruna, alla i norra Sverige, ligger sämre till.

Värmländska företag och myndigheter är beroende av fungerande kommunikationer till och från länet, och förseningarna skapar problem.

– För oss på Konsumentverket är fungerande tågkommunikationer en förutsättning för att vi ska kunna genomföra vårt arbete. Många av våra samarbetsparter finns utanför Karlstad, ofta i Stockholm. Under 2014 gjorde Konsumentverkets medarbetare 2 236 resor med tåg. Det innebär att några minuters förseningar snabbt summerar till många veckor i förlorad arbetstid för vår myndighet, säger Mia Ohlsson, kommunikationschef på Konsumentverket och fortsätter:

– Vi har som policy att resa på det minst miljöbelastande sättet och väljer därför alltid tåg när det är möjligt men då måste vi också veta att vi kommer fram. Tyvärr händer det att vi inte vågar ta tåget på morgonen utan åker kvällen före, när vi ska delta i sammanhang som kräver att vi är på plats i tid.

Tar bussen

Men även privatpersoner drabbas. En del av dem väljer bort tåg för andra kommunikationsmedel, bland annat buss. I sommar sätter Swebus in två extra turer i vardera riktningen på sträckan Stockholm – Karlstad per vecka, tisdagar och onsdagar.

– Vi har en ökad efterfrågan på våra resor till Värmland. Rent generellt så märker vi att när tåget har problem så får vi fler resenärer och många av dem får upp ögonen för våra bussar och upptäcker att det är ett alternativ, säger Christel Grip, presschef på Swebus.

Värmlandsbanan, från Laxå till norska gränsen är enkelspårig, vilket gör den extra sårbar.

– Den är hårt trafikerad och minsta störning på en liten minut på morgonen ger konsekvenser under en lång tid. Den senaste tiden har det hänt många saker i Stockholm som gett ringar på vattnet och påverkar här, säger Camilla Viding, enhetschef på trafikcentralen i Halsberg.

Små förbättringar

Ett eventuellt dubbelspår ligger många år fram i tiden. Fram till dess handlar det om att göra mindre förändringar för att tågen ska gå i tid.

Just nu håller trafikverket som bäst på att arbeta med tågplanen för 2016.

– Vi jobbar hårt med att hitta förbättringar tillsammans med järnvägsföretagen underhåll och investering. Bland annat tittar vi på om vi kan förbättra vissa tågmöten, tittar på antalet tåg, återhämtningsplatser och trädsäkring. Jag hoppas att det blir bättre nästa år, säger hon.

Det senaste året har endast 81 procent av tågen i Karlstad varit i tid. Maj månad var ännu dystrare för tågresenärerna.

Det placerar Karlstad i bottenligan i Sverige. Endast tre orter, Vassijaure, Luleå och Kiruna, alla i norra Sverige, ligger sämre till.

Värmländska företag och myndigheter är beroende av fungerande kommunikationer till och från länet, och förseningarna skapar problem.

– För oss på Konsumentverket är fungerande tågkommunikationer en förutsättning för att vi ska kunna genomföra vårt arbete. Många av våra samarbetsparter finns utanför Karlstad, ofta i Stockholm. Under 2014 gjorde Konsumentverkets medarbetare 2 236 resor med tåg. Det innebär att några minuters förseningar snabbt summerar till många veckor i förlorad arbetstid för vår myndighet, säger Mia Ohlsson, kommunikationschef på Konsumentverket och fortsätter:

– Vi har som policy att resa på det minst miljöbelastande sättet och väljer därför alltid tåg när det är möjligt men då måste vi också veta att vi kommer fram. Tyvärr händer det att vi inte vågar ta tåget på morgonen utan åker kvällen före, när vi ska delta i sammanhang som kräver att vi är på plats i tid.

Tar bussen

Men även privatpersoner drabbas. En del av dem väljer bort tåg för andra kommunikationsmedel, bland annat buss. I sommar sätter Swebus in två extra turer i vardera riktningen på sträckan Stockholm – Karlstad per vecka, tisdagar och onsdagar.

– Vi har en ökad efterfrågan på våra resor till Värmland. Rent generellt så märker vi att när tåget har problem så får vi fler resenärer och många av dem får upp ögonen för våra bussar och upptäcker att det är ett alternativ, säger Christel Grip, presschef på Swebus.

Värmlandsbanan, från Laxå till norska gränsen är enkelspårig, vilket gör den extra sårbar.

– Den är hårt trafikerad och minsta störning på en liten minut på morgonen ger konsekvenser under en lång tid. Den senaste tiden har det hänt många saker i Stockholm som gett ringar på vattnet och påverkar här, säger Camilla Viding, enhetschef på trafikcentralen i Halsberg.

Små förbättringar

Ett eventuellt dubbelspår ligger många år fram i tiden. Fram till dess handlar det om att göra mindre förändringar för att tågen ska gå i tid.

Just nu håller trafikverket som bäst på att arbeta med tågplanen för 2016.

– Vi jobbar hårt med att hitta förbättringar tillsammans med järnvägsföretagen underhåll och investering. Bland annat tittar vi på om vi kan förbättra vissa tågmöten, tittar på antalet tåg, återhämtningsplatser och trädsäkring. Jag hoppas att det blir bättre nästa år, säger hon.

Tågförseningar

Orterna i toppen och botten i Trafikverkets redovisning över punktligheten på 61 orter de senaste tolv månaderna.

Toppen

Arlanda norra 95,2

Tierp 95,1

Södertälje 94,9

Kungsängen 94,6

Västerhaninge 94,4

Mjölby 94

Gnarp 93,3

Märsta 93,2

Gnesta 92,7

Jönköping 92,7

 

Botten

Sundsvall 84,8

Umeå 84,4

Charlottenberg 84,2

Skövde 84,1

Alvesta 83,1

Kalmar 82,3

Karlstad 81,2

Kiruna 71,9

Luleå 65,6

Vassijaure 63,2