2018-01-29 13:59

2018-01-29 13:59

Ekström satsar allt på rallycross

MOTOR: Slutar med DTM

Mattias Ekström slutar med DTM och satsar allt på rallycross-VM kommande säsong.
– Det var troligen mitt professionella livs svåraste beslut, sa han på en presskonferens under måndagen.

Den 39-årige Avestasonen, som tävlar för Finnskoga motorklubb, är dubbel mästare för Audi i DTM (2004 och 2007) och 2016 vann han rallycross-VM i en Audi med sitt eget team EKS.

Han har drivit och utvecklat sitt rallycrossteam i fem år vid sidan av huvuduppgiften med den tyska racingserien. Senaste säsongen var han även fullt fabriksuppbackad av Audi i rallycross och slutade tvåa bakom Johan Kristoffersson.

Ekström var nära att ta sin tredje DTM-titel, men fick till slut även där nöja sig med silverpositionen.

Han kände att dubbelarbetet blev för mycket.

– Ganska tidigt förra året bestämde jag mig för att bara göra ett mästerskap 2018.

Efter sista DTM-tävlingen låg en fortsättning där närmast till hands.

– När jag lämnade Hockenheim sa jag att jag definitivt skulle komma tillbaka. Det var mitt spontana beslut, att jag skulle fortsätta med DTM.

Framtiden för rallycrossporgrammet såg också osäker ut nu under vintern. Ekström lade ut sin Audi S1 Supercar till försäljning och förarna Toomas Heikkinen och Reinis Nitiss lämnade samarbetet med EKS.

Men när Mattias Ekström grunnat ett tag över karriären kom han fram till ett annat beslut.

– Jag började fundera på vad jag verkligen ville göra, för jag vet att jag inte har 20 år kvar som förare. Jag diskuterade mycket med min familj, vänner och Dieter Gass (Audi Sports chef) och ur det kom det mer och mer att jag ville säga adjö till DTM och bara fokusera på rallycross. Det var troligen mitt professionella livs svåraste beslut eftersom mitt hjärta har slagit för DTM så länge.

Ekström betonar att en önskan att tillbringa mer tid med familjen var en avgörande faktor för beslutet.

Han förväntar sig att Audi ökar sin uppbackning i rallycrossatsningen och berättar att teamet förbereder nya bilar för 2018.

VM-säsongen i rallycross består av tolv tävlingar och startar i Barcelona den 14 april.

Den 39-årige Avestasonen, som tävlar för Finnskoga motorklubb, är dubbel mästare för Audi i DTM (2004 och 2007) och 2016 vann han rallycross-VM i en Audi med sitt eget team EKS.

Han har drivit och utvecklat sitt rallycrossteam i fem år vid sidan av huvuduppgiften med den tyska racingserien. Senaste säsongen var han även fullt fabriksuppbackad av Audi i rallycross och slutade tvåa bakom Johan Kristoffersson.

Ekström var nära att ta sin tredje DTM-titel, men fick till slut även där nöja sig med silverpositionen.

Han kände att dubbelarbetet blev för mycket.

– Ganska tidigt förra året bestämde jag mig för att bara göra ett mästerskap 2018.

Efter sista DTM-tävlingen låg en fortsättning där närmast till hands.

– När jag lämnade Hockenheim sa jag att jag definitivt skulle komma tillbaka. Det var mitt spontana beslut, att jag skulle fortsätta med DTM.

Framtiden för rallycrossporgrammet såg också osäker ut nu under vintern. Ekström lade ut sin Audi S1 Supercar till försäljning och förarna Toomas Heikkinen och Reinis Nitiss lämnade samarbetet med EKS.

Men när Mattias Ekström grunnat ett tag över karriären kom han fram till ett annat beslut.

– Jag började fundera på vad jag verkligen ville göra, för jag vet att jag inte har 20 år kvar som förare. Jag diskuterade mycket med min familj, vänner och Dieter Gass (Audi Sports chef) och ur det kom det mer och mer att jag ville säga adjö till DTM och bara fokusera på rallycross. Det var troligen mitt professionella livs svåraste beslut eftersom mitt hjärta har slagit för DTM så länge.

Ekström betonar att en önskan att tillbringa mer tid med familjen var en avgörande faktor för beslutet.

Han förväntar sig att Audi ökar sin uppbackning i rallycrossatsningen och berättar att teamet förbereder nya bilar för 2018.

VM-säsongen i rallycross består av tolv tävlingar och startar i Barcelona den 14 april.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.