2018-01-23 15:38

2018-01-23 18:28

KMS satsar på rally

MOTOR: Ska köra med Volkswagen Polo GTI R5

(UPPDATERAD) Kristoffersson motorsport har stora framgångar i racing och rallycross. Nu ska det värmländska teamet satsa på rally med Volkswagens nya Polo GTI R5.
Planen är att köra i VM och så småningom även hyra ut och sälja bilar.

Under senare delen av 2018 kommer bilen, som går i WRC 2-klassen, ut på marknaden. Ett av de första 15 exemplaren som släpps av Volkswagen motorsport i Tyskland levereras till KMS i Koppsäng utanför Arvika.

– Den behåller vi och driver i egen regi. Vi har beställt ytterligare en som kommer 2019. Vi har tänkt bygga en verksamhet på samma sätt som TCR (STCC), att vi kan ha chaufförer som kör, säger stallchefen Tommy Kristoffersson.

KMS siktar på att tävla både på hemmaplan och internationellt.

– När Polon kommer är ambitionen absolut att köra några VM-rallyn med någon duktig chaufför. Ska vi åka vill vi vara med och etablera oss i den klassen.

KMS har vunnit STCC sex gånger och gjorde 2017 comeback i racingserien. En satsning även i år är i det närmaste klar, med Johan Kristoffersson som en av förarna vid sidan av hans satsning på rallycross-VM.

Även i STCC är det ett samarbete med Volkswagen och KMS har tre Golf GTI TCR till förfogande. Men om man startar med två eller tre bilar och vilka som ska köra förutom Johan är inte bestämt.

– Vi är väldigt långt gångna med allt. Jag räknar med att vi ska vara klara inom 14 dagar–tre veckor.

KMS har gott om utrymme att även satsa på rally.

– Sex tävlingar blir för lite för att hålla i gång verksamheten och behålla vår personal. Vi klarar av att köra 15–20 tävlingar per år. Det här kom väldigt lägligt för oss. Extra kul att det är ett äkta Volkswagenprojekt.

– Vårt samarbete med KMS sträcker sig flera år bakåt i tiden. Teamet har alltid levererat mycket fina resultat och det blir spännande att följa deras satsning i rallyskogen, säger Volkswagen Sveriges chef Sten Forsberg.

Tommy Kristoffersson planerar en omfattande verksamhet.

– Vi ska sälja, hyra ut och driva bilar.

I starten av rallyprojektet får teamet hjälp av Even Management som flyttar över två heltidsmekaniker och delar av sin verksamhet till lokalerna i Arvika. Allt eftersom det norska bolagets förare fått fabrikskontrakt, senast Ole Christian Veiby, har behovet av en verkstadsdel i Kongsvinger minskat. Att huvudägaren Erik Veiby också äger hälften av KMS underlättar.

Börjar med en Skoda

Fram till första leveransen av VW-Polon ska KMS köra med en Skoda Fabia R5, som teamet köpt.

– Under sommaren har vi tittat på att åka några VM-rallyn i Europa i egen regi så vi lär oss. Dessutom håller vi på och färdigställer en rallyanpassad servicelastbil.

Främst ska Skodan rattas av Ole Christian Veiby i de VM-tävlingar som han inte är kontrakterad för av Skodas fabriksteam.

Meningen var att Johan Kristoffersson skulle köra Svenska rallyt med bilen innan ett rallycrosstest kom i vägen. Planer fanns också för norska Numedalsrallyt den 24 februari, men även det krockar med ett rallycrosstest.

– Får se om det blir något fram på våren, säger Tommy Kristoffersson.

Under senare delen av 2018 kommer bilen, som går i WRC 2-klassen, ut på marknaden. Ett av de första 15 exemplaren som släpps av Volkswagen motorsport i Tyskland levereras till KMS i Koppsäng utanför Arvika.

– Den behåller vi och driver i egen regi. Vi har beställt ytterligare en som kommer 2019. Vi har tänkt bygga en verksamhet på samma sätt som TCR (STCC), att vi kan ha chaufförer som kör, säger stallchefen Tommy Kristoffersson.

KMS siktar på att tävla både på hemmaplan och internationellt.

– När Polon kommer är ambitionen absolut att köra några VM-rallyn med någon duktig chaufför. Ska vi åka vill vi vara med och etablera oss i den klassen.

KMS har vunnit STCC sex gånger och gjorde 2017 comeback i racingserien. En satsning även i år är i det närmaste klar, med Johan Kristoffersson som en av förarna vid sidan av hans satsning på rallycross-VM.

Även i STCC är det ett samarbete med Volkswagen och KMS har tre Golf GTI TCR till förfogande. Men om man startar med två eller tre bilar och vilka som ska köra förutom Johan är inte bestämt.

– Vi är väldigt långt gångna med allt. Jag räknar med att vi ska vara klara inom 14 dagar–tre veckor.

KMS har gott om utrymme att även satsa på rally.

– Sex tävlingar blir för lite för att hålla i gång verksamheten och behålla vår personal. Vi klarar av att köra 15–20 tävlingar per år. Det här kom väldigt lägligt för oss. Extra kul att det är ett äkta Volkswagenprojekt.

– Vårt samarbete med KMS sträcker sig flera år bakåt i tiden. Teamet har alltid levererat mycket fina resultat och det blir spännande att följa deras satsning i rallyskogen, säger Volkswagen Sveriges chef Sten Forsberg.

Tommy Kristoffersson planerar en omfattande verksamhet.

– Vi ska sälja, hyra ut och driva bilar.

I starten av rallyprojektet får teamet hjälp av Even Management som flyttar över två heltidsmekaniker och delar av sin verksamhet till lokalerna i Arvika. Allt eftersom det norska bolagets förare fått fabrikskontrakt, senast Ole Christian Veiby, har behovet av en verkstadsdel i Kongsvinger minskat. Att huvudägaren Erik Veiby också äger hälften av KMS underlättar.

Börjar med en Skoda

Fram till första leveransen av VW-Polon ska KMS köra med en Skoda Fabia R5, som teamet köpt.

– Under sommaren har vi tittat på att åka några VM-rallyn i Europa i egen regi så vi lär oss. Dessutom håller vi på och färdigställer en rallyanpassad servicelastbil.

Främst ska Skodan rattas av Ole Christian Veiby i de VM-tävlingar som han inte är kontrakterad för av Skodas fabriksteam.

Meningen var att Johan Kristoffersson skulle köra Svenska rallyt med bilen innan ett rallycrosstest kom i vägen. Planer fanns också för norska Numedalsrallyt den 24 februari, men även det krockar med ett rallycrosstest.

– Får se om det blir något fram på våren, säger Tommy Kristoffersson.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.