2017-12-26 15:29

2017-12-26 17:06

"Stecka" gör comeback i rally

MOTOR: Kör Finnskogsvalsen med dottern som kartläsare

Efter tolv års uppehåll gör Stig-Olov ”Stecka” Walfridson, 55, rallycomeback i Finnskogsvalsen i Torsby den 13 januari, med dottern Felicia som kartläsare.
– Jag har fått ett återfall, skojar han.

Stecka har vunnit Svenska rallyt i grupp N och Höljes EM-tävling i rallycross. Återkomsten sker i veteranklassen appendix K.

– Jag har skaffat en gammal Ford Escort som jag tänkte prova på hemmatävlingen. Felicia har aldrig åkt med noter, men det spelar ingen roll. Vi åker för att det är lite skôj. Sen får vi se hur det känns, om vi åker något mer eller inte.

Bilen är av årsmodell 1978 och kommer från England där den byggts av Petter Solbergs tidigare kartläsare Phil Mills, som också fixade den Escort Petter vann Svenska rallyts historiska klass med två gånger.

Enligt Stecka, som är farbror till Petters fru Pernilla, är den stundande comebacken Petters ”fel”.

– Vi var i Finland i fjol sommar med Petter, Pernilla och Oliver och åkte crosskart. Då började det växa fram att Pernilla var lite sur på att Petter sålde bilen de vann svenska med. Petter sa att vi köper väl en ny och vinner igen. Han kontaktade Phil när vi var i Finland. Ja, då köper vi väl två då, sa jag. Vi triggade väl varandra lite där. På den vägen är det.

Stecka slutade med rallycross 2013. Rally har han inte kört sedan den våldsamma älgkrocken i Bergslagsrallyt 2006 som höll på att kosta honom livet.

– Det var i januari så det kan bli på dagen tolv år.

Sitter det med älgkraschen kvar?

– Nej, det tror jag inte. Men det blir ovant. Jag har inte kört bakhjulsdrift sedan 1986. Vi ska bara försöka ha skôj, men när det väl blir tävling kanske jag inte riktigt klarar det.

Testkörning i Anttila under nyår är planerat.

18-åriga Felica är framgångsrik i crosskart, men debuterar i rally. Hon ska ta licens och gå kartläsarkurs hor Patrik Barth på fredag. Dotterns orutin kompenseras av pappas lokalkännedom.

– Ja, någon sväng kan jag väl. Jag är inte så orolig.

Det är möjligt att Petter och Pernilla också dyker upp i Finnskogsvalsen, som hittills har cirka 40 anmälda och fyra i appendix K.

– Om han hinner få hem bilen och sen tror jag att Oliver har någon tävling också.

Chansen är ännu större att det blir ett möte i Svenska rallyt i februari.

– Ja, det var grundtanken från början när vi var i Finland. Visst är det skôj att vara med i svenska. Men allt ska det klaffa också, säger Stecka.

Stecka har vunnit Svenska rallyt i grupp N och Höljes EM-tävling i rallycross. Återkomsten sker i veteranklassen appendix K.

– Jag har skaffat en gammal Ford Escort som jag tänkte prova på hemmatävlingen. Felicia har aldrig åkt med noter, men det spelar ingen roll. Vi åker för att det är lite skôj. Sen får vi se hur det känns, om vi åker något mer eller inte.

Bilen är av årsmodell 1978 och kommer från England där den byggts av Petter Solbergs tidigare kartläsare Phil Mills, som också fixade den Escort Petter vann Svenska rallyts historiska klass med två gånger.

Enligt Stecka, som är farbror till Petters fru Pernilla, är den stundande comebacken Petters ”fel”.

– Vi var i Finland i fjol sommar med Petter, Pernilla och Oliver och åkte crosskart. Då började det växa fram att Pernilla var lite sur på att Petter sålde bilen de vann svenska med. Petter sa att vi köper väl en ny och vinner igen. Han kontaktade Phil när vi var i Finland. Ja, då köper vi väl två då, sa jag. Vi triggade väl varandra lite där. På den vägen är det.

Stecka slutade med rallycross 2013. Rally har han inte kört sedan den våldsamma älgkrocken i Bergslagsrallyt 2006 som höll på att kosta honom livet.

– Det var i januari så det kan bli på dagen tolv år.

Sitter det med älgkraschen kvar?

– Nej, det tror jag inte. Men det blir ovant. Jag har inte kört bakhjulsdrift sedan 1986. Vi ska bara försöka ha skôj, men när det väl blir tävling kanske jag inte riktigt klarar det.

Testkörning i Anttila under nyår är planerat.

18-åriga Felica är framgångsrik i crosskart, men debuterar i rally. Hon ska ta licens och gå kartläsarkurs hor Patrik Barth på fredag. Dotterns orutin kompenseras av pappas lokalkännedom.

– Ja, någon sväng kan jag väl. Jag är inte så orolig.

Det är möjligt att Petter och Pernilla också dyker upp i Finnskogsvalsen, som hittills har cirka 40 anmälda och fyra i appendix K.

– Om han hinner få hem bilen och sen tror jag att Oliver har någon tävling också.

Chansen är ännu större att det blir ett möte i Svenska rallyt i februari.

– Ja, det var grundtanken från början när vi var i Finland. Visst är det skôj att vara med i svenska. Men allt ska det klaffa också, säger Stecka.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.