2018-04-10 13:39

2018-04-10 13:39

Kristoffersson tar täten i STCC

MOTOR: Volkswagen presenterar föraruppställningen

Hela elva Volkswagen Golf GTI TCR kommer att stå på startlinjen när STCC-säsongen rullar igång på Knutstorp 4 maj.
I en av bilarna sitter regerande rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson från Arvika.

– Volkswagenchefen Sten Forsberg har nog inte ändrat målsättning sedan 2012. Den ligger fast vid att vinna mästerskapet, säger Johan Kristoffersson i ett pressmeddelande.

Trots att Kristoffersson numera har mångårig rutin från standardvagnsmästerskapet så blir det här faktiskt bara andra säsongen han kör hela serien. Den första gången tog han guldet efter en dramatisk uppgörelse med Rickard Rydell. Förra året blev det sex race-segrar, trots att han missade tre deltävlingar.

– Jag körde tolv race förra året. Det är lika många som en full säsong i år.

STCC-mästerskapet återgår i år till två race per bana och sex tävlingshelger istället för sju.

– Det är en fördel med två race. Om vi ska kunna attrahera publiken får inte tävlingsdagen bli för lång, kommenterar stallchefen i Volkswagen Dealer Team från Arvika, Tommy Kristoffersson.

Kristofferssons gäng siktar på seger i såväl förarmästerskapet som team- och juniormästerskapet. Men han vill också tillägga en ytterligare dimension.

– Vi går naturligtvis för att vinna, men ska inte bara stirra oss blinda på segrar. Vi vill också bjuda på en bra show med spektakulära omkörningar och vara teamet som publiken tycker om.

Med Johan Kristoffersson som ankare har det Värmlandsbaserade teamet förstås goda förutsättningar att lyckas med detta och att även försvara teammästerskapstiteln. Johan kompletteras i år av rookien Hugo Nerman från Helsingborg. 18-åringen tar klivet från Formula Nordic till STCC och imponerade stort under sitt första test i en Golf GTI TCR på Knutstorp förra veckan.

– Redan första varven visade han att vi har gjort rätt i vårt val, kommenterar Tommy Kristoffersson.

Johan Kristoffersson instämmer:

– Han körde jättebra. Seriös och målmedveten. Inget snack om att han kan lära sig åka fort. Han bestämmer själv hur bra han vill prestera.

– Testet var väldigt kul. Vi fick köra på både blött och torrt och bilen kändes extremt bra direkt. Jag har naturligtvis många saker att jobba med, men det funkade riktigt bra, säger Hugo Nerman själv.

Rutinerade Johan Kristoffersson får räkna med många frågor under säsongen, en rådgivarroll han gärna tar:

– Han får fråga precis hur mycket han vill. Jag känner igen mig mycket i Hugo. Själv hade jag Fredrik Ekblom som jag ställde tusentals frågor till.

Den här veckan blev det också klart med ytterligare en junior i teamet. Nicklas Oscarsson från Huddinge tar plats i teamets tredje Golf GTI TCR, en lösning som blev klar på något av rekordtid när Oscarssons tidigare spår inte ledde fram till något. På några dagar var allt klappat och klart.

– För en vecka sedan stod vi på tom ruta i princip. Det här visar verkligen hur fort allt kan vända inom racing. Det känns otroligt kul att få de här förutsättningarna. Golfen är den bil vi tror mest på och det var förstås till KMS vi helst ville, säger en lycklig Oscarsson, som hoppas få känna på sin nya bil vid nästa test på Gelleråsen.

– Nicklas hade mycket strul förra året, och jag vet hur det kan kännas. Det ska bli jättespännande att se vad han kan göra med vår uppbackning, säger Tommy Kristoffersson om 19-åringen.

Kristoffersson ser positivt på att teamet är med och profilerar nya talanger.

– Förra året blev Fredrik Blomstedt årets rookie när han körde för oss. Vi vill vara en del i Hugos och Nicklas ambitioner också.

Kristoffersson har också haft ett finger med i spelet när det gäller leverans av Golf GTI TCR-bilar till ett par av de andra teamen och han gläds därmed extra åt den stora uppsättningen Volkswagen-bilar i startfältet.

