2015-04-03 06:00

2015-04-03 06:00

Mugs framtid oviss

SUNNE: Unik Sunnebutik till salu

Adjöss. Ett av Sunnehandelns flaggskepp är till salu. Kvinnan bakom den stora butiken Mug, Malin Gustavsson, vill sadla om. Ägarens beslut har slagit ner som en bomb bland trendkänsliga moderävar:
– Folk blir livrädda för att Mug ska försvinna!

I november 1998 öppnade Malin Gustavsson dörrarna till Mug. Hon hade rest runt som backpacker i Asien några år, träffat sambon Claes och bestämt sig för att slå sig ner på hemorten.

– Jag behövde hitta på något att göra och tyckte att kläder var väldigt kul. I hela mitt liv har jag slukat modemagasin, säger trebarnsmamman.

Vågade satsa

De första åren som butiksägare var jätteroliga - och tuffa.

– Då fanns inte lika många butiker i Sunne som idag. Valet stod mellan att satsa eller försvinna. Jag satsade – skaffade större lokal och breddade utbudet, säger Malin Gustavsson.

Det visade sig vara en smart investering.

– 2003 blev det raket uppåt! Sunne är ju en klassisk handelsort och Sunneborna har alltid haft väldigt bra koll på mode. Jag fick en större kundkrets i fler åldrar, inte bara ungdomar, säger Malin Gustavsson. Hon drev även butik i Arvika parallellt mellan 2008 till 2011.

Affärerna rullar på

Nu hoppas hon att någon hungrig person vill ta över. Och köra vidare med ett liknande koncept.

– Många tillresta blir förvånade över vilka smala, heta märken de hittar här. Vi har profilerat oss på streetmode med betoning på jeans och var till exempel först i Värmland med varumärken som Cheap Monday och Acne. Omsättningen har legat på runt tre miljoner kronor, säger Malin Gustavsson.

Vad ska du göra nu?

– Jag vet inte, men jag är sugen på att börja läsa på universitet. Det är inte på grund av att det går dåligt som jag vill sluta för det gör det inte. Men när passionen inte finns kvar längre är det dags att göra något annat.

– Fast jag kommer att sakna sommarrushen..! Då lever verkligen hela Sunne upp.

Fotnot: Namnet Mug bygger på ägarens initialer; Malin Ulrika Gustavsson (uttalas ”Magg”).

I november 1998 öppnade Malin Gustavsson dörrarna till Mug. Hon hade rest runt som backpacker i Asien några år, träffat sambon Claes och bestämt sig för att slå sig ner på hemorten.

– Jag behövde hitta på något att göra och tyckte att kläder var väldigt kul. I hela mitt liv har jag slukat modemagasin, säger trebarnsmamman.

Vågade satsa

De första åren som butiksägare var jätteroliga - och tuffa.

– Då fanns inte lika många butiker i Sunne som idag. Valet stod mellan att satsa eller försvinna. Jag satsade – skaffade större lokal och breddade utbudet, säger Malin Gustavsson.

Det visade sig vara en smart investering.

– 2003 blev det raket uppåt! Sunne är ju en klassisk handelsort och Sunneborna har alltid haft väldigt bra koll på mode. Jag fick en större kundkrets i fler åldrar, inte bara ungdomar, säger Malin Gustavsson. Hon drev även butik i Arvika parallellt mellan 2008 till 2011.

Affärerna rullar på

Nu hoppas hon att någon hungrig person vill ta över. Och köra vidare med ett liknande koncept.

– Många tillresta blir förvånade över vilka smala, heta märken de hittar här. Vi har profilerat oss på streetmode med betoning på jeans och var till exempel först i Värmland med varumärken som Cheap Monday och Acne. Omsättningen har legat på runt tre miljoner kronor, säger Malin Gustavsson.

Vad ska du göra nu?

– Jag vet inte, men jag är sugen på att börja läsa på universitet. Det är inte på grund av att det går dåligt som jag vill sluta för det gör det inte. Men när passionen inte finns kvar längre är det dags att göra något annat.

– Fast jag kommer att sakna sommarrushen..! Då lever verkligen hela Sunne upp.

Fotnot: Namnet Mug bygger på ägarens initialer; Malin Ulrika Gustavsson (uttalas ”Magg”).

Malin Gustavsson

Ålder: 41 år

Bor: Sunne

Familj: Sambon Claes, barnen Minda 18 år, Thea 13 år och Nicholaus 8 år

Bakgrund: Undersköterska, reste runt några år i Asien, startade butiken Mug i Sunne 1998

Aktuell: Säljer butiken efter 17 år. ”Det är dags att göra något annat!”