2014-12-12 18:00

2015-01-20 23:10

Kapad restid till Oslo nästa sommar

VÄRMLAND: Snabbtåg mellan huvudstäderna till sommaren

På söndag får tågtrafiken i Sverige nya tidtabeller.
För Värmland blir skillnaderna små. I augusti blir det däremot kapad restid mellan Stockholm och Oslo.

Tidtabellen som träder i kraft den 14 december gäller ett år framåt. I Värmland kommer den inte att märkas särskilt mycket.

På linjerna som Värmlandstrafik trafikerar handlar det snarast om mindre justeringar.

– Det är minutjusteringar här och var. Det är inga stora nyheter, säger vd Lars Bull.

Inte heller SJ presenterar några större förändringar. Det kommer det däremot till sommaren när nya snabbtåg sätts in på linjen Stockholm–Oslo.

– I augusti kommer snabbtågen i stället för de Intercitytåg som vi kör i dag, säger Maricka Berggren på SJ:s presstjänst.

Det ska minska restiden mellan huvudstäderna med en och en halv timme.

Stockholmstur tas bort

Samtidigt kommer stoppen i Kristinehamn och Degerfors att bli färre. Enligt SJ ska Tågab sätta in kompletterande trafik i de luckor som blir.

– Så vi kompletterar varandra i större utsträckning, säger Maricka Berggren.

När de nya snabbtågen tas i drift får sträckan Stockholm–Karlstad en dubbeltur mindre jämfört med i dag.

Tidtabellen som träder i kraft den 14 december gäller ett år framåt. I Värmland kommer den inte att märkas särskilt mycket.

På linjerna som Värmlandstrafik trafikerar handlar det snarast om mindre justeringar.

– Det är minutjusteringar här och var. Det är inga stora nyheter, säger vd Lars Bull.

Inte heller SJ presenterar några större förändringar. Det kommer det däremot till sommaren när nya snabbtåg sätts in på linjen Stockholm–Oslo.

– I augusti kommer snabbtågen i stället för de Intercitytåg som vi kör i dag, säger Maricka Berggren på SJ:s presstjänst.

Det ska minska restiden mellan huvudstäderna med en och en halv timme.

Stockholmstur tas bort

Samtidigt kommer stoppen i Kristinehamn och Degerfors att bli färre. Enligt SJ ska Tågab sätta in kompletterande trafik i de luckor som blir.

– Så vi kompletterar varandra i större utsträckning, säger Maricka Berggren.

När de nya snabbtågen tas i drift får sträckan Stockholm–Karlstad en dubbeltur mindre jämfört med i dag.