2017-02-12 18:06

2017-02-12 19:39

Segerglädje för Tidemand

RALLY: WRC 2

Äntligen fick Pontus Tidemand fira en seger i Svenska rallyt.
– Det har varit en kanontävling, en av de roligaste jag kört i min karriär, säger han efter söndagens prisceremoni på serviceplatsen i Torsby.

Pontus och kartläsaren Jonas Andersson fick möta hemmapublikens jubel på scenen i ett regn av guldkonfetti.

– Jag har inte smält det riktigt, men det var ett av de bästa podierna jag stått på i alla fall, säger Tidemand, som kör för Skodas fabriksteam och vunnit tre tävlingar tidigare i WRC 2-VM. Nu körde han sin första i årets mästerskap.

I mål efter 17 sträckor (en av de 18 ströks) skilde 51,8 sekunder till finländaren Teemu Suninen, Ford, och 1,07 minuter till Ole Christian Veiby, Norge, i en likadan Skoda Fabia R5.

Tidemand skaffade sig en rejäl ledning redan på fredagen, då han vann fem av sju sträckor, och utökade under lördagen med fem av sex sträcksegrar. Han hade 1,16 minuters försprång inför söndagen och slog då av på tempot för att bevaka ledningen.

– Det är inte lätt det heller. Men man måste kunna hantera en sån situation också. Det skiljer de bästa mot de som aldrig blir världsmästare, säger 26-åringen från Charlottenberg, som stundtals var sugen på att gasa mer.

– Likenässträckan var fantastiskt, den hade jag gärna åkt lite mer på, men vi gjorde precis efter plan. Det betyder mycket för mig och Jonas och för mästerskapet att kunna börja så här. Det är helt perfekt. Otroligt kul att köra under helgen och vi har haft ett väldigt bra stöd från publiken. Jag är tacksam för det och för att vara i ett så bra team.

Det är första gången Tidemand genomfört Svenska rallyt utan problem. I fjol blev han trea trots tekniskt strul.

Varför blev det perfekt den här gången?

– Jag har blivit äldre. Bilen är ju bättre också, och andra år har jag haft en del otur.

Är det höjdpunkten hittills i karriären?

– Ja, en av dem i alla fall. Vi har ju vunnit junior-VM och det är ganska stort också.

För Jonas Andersson kom framgången inte som någon överraskning.

– Jag var övertygad från början att vi skulle ta hem det här och att det inte skulle vara någon som skulle klara att hänga på i tempot. Det sa jag till Pontus redan på torsdag kväll. Skönt att infria det.

Han verkar väldigt harmonisk och lugn?

– Det har han varit hela helgen tycker jag. Det kommer tillsammans med rutin och att vi är bra förberedda.

Mamma Maud och styvpappa Henning Solberg, som tävlade i samma klass i en likadan bil, men körde på en sten i fredags och sen var borta från tätstriden, hyllar också Pontus.

– Insatsen är formidabel. Han har gjort ett perfekt rally. Han är redo att ta titeln i år. Teamet är så bra. Han kan koncentrera sig på att köra fort, säger Maud, som var ute på fem sträckor och tittade.

– Det är helt fantastiskt. Det här har han förtjänat. Han har haft så mycket otur tidigare. Jag hoppas att han blir världsmästare i år, och det tror jag att han blir, säger Henning.

Nästa uppdrag för Pontus Tidemand är debut i Mexiko den 9–12 mars.

– Målet är att bli världsmästare i WRC 2, säger han.

Förhoppningsvis kan det öppna dörrarna till tungviktsklassen.

– Klart man drömmer om att köra WRC-bil, särskilt här i Sverige.

Pontus och kartläsaren Jonas Andersson fick möta hemmapublikens jubel på scenen i ett regn av guldkonfetti.

– Jag har inte smält det riktigt, men det var ett av de bästa podierna jag stått på i alla fall, säger Tidemand, som kör för Skodas fabriksteam och vunnit tre tävlingar tidigare i WRC 2-VM. Nu körde han sin första i årets mästerskap.

I mål efter 17 sträckor (en av de 18 ströks) skilde 51,8 sekunder till finländaren Teemu Suninen, Ford, och 1,07 minuter till Ole Christian Veiby, Norge, i en likadan Skoda Fabia R5.

Tidemand skaffade sig en rejäl ledning redan på fredagen, då han vann fem av sju sträckor, och utökade under lördagen med fem av sex sträcksegrar. Han hade 1,16 minuters försprång inför söndagen och slog då av på tempot för att bevaka ledningen.

– Det är inte lätt det heller. Men man måste kunna hantera en sån situation också. Det skiljer de bästa mot de som aldrig blir världsmästare, säger 26-åringen från Charlottenberg, som stundtals var sugen på att gasa mer.

– Likenässträckan var fantastiskt, den hade jag gärna åkt lite mer på, men vi gjorde precis efter plan. Det betyder mycket för mig och Jonas och för mästerskapet att kunna börja så här. Det är helt perfekt. Otroligt kul att köra under helgen och vi har haft ett väldigt bra stöd från publiken. Jag är tacksam för det och för att vara i ett så bra team.

Det är första gången Tidemand genomfört Svenska rallyt utan problem. I fjol blev han trea trots tekniskt strul.

Varför blev det perfekt den här gången?

– Jag har blivit äldre. Bilen är ju bättre också, och andra år har jag haft en del otur.

Är det höjdpunkten hittills i karriären?

– Ja, en av dem i alla fall. Vi har ju vunnit junior-VM och det är ganska stort också.

För Jonas Andersson kom framgången inte som någon överraskning.

– Jag var övertygad från början att vi skulle ta hem det här och att det inte skulle vara någon som skulle klara att hänga på i tempot. Det sa jag till Pontus redan på torsdag kväll. Skönt att infria det.

Han verkar väldigt harmonisk och lugn?

– Det har han varit hela helgen tycker jag. Det kommer tillsammans med rutin och att vi är bra förberedda.

Mamma Maud och styvpappa Henning Solberg, som tävlade i samma klass i en likadan bil, men körde på en sten i fredags och sen var borta från tätstriden, hyllar också Pontus.

– Insatsen är formidabel. Han har gjort ett perfekt rally. Han är redo att ta titeln i år. Teamet är så bra. Han kan koncentrera sig på att köra fort, säger Maud, som var ute på fem sträckor och tittade.

– Det är helt fantastiskt. Det här har han förtjänat. Han har haft så mycket otur tidigare. Jag hoppas att han blir världsmästare i år, och det tror jag att han blir, säger Henning.

Nästa uppdrag för Pontus Tidemand är debut i Mexiko den 9–12 mars.

– Målet är att bli världsmästare i WRC 2, säger han.

Förhoppningsvis kan det öppna dörrarna till tungviktsklassen.

– Klart man drömmer om att köra WRC-bil, särskilt här i Sverige.