2015-06-08 18:49

2015-06-08 18:49

"En anställd hörde av sig till Appelquist på eget bevåg"

SUNNE/STOCKHOLM: Företaget Tre:

Nej, företaget Tre ger inte gräddfil åt kändisar, säger pr-chefen Kamran Alemdar.
– Någon agerade på egen hand. Det blev fel.

Företaget Tre har lagen på sin sida i ”fallet Appelquist”. För enligt Konsumentköplagen har en butik alltid rätt att försöka reparera fel på en ny vara.

– Så är det. Så länge som det inte innebär en kostnad för konsumenten eller tar väldigt lång tid, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.

Frågan är då vad som räknas som ”lång tid”?

– Någon vecka eller två är rimligt, säger Cecilia Norlander.

Det låter egentligen smidigare att bara ge kunden en ny vara?

– Ja, och en del butiker gör så.

Som konsument kan man också få köpet hävt:

– Men bara om det är ett ”väsentligt fel”. Som att telefonen lämnats in flera gånger på lagning utan resultat, säger Cecilia Norlander.

Hur är det då: har Tre en gräddfil för kändisar?

– Nej! Att Kristoffer Appelquist blev lovad en speciallösning ska inte hända. Vi behandlar alla våra kunder lika, säger Kamran Alemdar, pr- och informationschef på Tre.

Enligt honom var det en anställd på Tre som hörde av sig till Appelquist ”på eget bevåg”.

– Och så ska det inte gå till. Alla sådana ärenden ska hanteras av vår kundservice.

Får den personen en reprimand nu?

– Nej, det var ju gjort i bästa välvilja – av någon som tydligen följer Kristoffer Appelquist i sociala medier.

Hashtaggen #O3vligt är inte så mycket att göra åt, konstaterar Kamran Alemdar.

– Det är så det funkar. Det blir en transparens som gynnar såväl kunder som företag till slut.

Företaget Tre har lagen på sin sida i ”fallet Appelquist”. För enligt Konsumentköplagen har en butik alltid rätt att försöka reparera fel på en ny vara.

– Så är det. Så länge som det inte innebär en kostnad för konsumenten eller tar väldigt lång tid, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.

Frågan är då vad som räknas som ”lång tid”?

– Någon vecka eller två är rimligt, säger Cecilia Norlander.

Det låter egentligen smidigare att bara ge kunden en ny vara?

– Ja, och en del butiker gör så.

Som konsument kan man också få köpet hävt:

– Men bara om det är ett ”väsentligt fel”. Som att telefonen lämnats in flera gånger på lagning utan resultat, säger Cecilia Norlander.

Hur är det då: har Tre en gräddfil för kändisar?

– Nej! Att Kristoffer Appelquist blev lovad en speciallösning ska inte hända. Vi behandlar alla våra kunder lika, säger Kamran Alemdar, pr- och informationschef på Tre.

Enligt honom var det en anställd på Tre som hörde av sig till Appelquist ”på eget bevåg”.

– Och så ska det inte gå till. Alla sådana ärenden ska hanteras av vår kundservice.

Får den personen en reprimand nu?

– Nej, det var ju gjort i bästa välvilja – av någon som tydligen följer Kristoffer Appelquist i sociala medier.

Hashtaggen #O3vligt är inte så mycket att göra åt, konstaterar Kamran Alemdar.

– Det är så det funkar. Det blir en transparens som gynnar såväl kunder som företag till slut.