2015-09-26 06:00

2015-09-26 10:47

Tomma lokaler i Långflon

NORDVÄRMLAND: Samtidigt fortgår utbyggnadsplanerna

Långflons köpcentrum firar ett år. I samband med det avvecklas en av butikerna. Skoaffären Shoes, som flyttades från Hagfors till Långflon har försatts i konkurs.

Långflons köpcentrum, en gränshandelsplats i en minimal by, har ofta beskrivits som en galen satsning. För ett år sedan invigdes det 8000 kvadratmeter stora bygget med då fem butiker och en restaurang. I början av december öppnade barnklädesbutiken Mama Mia, som sedan tidigare fanns i Torsby, i den lokal som stod tom vid invigningen. Mama Mia stängde dock butiken i Långflon efter bara ett par månader.

Konkurs

Inom kort stängs dörrarna till ytterligare en butik i Långflon. Familjen Bertelsen som flyttade sin skobutik Shoes från Hagfors till nordligaste Nordvärmland har försatt sitt bolag i konkurs och säljer till och med söndag ut det som finns kvar i lagret. Familjen Bertelsen vill i nuläget inte kommentera konkursen.

Inte kris

Niels J.W. Wiig, vd för Långflons köpcentrum menar dock att det på intet sätt är kris i gränshandelsbygget.

– Det är absolut ingen kris! Vi vet att det är och har varit tufft för de små butikerna. Det tar tid att etablera en gränshandelsdestination och än så länge är det många som åker de extra milen till Charlottenberg i stället eftersom det finns fler butiker där.

Bra omsättning

Enligt Wiig omsatte butikerna i köpcentret totalt 195 miljoner kronor det första året.

– Målet var 200 miljoner kronor, så vi måste ändå vara nöjda. Livsmedelsbutiken, Sportringen och restaurangen går väldigt bra.

Nyckeln för att locka fler kunder till den lilla byn är ett bredare utbud. Redan från start har planen varit att fördubbla handelsytan i Långflon.

– Beslutet om att bygga är taget. I nästa vecka hoppas jag att vi kan bestämma startdatum. Vi har klart med en stor märkesoutlet på 2 000 kvadratmeter och en bilverkstad. Vi för också diskussioner om ytterligare en sport och fritidsbutik, säger Niels J.W. Wiig.

Vad händer med de lokaler som nu står tomma?

– I en av lokalerna kommer vi att smygstarta satsningen på märkesoutlet. I början av november räknar vi med att den butiken kan öppna. Outleten är något vi tror väldigt mycket på.

Långflons köpcentrum, en gränshandelsplats i en minimal by, har ofta beskrivits som en galen satsning. För ett år sedan invigdes det 8000 kvadratmeter stora bygget med då fem butiker och en restaurang. I början av december öppnade barnklädesbutiken Mama Mia, som sedan tidigare fanns i Torsby, i den lokal som stod tom vid invigningen. Mama Mia stängde dock butiken i Långflon efter bara ett par månader.

Konkurs

Inom kort stängs dörrarna till ytterligare en butik i Långflon. Familjen Bertelsen som flyttade sin skobutik Shoes från Hagfors till nordligaste Nordvärmland har försatt sitt bolag i konkurs och säljer till och med söndag ut det som finns kvar i lagret. Familjen Bertelsen vill i nuläget inte kommentera konkursen.

Inte kris

Niels J.W. Wiig, vd för Långflons köpcentrum menar dock att det på intet sätt är kris i gränshandelsbygget.

– Det är absolut ingen kris! Vi vet att det är och har varit tufft för de små butikerna. Det tar tid att etablera en gränshandelsdestination och än så länge är det många som åker de extra milen till Charlottenberg i stället eftersom det finns fler butiker där.

Bra omsättning

Enligt Wiig omsatte butikerna i köpcentret totalt 195 miljoner kronor det första året.

– Målet var 200 miljoner kronor, så vi måste ändå vara nöjda. Livsmedelsbutiken, Sportringen och restaurangen går väldigt bra.

Nyckeln för att locka fler kunder till den lilla byn är ett bredare utbud. Redan från start har planen varit att fördubbla handelsytan i Långflon.

– Beslutet om att bygga är taget. I nästa vecka hoppas jag att vi kan bestämma startdatum. Vi har klart med en stor märkesoutlet på 2 000 kvadratmeter och en bilverkstad. Vi för också diskussioner om ytterligare en sport och fritidsbutik, säger Niels J.W. Wiig.

Vad händer med de lokaler som nu står tomma?

– I en av lokalerna kommer vi att smygstarta satsningen på märkesoutlet. I början av november räknar vi med att den butiken kan öppna. Outleten är något vi tror väldigt mycket på.