2015-06-02 09:03

2015-06-02 09:03

Bakslag för värmländsk Oslo-satsning

VÄRMLAND

– Man blir helt matt, det känns tungt just nu, säger Göran Österman om SJ:s beslut att stoppa satsningen på snabbtåg till Oslo.
Österman jobbar till vardags med att knyta samman det värmländska näringslivet med Oslo.

Arbetet sker inom ramen för den nya storsatsningen Business Värmland, ett projekt som syftar till att stimulera investeringar och etableringar i Värmland från framför allt Norge och Oslo-regionen.

Inte minst den värmländska IT-industrin har fått goda kontakter på andra sidan gränsen och Göran Österman ser stor utvecklingspotential för många branscher.

En chock

Dagens besked att SJ nu avbryter snabbtågssatsningen, som DN var först att berätta om, kommer därför som något av en chock.

– Vi har verkligen sett fram mot detta, det skulle vara väldigt bra för Karlstad och Värmland som ligger mitt emellan, säger Göran Österman.

Han berättar om långt gångna planer på att ordna konferenser i Karlstad när affärskontakter från Stockholm och Oslo via snabbtåg snabbt skulle kunna mötas på halva vägen.

Två års tomrum

Österman är också övertygad om att många affärsresenärer skulle ha valt tåg före flyg om restiden kortats som det var tänkt.

– Många har sett fram mot detta, att kunna mötas på tåget och göra affärer.

Mellan Karlstad och Oslo är det i dag bilen som gäller.

Snabbtåget såg många fram mot även här.

– Därför känns det tungt just nu, om vi får två års tomrum. Att det ska vara så svårt att samarbeta kring detta.

Arbetet sker inom ramen för den nya storsatsningen Business Värmland, ett projekt som syftar till att stimulera investeringar och etableringar i Värmland från framför allt Norge och Oslo-regionen.

Inte minst den värmländska IT-industrin har fått goda kontakter på andra sidan gränsen och Göran Österman ser stor utvecklingspotential för många branscher.

En chock

Dagens besked att SJ nu avbryter snabbtågssatsningen, som DN var först att berätta om, kommer därför som något av en chock.

– Vi har verkligen sett fram mot detta, det skulle vara väldigt bra för Karlstad och Värmland som ligger mitt emellan, säger Göran Österman.

Han berättar om långt gångna planer på att ordna konferenser i Karlstad när affärskontakter från Stockholm och Oslo via snabbtåg snabbt skulle kunna mötas på halva vägen.

Två års tomrum

Österman är också övertygad om att många affärsresenärer skulle ha valt tåg före flyg om restiden kortats som det var tänkt.

– Många har sett fram mot detta, att kunna mötas på tåget och göra affärer.

Mellan Karlstad och Oslo är det i dag bilen som gäller.

Snabbtåget såg många fram mot även här.

– Därför känns det tungt just nu, om vi får två års tomrum. Att det ska vara så svårt att samarbeta kring detta.