– Det visar att det finns många smarta racerförare som förstår vilket märke de vill satsa på.

Hans team har varit Volkswagen AG-koncernen trogen i hela två decennier och firar därmed en sorts jubileum.

– Vi går in i en spännande och inspirerande säsong med förnyat stöd från VW-koncernen och är stolta över att ha haft återförsäljarna med oss i hela 20 år.

Ekblom tillbaka

Lika länge sedan var det samarbetet mellan Westcoast Racing och Fredrik Ekblom inleddes. 1998 startade Ekblom sin framgångsrika STCC-karriär i Dick Jönsson Wigroths stall. Det blev SM-guld då och nu är han tillbaka där allt började.

– Några av de roligaste och mest framgångsrika åren har jag tillbringat med Westcoast. Det är kul att bli välkomnad tillbaka, kommenterar Ekblom som körde hem ett SM-silver till Volkswagen Dealer Team förra året.

– Jag har varit lyckligt lottad som har fått köra för några av de absolut bästa teamen.

Erfarenheterna från förra säsongen gör att han känner till bilmodellen och med sin enorma rutin blir han en utmärkt mentor för teamkompisarna, syskonen Jessica och Andreas Bäckman.

− Jag är för gammal för att ha hemligheter, så de kommer att få veta allt jag kan, säger Ekblom med ett skratt.

Dick Jönsson Wigroth gör alltså comeback med Westcoast Racing och mönstrar den mest rutinerade av alla förare samt två nykomlingar från Boden. Syskonens väg till västkustgänget är en historia för sig.

– Det började på en gokart-bana under SM förra året, när de lånade ett par regndäck av mig, berättar Jönsson Wigroth.

Den första kontakten ledde så småningom till ett samarbete i STCC och syskonen har redan varit i elden i TCR UK i England.

− Och där har det gått väldigt bra, men vi bygger inga gigantiska förväntningar, påpekar WestCoast-chefen från basen i Halmstad.

Kågered dubblar

På andra sidan Sverige, i Linköping, har Micke Kågered Racing dubblat sin föraruppsättning. Dalmasen Andreas Ahlberg får sällskap av unge Oskar Krüger.

– Han kommer från Linköping. Jag har följt honom i gokart och tyckte det skulle vara kul att satsa på någon från trakten, berättar Micke Kågered som imponerades av Krügers första test på Mantorp häromveckan.

Kågered-gänget byggde erfarenhet under förra året och kommer med ett stärkt självförtroende i år, särskilt som Andreas Ahlberg bärgade teamets första pallplats under avslutningen på Mantorp.

Lestrup siktar mot toppen

Uppåt är det också i Lestrup Racing Team som gör sitt första test på Anderstorp kommande helg. Teamchefen Fredrik Lestrup har skrivit kontrakt med Andreas Wernersson och Oliver Söderström. Söderström är blott 19 år och kommer från två år med formelbil i Tyskland, ett intressant framtidsnamn. Wernersson gjorde ett succéinhopp under förra årets avslutning på Mantorp, där han körde hem teamets första topp tre-placering.

– Med Andreas kan vi fajtas om pallplatser och vinster, konstaterar Fredrik Lestrup och fortsätter:

– Nu har vi helt andra förutsättningar, som team, på förarsidan och med en bättre ekonomi.

Wärnelöv på egna ben

Förra året hade Lestrup Racing ingenjörsansvaret för Albin Wärnelövs bil i Experion Racing. Nu står Wärnelöv på egna ben i ett enbilsteam.

– När vi kom in i STCC förra året insåg vi att det var för avancerat för att vi skulle klara det själva. Nu tar vi steget fullt ut och gör det på flera års sikt. Det viktigaste är Albins utveckling och att teamet utvecklas, berättar pappa Johnny Wärnelöv som har anlitat ett rutinerat gäng med ingenjören Torbjörn Krondahl i spetsen.

Totalt är det alltså hela elva Volkswagen-bilar i startfältet. Det är något som får Volkswagens Sverige-chef Sten Forsberg att belåtet konstatera:

– Det har varit väldigt stort intresse för Golf GTI TCR i världen. Nyligen levererades bil nummer 100 från Volkswagen Motorsport. Och att fem team i STCC har valt att satsa på Golf är ett riktigt styrkebesked!

