2017-11-16 15:41

2017-11-16 18:56

Kristoffersson siktar på hela STCC 2018

MOTORN: Nästa års kalender klar

STCC-kalendern 2018 är klar och Kanonloppet på Gelleråsen ingår som vanligt.
Av allt att döma kör rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson hela säsongen.

KMS från Arvika åkte STCC med ett trebilsteam för svenska Volkswagen i år och vill vara med igen.

– Vi jobbar för fullt och har en klar ambition att vi ska fortsätta, säger teamchefen Tommy Kristoffersson, som är väldigt nöjd med kalendern, som omfattar sex tävlingshelger, mot sju i år, och inleds på Knutstorp i maj. Klassiska Kanonloppet på Gelleråsen går i augusti efter sommaruppehållet. Solvalla och finska Alastaro försvinner.

– Kalendern ser väldigt bra ut för oss. Det är viktigt att det inte krockar med rallycross-VM om Johan ska kunna köra alla racen. Officiella WRX-programmet har inte kommit ut än, men jag har lite inside information och så vitt jag kan se blir det inte några kollisioner.

Det är högst troligt att Johan fortsätter med Solbergs Torsbybaserade Volkswagenteam i rallycross-VM, även om fabriksstödet för nästa år inte är spikat än.

Tommy har lobbat för att kalendrarna ska passa så sonen ska kunna dubblera.

– Ja, vi har haft lite dialog fram och tillbaka.

Det låter väldigt sannolikt att ni kör STCC?

– Ja, men vi måste först få besked från våra återförsäljare, som utgör väldigt stor del av budgeten. De har sin årsstämma första veckan i december.

2017 var Fredrik Ekblom tvåa bakom mästaren Robert Dahlgren i Seat och Fredrik Blomstedt knep tredjeplatsen. Johan Kristoffersson kom fyra, trots att han missade tre tävlingshelger och totalt nio av 21 race.

Att Johan ska ingå igen är givet, men mer öppet vilka teamkamraterna blir.

– Det är jättemånga som hört av sig och vill åka för oss. Några har med sig väldigt intressanta partners. Tekniskt sett har vi inga problem att hantera tre eller till och med fyra bilar med den staben vi har nu.

Är Ekblom och Blomstedt aktuella?

– Ja, absolut. De gjorde det jättebra. Blomstedt jobbar hårt med sina partners och vill fortsätta. Ekblom går i en klass för sig. Han är mer en renodlad chaufför som vi ska anlita om vi kommer i ett läge där det passar.

KMS har mer på gång.

– Vi tittar på andra spännande grejer. Vi jobbar på att utöka verksamheten. Jag kan inte säga mer än, många är involverade och det är lite känsligt. Jag tippar att det är klart inom 14 dagar, säger Tommy Kristoffersson.

KMS från Arvika åkte STCC med ett trebilsteam för svenska Volkswagen i år och vill vara med igen.

– Vi jobbar för fullt och har en klar ambition att vi ska fortsätta, säger teamchefen Tommy Kristoffersson, som är väldigt nöjd med kalendern, som omfattar sex tävlingshelger, mot sju i år, och inleds på Knutstorp i maj. Klassiska Kanonloppet på Gelleråsen går i augusti efter sommaruppehållet. Solvalla och finska Alastaro försvinner.

– Kalendern ser väldigt bra ut för oss. Det är viktigt att det inte krockar med rallycross-VM om Johan ska kunna köra alla racen. Officiella WRX-programmet har inte kommit ut än, men jag har lite inside information och så vitt jag kan se blir det inte några kollisioner.

Det är högst troligt att Johan fortsätter med Solbergs Torsbybaserade Volkswagenteam i rallycross-VM, även om fabriksstödet för nästa år inte är spikat än.

Tommy har lobbat för att kalendrarna ska passa så sonen ska kunna dubblera.

– Ja, vi har haft lite dialog fram och tillbaka.

Det låter väldigt sannolikt att ni kör STCC?

– Ja, men vi måste först få besked från våra återförsäljare, som utgör väldigt stor del av budgeten. De har sin årsstämma första veckan i december.

2017 var Fredrik Ekblom tvåa bakom mästaren Robert Dahlgren i Seat och Fredrik Blomstedt knep tredjeplatsen. Johan Kristoffersson kom fyra, trots att han missade tre tävlingshelger och totalt nio av 21 race.

Att Johan ska ingå igen är givet, men mer öppet vilka teamkamraterna blir.

– Det är jättemånga som hört av sig och vill åka för oss. Några har med sig väldigt intressanta partners. Tekniskt sett har vi inga problem att hantera tre eller till och med fyra bilar med den staben vi har nu.

Är Ekblom och Blomstedt aktuella?

– Ja, absolut. De gjorde det jättebra. Blomstedt jobbar hårt med sina partners och vill fortsätta. Ekblom går i en klass för sig. Han är mer en renodlad chaufför som vi ska anlita om vi kommer i ett läge där det passar.

KMS har mer på gång.

– Vi tittar på andra spännande grejer. Vi jobbar på att utöka verksamheten. Jag kan inte säga mer än, många är involverade och det är lite känsligt. Jag tippar att det är klart inom 14 dagar, säger Tommy Kristoffersson.

STCC 2018

STCC-kalendern 2018: Ring Knutstorp 4–5 maj, Anderstorp 16–17 juni, Falkenberg 7–8 juli, Karlskoga 18–19 augusti, Rudskogen i Norge 8–9 september, Mantorp Park 21–22 september.

Slutställning 2017: 1) Robert Dahlgren, Seat, 374 poäng, 2) Fredrik Ekblom, Volkswagen, 327, 3) Fredrik Blomstedt, Volkswagen, 223, 4) Johan Kristoffersson, Volkswagen, 217, 5) Daniel Haglöf, Seat, 186, 6) Mattias Andersson, Honda, 138, 7) Tobias Brink, Audi, 121, 8) Joonas Lappalainen, Audi, 100, 9) Andreas Ahlberg, Volkswagen, 90, 10) Micke Ohlsson, Audi, 61.

Källa: