2015-06-02 16:01

2015-06-02 16:01

Värmländsk oro för snabbtåget

INFRASTRUKTUR: SJ och norska Jernbaneverket tvistar

Den för Värmland så viktiga snabbtågssatsningen mellan Oslo och Stockholm är i farozonen.
SJ har dragit i nödbromsen.
– Ett skitbesked ur alla aspekter, säger regionrådet Tomas Riste (S), som dock inte gett upp hoppet.

9 augusti var det planerat för premiärturer. Tre dagliga avgångar med X2000 mellan Stockholm och Oslo. Dagens restid på sex timmar skulle kortas till fyra och en halv med målet att locka resenärer från flyget.

I Värmland och Karlstad, mitt emellan de båda huvudstäderna, jublades det över satsningen.

Genom olika projekt jobbas det just nu intensivt för att knyta det värmländska näringslivet närmare Norge och Oslo.

Viktig pusselbit

Tågsatsningen sågs och ses som en viktig pusselbit. Om pusselbiten kommer på plats.

På tisdagen blev det via DN känt att SJ avbryter snabbtågsplaneringen på grund av att norska Jernbaneverket under två och ett halvt år ska byta kontaktledningar på sträckan Lilleström-Kongsvinger. Då arbetet är planerat att ske dagtid omöjliggör det att köra SJ:s snabbtåg, anser SJ.

– Jernbaneverkets besked slår helt undan benen för vår snabbtågssatsning, säger SJ:s vd Christer Fritzon.

För Värmlands regionråd Tomas Riste kom beskedet som en total överraskning.

– Ett jäkla trist besked, det hade varit en fantastisk förbättring, säger han.

Förhandlingsspel

Region Värmland har precis som SJ känt till Jernbaneverkets kontaktledningsplaner sedan i mars, så att SJ:s backning kommer först nu förstår inte Riste.

– Man kan spekulera en massa, men förmodligen är det en del i ett förhandlingsspel.

SJ bekräftar att förhandlingar pågår mellan parterna.

– Norska Jernbaneverket måste göra allt som står i deras makt för att hitta ett arbetsupplägg som möjliggör snabbtågsalternativet, säger vd Christer Fritzon i ett pressmeddelande.

Oklar framtid

Vad som händer om parterna inte kommer överens är oklart. Dagens två avgångar mellan Stockholm och Oslo med de långsammare intercitytågen går till och med 8 augusti, sen skulle snabbtåget börja rulla.

Göran Österman, ledare för storprojektet Business Värmland med syfte att stimulera investeringar och etableringar i Värmland från Norge och Oslo, blev nedslagen av tisdagens besked.

– Många har sett fram mot detta, att kunna mötas på tåget och göra affärer.

9 augusti var det planerat för premiärturer. Tre dagliga avgångar med X2000 mellan Stockholm och Oslo. Dagens restid på sex timmar skulle kortas till fyra och en halv med målet att locka resenärer från flyget.

I Värmland och Karlstad, mitt emellan de båda huvudstäderna, jublades det över satsningen.

Genom olika projekt jobbas det just nu intensivt för att knyta det värmländska näringslivet närmare Norge och Oslo.

Viktig pusselbit

Tågsatsningen sågs och ses som en viktig pusselbit. Om pusselbiten kommer på plats.

På tisdagen blev det via DN känt att SJ avbryter snabbtågsplaneringen på grund av att norska Jernbaneverket under två och ett halvt år ska byta kontaktledningar på sträckan Lilleström-Kongsvinger. Då arbetet är planerat att ske dagtid omöjliggör det att köra SJ:s snabbtåg, anser SJ.

– Jernbaneverkets besked slår helt undan benen för vår snabbtågssatsning, säger SJ:s vd Christer Fritzon.

För Värmlands regionråd Tomas Riste kom beskedet som en total överraskning.

– Ett jäkla trist besked, det hade varit en fantastisk förbättring, säger han.

Förhandlingsspel

Region Värmland har precis som SJ känt till Jernbaneverkets kontaktledningsplaner sedan i mars, så att SJ:s backning kommer först nu förstår inte Riste.

– Man kan spekulera en massa, men förmodligen är det en del i ett förhandlingsspel.

SJ bekräftar att förhandlingar pågår mellan parterna.

– Norska Jernbaneverket måste göra allt som står i deras makt för att hitta ett arbetsupplägg som möjliggör snabbtågsalternativet, säger vd Christer Fritzon i ett pressmeddelande.

Oklar framtid

Vad som händer om parterna inte kommer överens är oklart. Dagens två avgångar mellan Stockholm och Oslo med de långsammare intercitytågen går till och med 8 augusti, sen skulle snabbtåget börja rulla.

Göran Österman, ledare för storprojektet Business Värmland med syfte att stimulera investeringar och etableringar i Värmland från Norge och Oslo, blev nedslagen av tisdagens besked.

– Många har sett fram mot detta, att kunna mötas på tåget och göra affärer.