2015-02-20 16:21

2015-02-20 16:21

KO stämmer sökföretaget Eniro

SVERIGE/VÄRLDEN

Konsumentsombudsmannen, KO, stämmer företaget Eniro eftersom det inte upplyser sina kunder om vad det kostar att använda nummerupplysningstjänsten 118 118 när man ringer eller sms:ar.

I stämningsansökan till Marknadsdomstolen skriver KO att marknadsföringen av nummerupplysningstjänsten är otillbörlig eftersom prisinformation saknas och att det påverkar konsumenternas förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.

Idag finns information om vad tjänsten kostar främst på webben.

– Prisinformation ska lämnas till konsumenten vid telefonsamtalet eller sms:et. Det räcker inte att lämna informationen på annat sätt, via hemsidan eller andra kanaler, säger Patrik Havermann, jurist vid KO.

I stämningsansökan till Marknadsdomstolen skriver KO att marknadsföringen av nummerupplysningstjänsten är otillbörlig eftersom prisinformation saknas och att det påverkar konsumenternas förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.

Idag finns information om vad tjänsten kostar främst på webben.

– Prisinformation ska lämnas till konsumenten vid telefonsamtalet eller sms:et. Det räcker inte att lämna informationen på annat sätt, via hemsidan eller andra kanaler, säger Patrik Havermann, jurist vid KO.