2015-06-08 18:49

2015-06-08 18:51

Nätstrid löste mobilstrul

SUNNE/STOCKHOLM: "Hur många följare behövs för att få rätt?"

Komikern Kristoffer Appelquist köpte ny telefon hos företaget Tre. Men den fungerade inte. Då startade han en Twitterkampanj. En halvtimma senare fick han löfte om en ny telefon:
– Skitsmidigt!

Kristoffer Appelquists dotter behövde en ny mobil. Han köpte den i en Tre-butik i Stockholm.

– Vi tog hem den, packade upp och försökte starta den. Det gick inte, berättar Kristoffer Appelquist.

Nu började en riktig cirkus: Kristoffer och dottern besökte ytterligare tre Tre-butiker och en Applebutik. Alla konstaterade att det var något fel på telefonen.

Kristoffer Appelquist tog då för givet att han skulle kunna lämna in den trasiga där han köpt den – och få med sig en ny.

Men så enkelt var det inte:

– Vi var tvungna att vänta på att den gamla reparerades i stället. Köpet gick inte att häva.

Då startade Kristoffer Appelquist en kampanj i sociala medier.

Han har nästan 90 000 följare där och snart hade hans inlägg delats, gillats och kommenterats av mängder av människor.

De flesta kände igen sig och hade liknande erfarenheter.

Ny telefon

Också Tres kundtjänst hörde av sig på Kristoffers Facebooksida och beklagade ”din dåliga upplevelse” men pekade också på att de bara följt lagen och tillverkarens (alltså Apples) regler: att varan ska sändas på service.

– Och så är det säkert. Men jag tycker det är orimligt! säger Kristoffer Appelquist.

En halvtimma efter att han gjort sitt inlägg ringde en företrädare för Tre:

– Personen undrade var jag befann mig. Jag sa att jag var i Uppsala. Då sa den här personen att jag kunde köra till närmaste 3-butik och att det skulle ligga en ny telefon där. Det är verkligen skitsmidigt att vara kändis! konstaterar Kristoffer Appelquist torrt.

Han är fullt medveten om att kändisskapet ger privilegier.

– Och det äcklar mig på något sätt.

Trevliga säljare

För, frågar han på sin Facebooksida: ”Hur många följare behöver man ha för att omfattas av Konsumentköplagens bestämmelser? Behöver det vara över 50 000? Eller räcker det med 30 000?”

Det är inte säljarna i Tre-butikerna han är ute efter:

– De har varit jättetrevliga och hjälpsamma. Det är mer Tre som företag som verkar ha en usel inställning till sina kunder. Och så då funderar man ju lite om det är Apple som bestämmer här? Och inte lagen som Sveriges riksdag beslutat om?

Om man nu inte är kändis – hur tycker du att man ska göra för att få rätt mot telefonföretagen?

– Jag vet inte! Kanske använda samma hashtag som jag gjorde när jag kände mig blåst: #O3vligt.

Kristoffer Appelquists dotter behövde en ny mobil. Han köpte den i en Tre-butik i Stockholm.

– Vi tog hem den, packade upp och försökte starta den. Det gick inte, berättar Kristoffer Appelquist.

Nu började en riktig cirkus: Kristoffer och dottern besökte ytterligare tre Tre-butiker och en Applebutik. Alla konstaterade att det var något fel på telefonen.

Kristoffer Appelquist tog då för givet att han skulle kunna lämna in den trasiga där han köpt den – och få med sig en ny.

Men så enkelt var det inte:

– Vi var tvungna att vänta på att den gamla reparerades i stället. Köpet gick inte att häva.

Då startade Kristoffer Appelquist en kampanj i sociala medier.

Han har nästan 90 000 följare där och snart hade hans inlägg delats, gillats och kommenterats av mängder av människor.

De flesta kände igen sig och hade liknande erfarenheter.

Ny telefon

Också Tres kundtjänst hörde av sig på Kristoffers Facebooksida och beklagade ”din dåliga upplevelse” men pekade också på att de bara följt lagen och tillverkarens (alltså Apples) regler: att varan ska sändas på service.

– Och så är det säkert. Men jag tycker det är orimligt! säger Kristoffer Appelquist.

En halvtimma efter att han gjort sitt inlägg ringde en företrädare för Tre:

– Personen undrade var jag befann mig. Jag sa att jag var i Uppsala. Då sa den här personen att jag kunde köra till närmaste 3-butik och att det skulle ligga en ny telefon där. Det är verkligen skitsmidigt att vara kändis! konstaterar Kristoffer Appelquist torrt.

Han är fullt medveten om att kändisskapet ger privilegier.

– Och det äcklar mig på något sätt.

Trevliga säljare

För, frågar han på sin Facebooksida: ”Hur många följare behöver man ha för att omfattas av Konsumentköplagens bestämmelser? Behöver det vara över 50 000? Eller räcker det med 30 000?”

Det är inte säljarna i Tre-butikerna han är ute efter:

– De har varit jättetrevliga och hjälpsamma. Det är mer Tre som företag som verkar ha en usel inställning till sina kunder. Och så då funderar man ju lite om det är Apple som bestämmer här? Och inte lagen som Sveriges riksdag beslutat om?

Om man nu inte är kändis – hur tycker du att man ska göra för att få rätt mot telefonföretagen?

– Jag vet inte! Kanske använda samma hashtag som jag gjorde när jag kände mig blåst: #O3vligt.