2014-12-11 06:00

2015-01-20 22:55

Mobil och padda dominerar hos bankerna

VÄRMLAND: "Den viktigaste kanalen för oss för privatpersoner framåt"

Gå in på ett bankkontor och betala räkningarna?
App, app, app...
Nu är det mobiltelefon och surfplatta som gäller.
– Det har exploderat, säger Lotta Lovén på Swedbank.

Tiden när vi köade hos banken eller posten för att betala räkningar är som bekant förbi.

Hos Swedbank är det till och med fler som loggar in med mobiltelefon än med dator.

– Vi lanserade vår första app för Iphone 2009. Direkt tog det rejäl fart. Sedan dess har vi gått från ungefär 20 000 användare till någonstans runt 1,8 miljoner kunder som frekvent använder sin app. Det har exploderat, säger Lotta Lovén, chef för digital utveckling hos Swedbank.

Vad är det vanligaste som kunden gör med mobilen?

– Det allra vanligaste är att kolla saldo, göra överföringar och betala räkningar. Men det blir också mer och mer vanligt att handla med aktier. Vi blev förvånade själva – vi trodde att kunderna skulle uppfatta det som en komplex tjänst.

Tillgänglighet

Även hos SEB har mobilkunderna ökat kraftigt.

– Det är helt klart den viktigaste kanalen för oss för privatpersoner framåt, säger Mika Burman Götz, chef för internetbanken privat hos SEB.

Hur sköter vi bankärendena i framtiden – är det fortfarande mobilen som gäller?

– Ja. Och med den innovationstakt som finns inom betalområdet tror jag absolut att klockan och även andra alternativ kan bli intressanta.

– Men det viktiga är att ha en tillgänglighet oavsett om man är på stan, sitter på bussen eller står i kön på Ica.

Ökat intresse

Annika Brunnéd, ansvarig för kundmötesplatser hos Handelsbanken, tror att den digitala utvecklingen gjort kunderna mer aktiva än när det krävdes ett besök på ett bankkontor.

– I snitt gör en kund 20 inloggningar per månad. Många är för att kontrollera saldo och transaktioner för att få en bättre överblick över ekonomin. Det ger en möjlighet att jobba mer med sin vardagsekonomi.

– Jag tror också att det ökat intresset för privatekonomin, även för den som känt ett litet hinder tidigare.

Även om mobiltelefonen och surfplattan tar över kommer de inte att fasa ut det personliga mötet helt, tror Lotta Lovén.

– Mer och mer av vardagsbankingen kommer bli digital. Ribban höjs hela tiden för vad kunder tycker är standardtjänster. Men utrymmet för personliga processer kommer att finnas kvar för det som är mest komplext.

Tiden när vi köade hos banken eller posten för att betala räkningar är som bekant förbi.

Hos Swedbank är det till och med fler som loggar in med mobiltelefon än med dator.

– Vi lanserade vår första app för Iphone 2009. Direkt tog det rejäl fart. Sedan dess har vi gått från ungefär 20 000 användare till någonstans runt 1,8 miljoner kunder som frekvent använder sin app. Det har exploderat, säger Lotta Lovén, chef för digital utveckling hos Swedbank.

Vad är det vanligaste som kunden gör med mobilen?

– Det allra vanligaste är att kolla saldo, göra överföringar och betala räkningar. Men det blir också mer och mer vanligt att handla med aktier. Vi blev förvånade själva – vi trodde att kunderna skulle uppfatta det som en komplex tjänst.

Tillgänglighet

Även hos SEB har mobilkunderna ökat kraftigt.

– Det är helt klart den viktigaste kanalen för oss för privatpersoner framåt, säger Mika Burman Götz, chef för internetbanken privat hos SEB.

Hur sköter vi bankärendena i framtiden – är det fortfarande mobilen som gäller?

– Ja. Och med den innovationstakt som finns inom betalområdet tror jag absolut att klockan och även andra alternativ kan bli intressanta.

– Men det viktiga är att ha en tillgänglighet oavsett om man är på stan, sitter på bussen eller står i kön på Ica.

Ökat intresse

Annika Brunnéd, ansvarig för kundmötesplatser hos Handelsbanken, tror att den digitala utvecklingen gjort kunderna mer aktiva än när det krävdes ett besök på ett bankkontor.

– I snitt gör en kund 20 inloggningar per månad. Många är för att kontrollera saldo och transaktioner för att få en bättre överblick över ekonomin. Det ger en möjlighet att jobba mer med sin vardagsekonomi.

– Jag tror också att det ökat intresset för privatekonomin, även för den som känt ett litet hinder tidigare.

Även om mobiltelefonen och surfplattan tar över kommer de inte att fasa ut det personliga mötet helt, tror Lotta Lovén.

– Mer och mer av vardagsbankingen kommer bli digital. Ribban höjs hela tiden för vad kunder tycker är standardtjänster. Men utrymmet för personliga processer kommer att finnas kvar för det som är mest komplext.

Välkommen att kommentera på nwt.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.