2018-02-22 12:18

2018-02-22 12:19

Persson dundrar fram i mästarteam

MOTOR: Legends-mästaren från Karlskoga kör V8 Thunder Cars

Racerföraren Emil Persson från Karlskoga är klar för mästarteamet Bryntesson motorsport i V8 Thunder Cars.

Den trefaldige Legends-världsmästaren räknar med att han kommer att vara med i toppen av mästerskapet.

– Självklart kör jag för att vinna. Men jag är ny i klassen och det är väldigt bra förare som är med, säger 27-åringen i ett pressmeddelande.

Bryntesson motorsport från Jönköping tog i fjol titeln med Mattias Lindberg bakom ratten på en av teamets Ford Mustang-bilar.

– Jag tror stenhårt på Emil. Han var väldigt snabb på det test vi hade i höstas, säger teamchefen Tony Bryntesson.

Emil Persson började sin karriär i karting och via tävlingar i GT-racing tog han 2015 steget till Legends-klassen och körde för Bohlin Racing. Två år i rad, 2015 och 2016, vann han Legends Cup på hemmaplan och internationellt blev det ännu större framgångar.

– Jag jobbade med ett bra team i USA och vi tog hem VM-titeln tre år i rad, säger Emil.

Legends-bilarna är en tävlingsklass där bilarna består av bilar i litet format baserade på amerikanska hot rods. Nu blir det frågan om amerikansk racing i full skala – V8 Thunder Cars.

– Jag blev positivt överraskad av bilens prestanda när jag testade den. Jag hade föreställt mig att det skulle gå mer på sladd men det var sjukt bra fäste och bra pulver i motorn.

Den 4–5 maj på Ring Knutstorp är det premiär för Emil Persson och V8 Thunder Cars tillsammans med STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Formula STCC Nordic, Swedish GT och Ginetta GT5 Challenge. Samtliga av årets sex V8 Thunder Cars-tävlingar, utom Ahvenisto i Finland, körs på samma evenemang som STCC.

Emil Persson får köra på hemmabanan Gelleråsen i samband med sjätte deltävlingen under Kanonloppet den 18–19 augusti.

Den trefaldige Legends-världsmästaren räknar med att han kommer att vara med i toppen av mästerskapet.

– Självklart kör jag för att vinna. Men jag är ny i klassen och det är väldigt bra förare som är med, säger 27-åringen i ett pressmeddelande.

Bryntesson motorsport från Jönköping tog i fjol titeln med Mattias Lindberg bakom ratten på en av teamets Ford Mustang-bilar.

– Jag tror stenhårt på Emil. Han var väldigt snabb på det test vi hade i höstas, säger teamchefen Tony Bryntesson.

Emil Persson började sin karriär i karting och via tävlingar i GT-racing tog han 2015 steget till Legends-klassen och körde för Bohlin Racing. Två år i rad, 2015 och 2016, vann han Legends Cup på hemmaplan och internationellt blev det ännu större framgångar.

– Jag jobbade med ett bra team i USA och vi tog hem VM-titeln tre år i rad, säger Emil.

Legends-bilarna är en tävlingsklass där bilarna består av bilar i litet format baserade på amerikanska hot rods. Nu blir det frågan om amerikansk racing i full skala – V8 Thunder Cars.

– Jag blev positivt överraskad av bilens prestanda när jag testade den. Jag hade föreställt mig att det skulle gå mer på sladd men det var sjukt bra fäste och bra pulver i motorn.

Den 4–5 maj på Ring Knutstorp är det premiär för Emil Persson och V8 Thunder Cars tillsammans med STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Formula STCC Nordic, Swedish GT och Ginetta GT5 Challenge. Samtliga av årets sex V8 Thunder Cars-tävlingar, utom Ahvenisto i Finland, körs på samma evenemang som STCC.

Emil Persson får köra på hemmabanan Gelleråsen i samband med sjätte deltävlingen under Kanonloppet den 18–19 augusti.

Kalendern

4–5 maj: Ring Knutstorp.

16–17 juni: Anderstorp.

7–8 juli: Västkustloppet, Falkenberg.

18–19 augusti: Kanonloppet, Karlskoga.

1–2 september: Ahvenisto, Finland.

21–22 september: Final, Mantorp Park.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.