2015-01-22 06:00

2015-01-22 09:26

Intresset för ekologiska varor fortsätter uppåt

VÄRMLAND: "Efterfrågan har varit stadigt ökande i några år"

Mat. Mjölk, ägg, morötter, kött...

Intresset för ekologiska varor blir större och större.

– Medvetenheten om var maten kommer från ökar generellt, säger Klas Olsson, informationschef hos Konsum Värmland.

30 procent.

Så mycket ökade försäljningen av ekologiska varor med under första halvåret 2014, enligt siffror från sajten Ekoweb.

Och att intresset för produkterna blir större märks i värmländska handlares hyllor.

Allt fler varor får ett ekologiskt alternativ.

– Efterfrågan har varit stadigt ökande i några år. Sedan briserade det i fjol och drog i väg rejält. Men man ska komma i håg att det är från låga nivåer, säger handlaren Christer Johansson, som driver Ica Maxi i Karlstad.

– Ju mer vi säljer och ju mer kunderna handlar, desto tryggare blir leverantörerna och producenterna med att gå över till ekologiska produkter.

Konsum Värmland märker också en ökning, både av ekologiskt och närodlat.

Satsat på närodlat

– Det har tagit andelar för varje år som går. Sortimentet anpassas, det är mer och mer basvaror som numer även är ekologiskt producerade, säger informationschefen Klas Olsson.

– Men i Konsum Värmland har vi haft en något mindre andel ekologiskt. Det beror på att vi i många år jobbat väldigt mycket med lokalproducerat. Även lokalproducerat tycker vi är bra för miljön, allt från korta transporter till sysselsättning i Värmland.

Både hos Ica Maxi och hos Konsum syns kundernas medvetenhet allra tydligast vid hyllan med bananer.

– Vi har haft samma pris på Chiquitabananerna som på de ekologiska. Det tar ett tag innan det slår igenom, men 2014 var första året som vi sålde mer ekologiska bananer än Chiquitabananer, säger Christer Johansson.

Flera producenter

I Värmland finns ekologisk produktion av allt från sylt och saft till kött och grönsaker.

Efter Jämtland har Värmland varit det län i landet som haft högst andel ekologisk jordbruksmark av den totala arealen.

Torfolk norr om Munkfors var tidigt ute. Och i Ölmhult, norr om Väse, har familjeföretaget Ölmhults naturprodukter odlat ekologiskt sedan 1994.

– Hade vi funnits någon annan stans i landet så hade vi varit tidiga – här i Värmland fanns det mycket erfarenhet redan då, säger Anders Ölmhult.

Lyfts fram

Företaget odlar bland annat kravmärkt potatis, morötter, palsternackor och rödbetor.

– Vi har haft en bra försäljning hela tiden. Men jag upplever att butikerna blivit mer och mer intresserade av att lyfta fram de ekologiska och närodlade produkterna.

– Förut fick man jobba mer för att sälja in produkterna, säger han.

De ekologiska varorna är ofta dyrare än dem som är konventionellt odlade. Ett måste, enligt Anders Ölmhult.

– Det har funnits en diskussion om att fler måste köpa så att priset går ner. Där håller jag inte med. Det här kan aldrig bli en lågprisprodukt. Det krävs större arbetsinsatser med ekologisk odling och det är större variation på skörden från år till år jämfört med konventionell odling.

Anledningen är att han inte använder bekämpningsmedel eller konstgödsel.

– Både i fjol och i år blev vitkålsskörden bara 30 procent av den normala eftersom det var angrepp av insekter. Det är klart att det påverkar.

Fler anger hälsoskäl

Svensk Handel presenterade nyligen en rapport som visade att allt fler företag vill ta ansvar – både socialt och för miljön.

I samma undersökning sa sex av tio av de tillfrågade att de lägger mer pengar på varor som är ekologiskt, miljövänligt eller etiskt producerade, jämfört med för ett år sedan.

Främsta skälet som anges: att konsumenterna tänker på miljön.

Samtidigt har andelen som uppger att de gör valen av hälsoskäl ökat kraftigt, enligt Svensk Handel.

– Det tror jag dels handlar om diskussionen kring antibiotika i kött och dels om att man pratar om vad det eventuellt finns för skadliga kemikalier i varor som kläder, skor och leksaker, säger Maria Sandow, som jobbar med hållbarhetsfrågor hos Svensk Handel.

– Konsumenterna blir mer medvetna och de väljer mer noggrant både av vem de handlar och vad de handlar.

