2015-06-13 06:00

2015-06-14 10:02

Sill och potäter regerar ännu

VÄRMLAND: Handel för 6,1 miljarder

Färskpotatis, sill, gräddfil, jordgubbar. På måndag börjar en av handelns viktigaste veckor.
Mataffärerna har laddat för köpfest.

Midsommar platsar absolut bland ”de tre stora” när det gäller handel.

– Den ligger däruppe, med jul och påsk, säger Christer Johansson, handlare på Ica Maxi i Karlstad.

För honom, precis som för närmaste konkurrenten Coop Forum, Bergvik, är midsommar en viktig helg.

– Man kan nog säga att vi ökar handeln med 50 procent den här veckan, säger Christer Johansson.

Mycket att göra alltså.

Det har också Björn Svanegård, grossistchef på Konsum Värmland.

”En festreportoar”

Så här ser midsommarveckans försäljning ut i siffror för hela Konsum Värmland och dess 50-talet butiker:

• 130 000 kilo färskpotatis

• 100 000 burkar matjessill

• 50 000 burkar annan sill

• 50 000 förpackningar gräddfil

• 30 000 kilo korv och kött.

Varför äter vi egentligen som vi gör på midsommar?

Richard Tellström är måltidsforskare vid Örebro universitet:

– Man kan säga att det finns en särskild festrepertoar i vår matkultur som vi plockar fram för att skapa just fest. Den innehåller sill, snaps, ost, bröd, smör. Ställer man fram det på bordet förstår alla att det är fest! säger han.

Såhär har det sett ut sedan åtminstone 1700-talet, säger Richard Tellström.

Då åt man ju sill och potatis även till vardags. Det som skiljde var kryddningen.

– Vardagssillen var salt, festsillen kryddad.

Torsdag värst

Midsommarveckan börjar på måndag:

– Men torsdag är den absolut stressigaste dagen, säger Björn Svanegård.

Christer Johansson på Ica Maxi håller med.

– Även om hela midsommarveckan, fram till tre, fyra på själva midsommarafton, är rätt stor.

Nu är det inte bara sill och potatis vi äter på midsommar.

6,1 miljarder

– Vi säljer 3-4 ton lösgodis också. Men det ska jämföras med 40 000 ton frukt och grönt samma vecka. Fast då är förstås färskpotatisen medräknad, säger Christer Johansson.

Köttbullar, färska kryddor, marshmallows, citron och – trisslotter ökar också.

Organisationen Svensk Handel har inte gjort någon prognos för årets midsommarhandel.

Men förra året räknade man med en handel på 5,9 miljarder kronor bara denna vecka. Chefsekonom Jonas Arnberg tror säkert att vi kommer att handla för mer i år.

– Vi har haft bra tryck i butikerna nu och en ökning i dagligvaruhandeln på tre procent.

Han tror att midsommarhandeln i hela Sverige kommer att spränga 6-miljardersgränsen för första gången och landa på 6,1 miljarder kronor.

Under en vecka.

Midsommar platsar absolut bland ”de tre stora” när det gäller handel.

– Den ligger däruppe, med jul och påsk, säger Christer Johansson, handlare på Ica Maxi i Karlstad.

För honom, precis som för närmaste konkurrenten Coop Forum, Bergvik, är midsommar en viktig helg.

– Man kan nog säga att vi ökar handeln med 50 procent den här veckan, säger Christer Johansson.

Mycket att göra alltså.

Det har också Björn Svanegård, grossistchef på Konsum Värmland.

”En festreportoar”

Så här ser midsommarveckans försäljning ut i siffror för hela Konsum Värmland och dess 50-talet butiker:

• 130 000 kilo färskpotatis

• 100 000 burkar matjessill

• 50 000 burkar annan sill

• 50 000 förpackningar gräddfil

• 30 000 kilo korv och kött.

Varför äter vi egentligen som vi gör på midsommar?

Richard Tellström är måltidsforskare vid Örebro universitet:

– Man kan säga att det finns en särskild festrepertoar i vår matkultur som vi plockar fram för att skapa just fest. Den innehåller sill, snaps, ost, bröd, smör. Ställer man fram det på bordet förstår alla att det är fest! säger han.

Såhär har det sett ut sedan åtminstone 1700-talet, säger Richard Tellström.

Då åt man ju sill och potatis även till vardags. Det som skiljde var kryddningen.

– Vardagssillen var salt, festsillen kryddad.

Torsdag värst

Midsommarveckan börjar på måndag:

– Men torsdag är den absolut stressigaste dagen, säger Björn Svanegård.

Christer Johansson på Ica Maxi håller med.

– Även om hela midsommarveckan, fram till tre, fyra på själva midsommarafton, är rätt stor.

Nu är det inte bara sill och potatis vi äter på midsommar.

6,1 miljarder

– Vi säljer 3-4 ton lösgodis också. Men det ska jämföras med 40 000 ton frukt och grönt samma vecka. Fast då är förstås färskpotatisen medräknad, säger Christer Johansson.

Köttbullar, färska kryddor, marshmallows, citron och – trisslotter ökar också.

Organisationen Svensk Handel har inte gjort någon prognos för årets midsommarhandel.

Men förra året räknade man med en handel på 5,9 miljarder kronor bara denna vecka. Chefsekonom Jonas Arnberg tror säkert att vi kommer att handla för mer i år.

– Vi har haft bra tryck i butikerna nu och en ökning i dagligvaruhandeln på tre procent.

Han tror att midsommarhandeln i hela Sverige kommer att spränga 6-miljardersgränsen för första gången och landa på 6,1 miljarder kronor.

Under en vecka.