2015-06-02 08:09

2015-06-02 09:04

SJ stoppar satsningen på snabbtåg

VÄRMLAND

SJ avbryter sin satsning på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo. Orsaken är att det norska Jernbaneverket med kort varsel har satt igång ett banarbete.

– Det är oacceptabelt. Vi kommer inte ens att kunna köra de volymer vi gör i dag, säger SJ:s vd Crister Fritzson, till Dagens nyheter.

Den 9 augusti skulle SJ dra igång satsningen på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo vilket skulle förkorta restiden med 1,5 timme, från 6 timmar till 4,5 timme.

– Jernbaneverkets besked så nära trafikstart kom som en kalldusch och chock för oss. Jag är bedrövad över att SJ inte fått information om detta tidigare. Vi har varit överens om att genomföra snabbtågssatsningen med full kraft. Nu kommer vi inte ens att kunna köra de volymer som reser på sträckan med vanliga tåg i dag, säger Crister Fritzson.

SJ:s beslut kommer som en överraskning för norska Jernbaneverket.

– Vi hade ett möte med SJ i torsdags förra veckan och har inte hört något om att de skulle avbryta sin snabbtågssatsning. Vi förväntar oss ett besked under veckan, säger Arvid Bårdstu, pressinformatör på Jernbaneverket, till Dagens nyheter.

Beslutet kommer även att drabba Värmlandstrafiken, där Tågkompaniet i dag kör regiontrafik över gränsen.

Lars Bull, vd för Värmlandstrafik AB, säger till DN att beslutet inte underlättar för resenärerna:

– Vi kommer troligen från 2016 att vända i Charlottenberg, därför att vi inte är nöjda med den lösning som vi har i dag.

Och fortsätter:

– Nej, banarbetena gör inte saken bättre eftersom det innebär att en del av våra turer till Kongsvinger kommer att mötas av en oregelbunden busstrafik, i stället för en minutanpassad tågtrafik.

– Det är oacceptabelt. Vi kommer inte ens att kunna köra de volymer vi gör i dag, säger SJ:s vd Crister Fritzson, till Dagens nyheter.

Den 9 augusti skulle SJ dra igång satsningen på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo vilket skulle förkorta restiden med 1,5 timme, från 6 timmar till 4,5 timme.

– Jernbaneverkets besked så nära trafikstart kom som en kalldusch och chock för oss. Jag är bedrövad över att SJ inte fått information om detta tidigare. Vi har varit överens om att genomföra snabbtågssatsningen med full kraft. Nu kommer vi inte ens att kunna köra de volymer som reser på sträckan med vanliga tåg i dag, säger Crister Fritzson.

SJ:s beslut kommer som en överraskning för norska Jernbaneverket.

– Vi hade ett möte med SJ i torsdags förra veckan och har inte hört något om att de skulle avbryta sin snabbtågssatsning. Vi förväntar oss ett besked under veckan, säger Arvid Bårdstu, pressinformatör på Jernbaneverket, till Dagens nyheter.

Beslutet kommer även att drabba Värmlandstrafiken, där Tågkompaniet i dag kör regiontrafik över gränsen.

Lars Bull, vd för Värmlandstrafik AB, säger till DN att beslutet inte underlättar för resenärerna:

– Vi kommer troligen från 2016 att vända i Charlottenberg, därför att vi inte är nöjda med den lösning som vi har i dag.

Och fortsätter:

– Nej, banarbetena gör inte saken bättre eftersom det innebär att en del av våra turer till Kongsvinger kommer att mötas av en oregelbunden busstrafik, i stället för en minutanpassad tågtrafik.