30 procent.

Så mycket ökade försäljningen av ekologiska varor med under första halvåret 2014, enligt siffror från sajten Ekoweb.

Och att intresset för produkterna blir större märks i värmländska handlares hyllor.

Allt fler varor får ett ekologiskt alternativ.

– Efterfrågan har varit stadigt ökande i några år. Sedan briserade det i fjol och drog i väg rejält. Men man ska komma i håg att det är från låga nivåer, säger handlaren Christer Johansson, som driver Ica Maxi i Karlstad.

– Ju mer vi säljer och ju mer kunderna handlar, desto tryggare blir leverantörerna och producenterna med att gå över till ekologiska produkter.

Konsum Värmland märker också en ökning, både av ekologiskt och närodlat.

Satsat på närodlat

– Det har tagit andelar för varje år som går. Sortimentet anpassas, det är mer och mer basvaror som numer även är ekologiskt producerade, säger informationschefen Klas Olsson.

– Men i Konsum Värmland har vi haft en något mindre andel ekologiskt. Det beror på att vi i många år jobbat väldigt mycket med lokalproducerat. Även lokalproducerat tycker vi är bra för miljön, allt från korta transporter till sysselsättning i Värmland.

Både hos Ica Maxi och hos Konsum syns kundernas medvetenhet allra tydligast vid hyllan med bananer.

– Vi har haft samma pris på Chiquitabananerna som på de ekologiska. Det tar ett tag innan det slår igenom, men 2014 var första året som vi sålde mer ekologiska bananer än Chiquitabananer, säger Christer Johansson.

Flera producenter

I Värmland finns ekologisk produktion av allt från sylt och saft till kött och grönsaker.

Efter Jämtland har Värmland varit det län i landet som haft högst andel ekologisk jordbruksmark av den totala arealen.

Torfolk norr om Munkfors var tidigt ute. Och i Ölmhult, norr om Väse, har familjeföretaget Ölmhults naturprodukter odlat ekologiskt sedan 1994.

– Hade vi funnits någon annan stans i landet så hade vi varit tidiga – här i Värmland fanns det mycket erfarenhet redan då, säger Anders Ölmhult.

Lyfts fram

Företaget odlar bland annat kravmärkt potatis, morötter, palsternackor och rödbetor.

– Vi har haft en bra försäljning hela tiden. Men jag upplever att butikerna blivit mer och mer intresserade av att lyfta fram de ekologiska och närodlade produkterna.

– Förut fick man jobba mer för att sälja in produkterna, säger han.

De ekologiska varorna är ofta dyrare än dem som är konventionellt odlade. Ett måste, enligt Anders Ölmhult.

– Det har funnits en diskussion om att fler måste köpa så att priset går ner. Där håller jag inte med. Det här kan aldrig bli en lågprisprodukt. Det krävs större arbetsinsatser med ekologisk odling och det är större variation på skörden från år till år jämfört med konventionell odling.

Anledningen är att han inte använder bekämpningsmedel eller konstgödsel.

– Både i fjol och i år blev vitkålsskörden bara 30 procent av den normala eftersom det var angrepp av insekter. Det är klart att det påverkar.

Fler anger hälsoskäl

Svensk Handel presenterade nyligen en rapport som visade att allt fler företag vill ta ansvar – både socialt och för miljön.

I samma undersökning sa sex av tio av de tillfrågade att de lägger mer pengar på varor som är ekologiskt, miljövänligt eller etiskt producerade, jämfört med för ett år sedan.

Främsta skälet som anges: att konsumenterna tänker på miljön.

Samtidigt har andelen som uppger att de gör valen av hälsoskäl ökat kraftigt, enligt Svensk Handel.

– Det tror jag dels handlar om diskussionen kring antibiotika i kött och dels om att man pratar om vad det eventuellt finns för skadliga kemikalier i varor som kläder, skor och leksaker, säger Maria Sandow, som jobbar med hållbarhetsfrågor hos Svensk Handel.

– Konsumenterna blir mer medvetna och de väljer mer noggrant både av vem de handlar och vad de handlar.

Kort om ekologiskt

I ekologisk odling ersätts konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel med andra åtgärder. Vissa hjälpmedel i produktionen, som betraktas som ”naturliga”, får användas, till exempel såpvatten och kalk. Fodret är i huvudsak ekologiskt producerat på den egna gården.

Källa: Livsmedelsverket