2015-10-13 15:34

2015-10-13 15:34

"Teamen medvetna om konsekvensen..."

RALLY: Svenska rallyt tvingas stryka servicen – väljer flygplatsen 2017?

Svenska rallyt stryker servicen under alla tävlingsdagarna 2016. Detta eftersom serviceplatsen måste flyttas från Hagfors till Karlstad.
Det är man först med i rally-VM.
Frågan är hur det påverkar rallyts framtida VM-status.

Tävlingsledaren Christian Lundqvist är inte orolig.

– Det var fabriksteamens eget önskemål att flytta servicen till Karlstad för att få fler och bättre boenden. De var fullt medvetna om att konsekvensen blir att servicen försvinner under alla tävlingsdagar. Sen återstår att se hur teamen längre ner i startfältet reagerar.

Nu får teamen nöja sig med service på morgnar och kvällar.

– Däremot inför vi däckbytarzonen vid ett tillfälle efter banan både fredag i Kirkenaer och i Hagfors på lördag.

Kommer det här att påverka förarnas taktik?

– Nej, inte med tanke på att det är så tajt i toppen nuförtiden. Dessutom finns ju omstartsregeln kvar.

Serviceplatsen vid Värmlandskajen i inre hamnen är en provisorisk lösning för 2016. Året därpå kommer Toyota in i rally-VM, då räcker inte utrymmet till.

– Nej, då behöver vi minst 25 000 kvadratmeter.

Var hittar ni det i Karlstad?

– Som det ser ut nu enbart på gamla flygplatsen men vi tar gärna emot andra tips.

Kan den skrotade servicen påverka er kandidatur inför 2017?

– Det får vi göra en utvärdering av efter att teamen och delegaterna lämnat in sina rapporter.

Ni har inte sneglat mot att flytta till någon annan plats i Sverige för att rädda rally-VM kvar i Sverige?

– Nej, det har vi inte gjort.

2016 års rally bjuder på flera nyheter.

– En fjärdedel av sträckorna är nya, berättar Christina.

Sträckan Finnskogen i Norge ersätts med Svullrya, som blir hela 25,25 kilometer. Rallyts längsta. Man vänder på Fredriksbergssträckan. Andra superspecialen i Karlstad körs lördag i stället för fredag. Det blir bara en Hagforssprint och shake down flyttas från Råda till Ulvsby.

Tävlingsledaren Christian Lundqvist är inte orolig.

– Det var fabriksteamens eget önskemål att flytta servicen till Karlstad för att få fler och bättre boenden. De var fullt medvetna om att konsekvensen blir att servicen försvinner under alla tävlingsdagar. Sen återstår att se hur teamen längre ner i startfältet reagerar.

Nu får teamen nöja sig med service på morgnar och kvällar.

– Däremot inför vi däckbytarzonen vid ett tillfälle efter banan både fredag i Kirkenaer och i Hagfors på lördag.

Kommer det här att påverka förarnas taktik?

– Nej, inte med tanke på att det är så tajt i toppen nuförtiden. Dessutom finns ju omstartsregeln kvar.

Serviceplatsen vid Värmlandskajen i inre hamnen är en provisorisk lösning för 2016. Året därpå kommer Toyota in i rally-VM, då räcker inte utrymmet till.

– Nej, då behöver vi minst 25 000 kvadratmeter.

Var hittar ni det i Karlstad?

– Som det ser ut nu enbart på gamla flygplatsen men vi tar gärna emot andra tips.

Kan den skrotade servicen påverka er kandidatur inför 2017?

– Det får vi göra en utvärdering av efter att teamen och delegaterna lämnat in sina rapporter.

Ni har inte sneglat mot att flytta till någon annan plats i Sverige för att rädda rally-VM kvar i Sverige?

– Nej, det har vi inte gjort.

2016 års rally bjuder på flera nyheter.

– En fjärdedel av sträckorna är nya, berättar Christina.

Sträckan Finnskogen i Norge ersätts med Svullrya, som blir hela 25,25 kilometer. Rallyts längsta. Man vänder på Fredriksbergssträckan. Andra superspecialen i Karlstad körs lördag i stället för fredag. Det blir bara en Hagforssprint och shake down flyttas från Råda till Ulvsby.