– Volkswagenchefen Sten Forsberg har nog inte ändrat målsättning sedan 2012. Den ligger fast vid att vinna mästerskapet, säger Johan Kristoffersson i ett pressmeddelande.

Trots att Kristoffersson numera har mångårig rutin från standardvagnsmästerskapet så blir det här faktiskt bara andra säsongen han kör hela serien. Den första gången tog han guldet efter en dramatisk uppgörelse med Rickard Rydell. Förra året blev det sex race-segrar, trots att han missade tre deltävlingar.

– Jag körde tolv race förra året. Det är lika många som en full säsong i år.

STCC-mästerskapet återgår i år till två race per bana och sex tävlingshelger istället för sju.

– Det är en fördel med två race. Om vi ska kunna attrahera publiken får inte tävlingsdagen bli för lång, kommenterar stallchefen i Volkswagen Dealer Team från Arvika, Tommy Kristoffersson.

Kristofferssons gäng siktar på seger i såväl förarmästerskapet som team- och juniormästerskapet. Men han vill också tillägga en ytterligare dimension.

– Vi går naturligtvis för att vinna, men ska inte bara stirra oss blinda på segrar. Vi vill också bjuda på en bra show med spektakulära omkörningar och vara teamet som publiken tycker om.

Med Johan Kristoffersson som ankare har det Värmlandsbaserade teamet förstås goda förutsättningar att lyckas med detta och att även försvara teammästerskapstiteln. Johan kompletteras i år av rookien Hugo Nerman från Helsingborg. 18-åringen tar klivet från Formula Nordic till STCC och imponerade stort under sitt första test i en Golf GTI TCR på Knutstorp förra veckan.

– Redan första varven visade han att vi har gjort rätt i vårt val, kommenterar Tommy Kristoffersson.

Johan Kristoffersson instämmer:

– Han körde jättebra. Seriös och målmedveten. Inget snack om att han kan lära sig åka fort. Han bestämmer själv hur bra han vill prestera.

– Testet var väldigt kul. Vi fick köra på både blött och torrt och bilen kändes extremt bra direkt. Jag har naturligtvis många saker att jobba med, men det funkade riktigt bra, säger Hugo Nerman själv.

Rutinerade Johan Kristoffersson får räkna med många frågor under säsongen, en rådgivarroll han gärna tar:

– Han får fråga precis hur mycket han vill. Jag känner igen mig mycket i Hugo. Själv hade jag Fredrik Ekblom som jag ställde tusentals frågor till.

Den här veckan blev det också klart med ytterligare en junior i teamet. Nicklas Oscarsson från Huddinge tar plats i teamets tredje Golf GTI TCR, en lösning som blev klar på något av rekordtid när Oscarssons tidigare spår inte ledde fram till något. På några dagar var allt klappat och klart.

– För en vecka sedan stod vi på tom ruta i princip. Det här visar verkligen hur fort allt kan vända inom racing. Det känns otroligt kul att få de här förutsättningarna. Golfen är den bil vi tror mest på och det var förstås till KMS vi helst ville, säger en lycklig Oscarsson, som hoppas få känna på sin nya bil vid nästa test på Gelleråsen.

– Nicklas hade mycket strul förra året, och jag vet hur det kan kännas. Det ska bli jättespännande att se vad han kan göra med vår uppbackning, säger Tommy Kristoffersson om 19-åringen.

Kristoffersson ser positivt på att teamet är med och profilerar nya talanger.

– Förra året blev Fredrik Blomstedt årets rookie när han körde för oss. Vi vill vara en del i Hugos och Nicklas ambitioner också.

Kristoffersson har också haft ett finger med i spelet när det gäller leverans av Golf GTI TCR-bilar till ett par av de andra teamen och han gläds därmed extra åt den stora uppsättningen Volkswagen-bilar i startfältet.

– Det visar att det finns många smarta racerförare som förstår vilket märke de vill satsa på.

