2015-07-07 16:51

2015-07-07 16:51

OLW förlorar kampen om fredagsmys

CHIPS

Snacksföretaget OLW har skördat framgångar med sina reklamkampanjer på temat ”fredagsmys”. Låten från reklamfilmerna har spelats över två miljoner gånger på Spotify sedan 2009 då den första filmen släpptes och känns nog igen av de allra flesta.

Nu har Marknadsdomstolen fastslagit att OLW inte har ensamrätt till begreppet. Chipsföretaget Fredagsmys AB får nämligen också marknadsföra sina snacks med ”fredagsmys”. Vidare ska Fredagsmys AB ersättas med rättegångskostnader om 350 000 kronor.

Snacksföretaget OLW har skördat framgångar med sina reklamkampanjer på temat ”fredagsmys”. Låten från reklamfilmerna har spelats över två miljoner gånger på Spotify sedan 2009 då den första filmen släpptes och känns nog igen av de allra flesta.

Nu har Marknadsdomstolen fastslagit att OLW inte har ensamrätt till begreppet. Chipsföretaget Fredagsmys AB får nämligen också marknadsföra sina snacks med ”fredagsmys”. Vidare ska Fredagsmys AB ersättas med rättegångskostnader om 350 000 kronor.