2018-03-06 12:21

2018-03-06 12:21

Tidemand redo för Mexiko

MOTOR: "Vi siktar självklart på att upprepa fjolårets seger"

VM-serien rullar vidare.
På torsdag inleds Mexikanska rallyt och Pontus Tidemand siktar på att försvara segern från ifjol.
– Det känns som vi kan få en spännande fight, säger värmlänningen i ett pressmeddelande.

Regerande WRC 2-mästaren Pontus Tidemand öppnade årets VM-serie med en andraplats i Svenska rallyt och direkt efter säsongspremiären lyftes blicken mot nästa utmaning – Mexikanska rallyt.

– Jag hann bokstavligen knappt komma ur rallybilen i Sverige förrän det var dags att hoppa på ett flyg ner till södra Europa för en veckas testande, säger Tidemand och fortsätter.

– Det känns definitivt som en fördel att vi fortfarande är varma i kläderna och har fått en massa tid bakom ratten. När vi startade Rally Sweden hade vi inte tävlat på nästan fyra månader och den första stora uppgiften var att komma in i tävlingstempot igen. Nu är vi tillbaka i gamet med full kraft och det är en skön känsla att ta med till Mexiko.

Av VM-rallys 13 deltävlingar kör WRC 2-klassens deltagare sju valfria.

Under fjolårets mästarsäsong körde han och kartläsaren Jonas Andersson Mexikanska rallyt för första gången – och vann.

– Vi siktar självklart på att upprepa fjolårets seger. Jag känner överlag att det är en tävling som passar oss och i år har jag dessutom lite mer erfarenhet jämfört med fjolåret då allt var nytt. Men vi kommer få kämpa för det mot tuffa motståndare. Vår finske teamkompis i Skoda Motorsport, Kalle Rovanperä, är grymt duktig och Jari Huttunen är snabb, precis som mexikanske Benito Guerra som är väl bekant med vägarna och slutade trea förra året. Det känns som vi kan få en spännande fight här också, vilket jag hoppas på, säger Tidemand.

Värmlänningen tycker att deltävlingen i Mexiko, som bland annat når världsmästerskapets högsta höjder på över 2 700 meter över havet, har allt.

– Snabba partier, smala och tekniska partier, hårnålar och krokar. Stigningarna uppför bergen är ansträngande för motorerna och skulle man göra ett misstag märker man snabbt att det kostar mer än vanligt eftersom det tar längre tid att få upp farten igen så det gäller att hålla koncentrationen uppe.

Tidemand och Andersson ligger delad trea i totalställningen på 18 poäng, strax bakom tjecken Jan Kopecky samt japanen Takamoto Katsuta som båda har 25 poäng efter segrarna i Monte-Carlo respektive Sverige.

Regerande WRC 2-mästaren Pontus Tidemand öppnade årets VM-serie med en andraplats i Svenska rallyt och direkt efter säsongspremiären lyftes blicken mot nästa utmaning – Mexikanska rallyt.

– Jag hann bokstavligen knappt komma ur rallybilen i Sverige förrän det var dags att hoppa på ett flyg ner till södra Europa för en veckas testande, säger Tidemand och fortsätter.

– Det känns definitivt som en fördel att vi fortfarande är varma i kläderna och har fått en massa tid bakom ratten. När vi startade Rally Sweden hade vi inte tävlat på nästan fyra månader och den första stora uppgiften var att komma in i tävlingstempot igen. Nu är vi tillbaka i gamet med full kraft och det är en skön känsla att ta med till Mexiko.

Av VM-rallys 13 deltävlingar kör WRC 2-klassens deltagare sju valfria.

Under fjolårets mästarsäsong körde han och kartläsaren Jonas Andersson Mexikanska rallyt för första gången – och vann.

– Vi siktar självklart på att upprepa fjolårets seger. Jag känner överlag att det är en tävling som passar oss och i år har jag dessutom lite mer erfarenhet jämfört med fjolåret då allt var nytt. Men vi kommer få kämpa för det mot tuffa motståndare. Vår finske teamkompis i Skoda Motorsport, Kalle Rovanperä, är grymt duktig och Jari Huttunen är snabb, precis som mexikanske Benito Guerra som är väl bekant med vägarna och slutade trea förra året. Det känns som vi kan få en spännande fight här också, vilket jag hoppas på, säger Tidemand.

Värmlänningen tycker att deltävlingen i Mexiko, som bland annat når världsmästerskapets högsta höjder på över 2 700 meter över havet, har allt.

– Snabba partier, smala och tekniska partier, hårnålar och krokar. Stigningarna uppför bergen är ansträngande för motorerna och skulle man göra ett misstag märker man snabbt att det kostar mer än vanligt eftersom det tar längre tid att få upp farten igen så det gäller att hålla koncentrationen uppe.

Tidemand och Andersson ligger delad trea i totalställningen på 18 poäng, strax bakom tjecken Jan Kopecky samt japanen Takamoto Katsuta som båda har 25 poäng efter segrarna i Monte-Carlo respektive Sverige.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.