2018-09-10 16:59

2018-09-10 16:59

Tidemand vill återta ledningen

MOTOR: Dags för Turkiets VM-rally

Efter rullningen i helgens SM-rally i Linköping laddar Pontus Tidemans om för nästa VM-start i Turkiet.
– Målet är absolut att ta tillbaka ledningen, säger den regerande världsmästaren.

27-åringen från Charlottenberg har efter några månaders uppehåll från rally-VM tappat ledningen i WRC2-klassen till teamkamraten i Skodas fabriksteam, Jan Kopecky, Tjeckien, som har idel segrar på sina fyra starter mot tre segrar och en andraplats för Tidemand. Sju poäng skiljer i totalen.

Nu ger sig Tidemand och kartläsaren Jonas Andersson in i leken igen, med höga mål.

– Det är ingen hemlighet att vi har sikte på att försvara mästartiteln. Många duktiga förare kommer till start, men i det här läget är Jan (Kopecký) vår största konkurrent, säger Tidemand, som hittills har 30 pallplatser på 43 VM-starter.

Turkiets tävling gör comeback i VM-kalendern (ersätter Polen) efter åtta år och körs för första gången på grusvägar i området kring Marmaris.

– Jag gillar den här typen av utmaningar där tävlingen blir helt öppen och rättvis eftersom alla sitter i samma sits och kommer dit med ett blankt papper. Ryktet säger att det är en mix av jämna, snabba vägar och tuffa grusvägar bland bergen där man verkligen får hålla tungan rätt i mun. Det gäller att vara noga med rekognoseringen av sträckorna och så snart vi har en överblick och ett intryck kan vi börja fundera på attack- och däckstrategier.

Trots VM-uppehållet har Tidemand suttit mycket bakom ratten.

– Det har varit full fart hela sommaren med viktigt jobb bakom kulisserna. Så gott som varje vecka har jag varit iväg på test i Europas alla hörn och verkligen fått köra mycket bil på varierande underlag. Även om det inte har varit i tävlingssammanhang är det extremt värdefulla mil, man utvecklas konstant.

Starten går på torsdag kväll och först ut är en 2,45 kilometer lång stadsträcka i värdstaden. Fredagen är rallyts längsta med sex sträckor på totalt 145 kilometer medan lördagen innehåller lika många sträckor, men tio mil kortare distans. De fyra avslutande sträckorna körs på söndagsförmiddagen med målgång alldeles vid serviceplatsen vid lunchtid. Sammanlagt mäter tävlingen strax över 30 mil uppdelat på 17 sträckor.

27-åringen från Charlottenberg har efter några månaders uppehåll från rally-VM tappat ledningen i WRC2-klassen till teamkamraten i Skodas fabriksteam, Jan Kopecky, Tjeckien, som har idel segrar på sina fyra starter mot tre segrar och en andraplats för Tidemand. Sju poäng skiljer i totalen.

Nu ger sig Tidemand och kartläsaren Jonas Andersson in i leken igen, med höga mål.

– Det är ingen hemlighet att vi har sikte på att försvara mästartiteln. Många duktiga förare kommer till start, men i det här läget är Jan (Kopecký) vår största konkurrent, säger Tidemand, som hittills har 30 pallplatser på 43 VM-starter.

Turkiets tävling gör comeback i VM-kalendern (ersätter Polen) efter åtta år och körs för första gången på grusvägar i området kring Marmaris.

– Jag gillar den här typen av utmaningar där tävlingen blir helt öppen och rättvis eftersom alla sitter i samma sits och kommer dit med ett blankt papper. Ryktet säger att det är en mix av jämna, snabba vägar och tuffa grusvägar bland bergen där man verkligen får hålla tungan rätt i mun. Det gäller att vara noga med rekognoseringen av sträckorna och så snart vi har en överblick och ett intryck kan vi börja fundera på attack- och däckstrategier.

Trots VM-uppehållet har Tidemand suttit mycket bakom ratten.

– Det har varit full fart hela sommaren med viktigt jobb bakom kulisserna. Så gott som varje vecka har jag varit iväg på test i Europas alla hörn och verkligen fått köra mycket bil på varierande underlag. Även om det inte har varit i tävlingssammanhang är det extremt värdefulla mil, man utvecklas konstant.

Starten går på torsdag kväll och först ut är en 2,45 kilometer lång stadsträcka i värdstaden. Fredagen är rallyts längsta med sex sträckor på totalt 145 kilometer medan lördagen innehåller lika många sträckor, men tio mil kortare distans. De fyra avslutande sträckorna körs på söndagsförmiddagen med målgång alldeles vid serviceplatsen vid lunchtid. Sammanlagt mäter tävlingen strax över 30 mil uppdelat på 17 sträckor.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.