Hans team har varit Volkswagen AG-koncernen trogen i hela två decennier och firar därmed en sorts jubileum.

– Vi går in i en spännande och inspirerande säsong med förnyat stöd från VW-koncernen och är stolta över att ha haft återförsäljarna med oss i hela 20 år.

Ekblom tillbaka

Lika länge sedan var det samarbetet mellan Westcoast Racing och Fredrik Ekblom inleddes. 1998 startade Ekblom sin framgångsrika STCC-karriär i Dick Jönsson Wigroths stall. Det blev SM-guld då och nu är han tillbaka där allt började.

– Några av de roligaste och mest framgångsrika åren har jag tillbringat med Westcoast. Det är kul att bli välkomnad tillbaka, kommenterar Ekblom som körde hem ett SM-silver till Volkswagen Dealer Team förra året.

– Jag har varit lyckligt lottad som har fått köra för några av de absolut bästa teamen.

Erfarenheterna från förra säsongen gör att han känner till bilmodellen och med sin enorma rutin blir han en utmärkt mentor för teamkompisarna, syskonen Jessica och Andreas Bäckman.

− Jag är för gammal för att ha hemligheter, så de kommer att få veta allt jag kan, säger Ekblom med ett skratt.

Dick Jönsson Wigroth gör alltså comeback med Westcoast Racing och mönstrar den mest rutinerade av alla förare samt två nykomlingar från Boden. Syskonens väg till västkustgänget är en historia för sig.

– Det började på en gokart-bana under SM förra året, när de lånade ett par regndäck av mig, berättar Jönsson Wigroth.

Den första kontakten ledde så småningom till ett samarbete i STCC och syskonen har redan varit i elden i TCR UK i England.

− Och där har det gått väldigt bra, men vi bygger inga gigantiska förväntningar, påpekar WestCoast-chefen från basen i Halmstad.

Kågered dubblar

På andra sidan Sverige, i Linköping, har Micke Kågered Racing dubblat sin föraruppsättning. Dalmasen Andreas Ahlberg får sällskap av unge Oskar Krüger.

– Han kommer från Linköping. Jag har följt honom i gokart och tyckte det skulle vara kul att satsa på någon från trakten, berättar Micke Kågered som imponerades av Krügers första test på Mantorp häromveckan.

Kågered-gänget byggde erfarenhet under förra året och kommer med ett stärkt självförtroende i år, särskilt som Andreas Ahlberg bärgade teamets första pallplats under avslutningen på Mantorp.

Lestrup siktar mot toppen

Uppåt är det också i Lestrup Racing Team som gör sitt första test på Anderstorp kommande helg. Teamchefen Fredrik Lestrup har skrivit kontrakt med Andreas Wernersson och Oliver Söderström. Söderström är blott 19 år och kommer från två år med formelbil i Tyskland, ett intressant framtidsnamn. Wernersson gjorde ett succéinhopp under förra årets avslutning på Mantorp, där han körde hem teamets första topp tre-placering.

– Med Andreas kan vi fajtas om pallplatser och vinster, konstaterar Fredrik Lestrup och fortsätter:

– Nu har vi helt andra förutsättningar, som team, på förarsidan och med en bättre ekonomi.

Wärnelöv på egna ben

Förra året hade Lestrup Racing ingenjörsansvaret för Albin Wärnelövs bil i Experion Racing. Nu står Wärnelöv på egna ben i ett enbilsteam.

– När vi kom in i STCC förra året insåg vi att det var för avancerat för att vi skulle klara det själva. Nu tar vi steget fullt ut och gör det på flera års sikt. Det viktigaste är Albins utveckling och att teamet utvecklas, berättar pappa Johnny Wärnelöv som har anlitat ett rutinerat gäng med ingenjören Torbjörn Krondahl i spetsen.

Totalt är det alltså hela elva Volkswagen-bilar i startfältet. Det är något som får Volkswagens Sverige-chef Sten Forsberg att belåtet konstatera:

– Det har varit väldigt stort intresse för Golf GTI TCR i världen. Nyligen levererades bil nummer 100 från Volkswagen Motorsport. Och att fem team i STCC har valt att satsa på Golf är ett riktigt styrkebesked!

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.