2015-07-30 10:23

2015-07-30 10:23

Svensken tar semester från sociala medier

SVERIGE

Under sommaren och semestern minskar närvaron i sociala medier.
Även flera i den mest aktiva åldersgruppen tar en paus.

Det är resesöksajten Momondo som frågat 1 000 personer om deras användning av sociala medier under semestern.

Närmare 40 procent säger att de tar semester från allt vad sociala medier heter. Nästan lika många, 37 procent, säger att de några gånger medvetet valt att låta medierna vila.

– Sociala medier är ett fantastiskt sätt att dela med sig av upplevelser och intryck som resor för med sig. Trots, eller kanske tack vare, att vi svenskar är flitiga användare väljer många att ta semester från dem och kanske är det bra med en digital detox i bland, säger Robin Eriksson, Sverigechef på Momondo.

17 procent säger att de inte vill ta någon paus.

Noterbart i övrigt

31 procent säger att de skriver uppdateringar på sociala medier under semestern

Fler kvinnor än män, 39 respektive 26 procent, laddar upp bilder.

Mest aktiva åldersgruppen är 18-22-åringar.

Populäraste sociala mediet är Facebook som används av 62 procent. Därefter följer Instagram (32 procent) och Twitter (åtta procent)

Det är resesöksajten Momondo som frågat 1 000 personer om deras användning av sociala medier under semestern.

Närmare 40 procent säger att de tar semester från allt vad sociala medier heter. Nästan lika många, 37 procent, säger att de några gånger medvetet valt att låta medierna vila.

– Sociala medier är ett fantastiskt sätt att dela med sig av upplevelser och intryck som resor för med sig. Trots, eller kanske tack vare, att vi svenskar är flitiga användare väljer många att ta semester från dem och kanske är det bra med en digital detox i bland, säger Robin Eriksson, Sverigechef på Momondo.

17 procent säger att de inte vill ta någon paus.

Noterbart i övrigt

31 procent säger att de skriver uppdateringar på sociala medier under semestern

Fler kvinnor än män, 39 respektive 26 procent, laddar upp bilder.

Mest aktiva åldersgruppen är 18-22-åringar.

Populäraste sociala mediet är Facebook som används av 62 procent. Därefter följer Instagram (32 procent) och Twitter (åtta procent)