2015-04-06 13:49

2015-04-20 10:00

Vad beror årets succé i Branäs på?

HALLÅ DÄR...

...Mikael Elford, marknads- och försäljningschef på Branäs som i år gör en rekordsäsong.

– Det finns flera faktorer. Det var en dålig vinter förra året, så i år har folk varit sugna på alpint. Sen har vi haft bra snöläge i Branäsområdet jämfört med resten av Sverige. Och vi har jobbat hårt med Branäs som varumärke – framför allt mot värmlänningarna som tidigare har varit lite hemmablinda och åkt till andra skidorter. Det har vi kämpat för att andra de senaste två åren och det har betalat sig.

Och ni slår bokningsrekord – en ökning med cirka åtta procent jämfört med förra året. Varför?

– Det är långt och gediget arbete som ligger bakom. Vi har hittar vår nisch – vi är en familjeanläggning och det har vi jobbat hårt med.

I år vann ni även Stora barnsemesterpriset i kategorin ”Bästa skidort för barnfamiljer”. Ni förlorade förra året men tog nu tillbaka titeln. Hur känns det?

– Vårt fokus har varit att ta tillbaka priset. Att vi lyckas känns fantastiskt roligt. Vi har verkligen maxat för att få tillbaka priset – vi har skaffat fler barnaktiviteter och allt är gratis. Vi har även arbetat med friheten i området, så föräldrarna ska känna sig säkra med barnen i backarna.

Inför årets säsong investerade ni 47 miljoner kronor i en fyrstolslift. Vad har den betytt för er?

– Det märks att gästerna uppskattar att vi investerar i skidområdet. Förra året stannade gondolen ofta på grund av hård vind. I år har det endast hänt ett fåtal gånger, men tack vare fyrstolsliften så har vi fått upp folk till toppen ändå.

Hur ska ni toppa det här nästa år?

– Vi har massor med planer. Om några veckor ska vi bestämma vad vi ska satsa på och hur budgeten ska fördelas. Det blir fokus på boende och framför allt skidåkning. Vi brukar investera mellan 20 och 25 miljoner kronor varje år.

– Det finns flera faktorer. Det var en dålig vinter förra året, så i år har folk varit sugna på alpint. Sen har vi haft bra snöläge i Branäsområdet jämfört med resten av Sverige. Och vi har jobbat hårt med Branäs som varumärke – framför allt mot värmlänningarna som tidigare har varit lite hemmablinda och åkt till andra skidorter. Det har vi kämpat för att andra de senaste två åren och det har betalat sig.

Och ni slår bokningsrekord – en ökning med cirka åtta procent jämfört med förra året. Varför?

– Det är långt och gediget arbete som ligger bakom. Vi har hittar vår nisch – vi är en familjeanläggning och det har vi jobbat hårt med.

I år vann ni även Stora barnsemesterpriset i kategorin ”Bästa skidort för barnfamiljer”. Ni förlorade förra året men tog nu tillbaka titeln. Hur känns det?

– Vårt fokus har varit att ta tillbaka priset. Att vi lyckas känns fantastiskt roligt. Vi har verkligen maxat för att få tillbaka priset – vi har skaffat fler barnaktiviteter och allt är gratis. Vi har även arbetat med friheten i området, så föräldrarna ska känna sig säkra med barnen i backarna.

Inför årets säsong investerade ni 47 miljoner kronor i en fyrstolslift. Vad har den betytt för er?

– Det märks att gästerna uppskattar att vi investerar i skidområdet. Förra året stannade gondolen ofta på grund av hård vind. I år har det endast hänt ett fåtal gånger, men tack vare fyrstolsliften så har vi fått upp folk till toppen ändå.

Hur ska ni toppa det här nästa år?

– Vi har massor med planer. Om några veckor ska vi bestämma vad vi ska satsa på och hur budgeten ska fördelas. Det blir fokus på boende och framför allt skidåkning. Vi brukar investera mellan 20 och 25 miljoner kronor varje år.