2015-09-09 08:12

2015-09-09 08:30

Svenska rallyt lämnar Hagfors

MOTOR: Ny serviceplats i Karlstad

Svenska rallyt flyttar sin serviceplats från Hagfors flygplats i Råda till Karlstad. Bristen på boende i Hagfors uppges vara orsaken.

Tidsplanen för Rally Sweden 2016 skickades på tisdagen till till internationella bilsportförbundet (Fia) och WRC Promoter för godkännande. VM-deltävlingen ska arrangeras den 11-14 februari 2016.

– Vi har sedan i vintras varit ganska införstådda med att från 2017 skulle det bli mer eller mindre otänkbart med serviceplats i Hagfors då Toyota kommer in med nytt team. Feedbacken från Fia och teamen har varit ganska tydlig. Men att vi redan inför 2016 blev ombedda att flytta kom som en överraskning för oss, säger Svenska rallyts vd Glenn Olsson.

Kraven på kvalitén har också ökat då övriga VM-rallyn körs huvudsakligen med större städer som bas och därigenom bättre boendestandard.

– Boendet har blivit en allt viktigare faktor och jag har förståelse för att med så många resdagar som teamen har på ett år så vill de ha en viss standard. Vi i Sverige måste också följa utvecklingen som sker i övriga VM-länder, fortsätter Glenn Olsson.

I hamnen

Nytt upplägg för serviceplats blir i Karlstads yttre hamn vid Vänerkajen enligt förslaget. Platsen användes senast i somras som evenemangsplats då ostindiefararen Götheborg anlade vid kaj där.

– Ytan är ju så klart betydligt mindre än flygplatsen i Hagfors, men utifrån våra förutsättningar och i den tidspress vi varit så blir detta den bästa lösningen för 2016, säger tävlingsledaren Christina Lundqvist Viklund.

Hagfors tappar inte allt

I Hagfors kommer fortsatt en däckbytarzon för WRC-klasserna att placeras och den historiska klassens serviceplats hamnar också där. Sista och avgörande sträckan, power stage, med tv-sändning worldwide kommer även den fortsatt att utspelas i Hagfors.

Svenska rallyt AB är i dagsläget i förhandlingar om nytt VM-avtal från 2017 och framåt där serviceplats och boendefrågan står högt upp på agendan. En serviceplats i Karlstad är inte optimalt sett utifrån att tävlingsbilarna inte kan gå in på service mitt på dagen på grund av avståndet till de mer vintersäkra sträckorna uppe i norra Värmland.

Mer kompakt

Inför 2017 vill Fia och WRC Promoter ha ett mer kompakt koncept där serviceplatsen är levande hela dagarna.

– Vi måste hitta ett upplägg som möjliggör en levande serviceplats i kombination med bra boendemöjligheter om vi ska bli aktuella för ett nytt avtal, den signalen är tydlig. Nästa möte blir i München om några veckor och då fortsätter förhandlingen, avslutar Glenn Olsson.

 

Tidsplanen för Rally Sweden 2016 skickades på tisdagen till till internationella bilsportförbundet (Fia) och WRC Promoter för godkännande. VM-deltävlingen ska arrangeras den 11-14 februari 2016.

– Vi har sedan i vintras varit ganska införstådda med att från 2017 skulle det bli mer eller mindre otänkbart med serviceplats i Hagfors då Toyota kommer in med nytt team. Feedbacken från Fia och teamen har varit ganska tydlig. Men att vi redan inför 2016 blev ombedda att flytta kom som en överraskning för oss, säger Svenska rallyts vd Glenn Olsson.

Kraven på kvalitén har också ökat då övriga VM-rallyn körs huvudsakligen med större städer som bas och därigenom bättre boendestandard.

– Boendet har blivit en allt viktigare faktor och jag har förståelse för att med så många resdagar som teamen har på ett år så vill de ha en viss standard. Vi i Sverige måste också följa utvecklingen som sker i övriga VM-länder, fortsätter Glenn Olsson.

I hamnen

Nytt upplägg för serviceplats blir i Karlstads yttre hamn vid Vänerkajen enligt förslaget. Platsen användes senast i somras som evenemangsplats då ostindiefararen Götheborg anlade vid kaj där.

– Ytan är ju så klart betydligt mindre än flygplatsen i Hagfors, men utifrån våra förutsättningar och i den tidspress vi varit så blir detta den bästa lösningen för 2016, säger tävlingsledaren Christina Lundqvist Viklund.

Hagfors tappar inte allt

I Hagfors kommer fortsatt en däckbytarzon för WRC-klasserna att placeras och den historiska klassens serviceplats hamnar också där. Sista och avgörande sträckan, power stage, med tv-sändning worldwide kommer även den fortsatt att utspelas i Hagfors.

Svenska rallyt AB är i dagsläget i förhandlingar om nytt VM-avtal från 2017 och framåt där serviceplats och boendefrågan står högt upp på agendan. En serviceplats i Karlstad är inte optimalt sett utifrån att tävlingsbilarna inte kan gå in på service mitt på dagen på grund av avståndet till de mer vintersäkra sträckorna uppe i norra Värmland.

Mer kompakt

Inför 2017 vill Fia och WRC Promoter ha ett mer kompakt koncept där serviceplatsen är levande hela dagarna.

– Vi måste hitta ett upplägg som möjliggör en levande serviceplats i kombination med bra boendemöjligheter om vi ska bli aktuella för ett nytt avtal, den signalen är tydlig. Nästa möte blir i München om några veckor och då fortsätter förhandlingen, avslutar Glenn Olsson.