2015-07-06 22:16

2015-07-06 22:17

Sebastian tappade ledningen i USA

MOTOR: Global rallycross

Sebastian Eriksson från Sunnemo ledde Global rallycross i USA efter tre tävlingar.
När den fjärde avgjordes under helgen tappade han tätpositionen och ligger tvåa.

För första gången i historien gick en tävling på en aktiv militärbas i USA, på MCAS New River i Jacksonville.

Sebastian, som kör en Ford för Olsbergs MSE, vann tävlingen före och såg ut att gå mot en ny succé.

22-åringen var snabb i kvalheaten och toppade sin semifinal.

– Det gick bra fram till finalen. Jag startade i pole position. Men i finalen körde jag ihop lite med en amerikansk kille som heter Austin Dyne och min styrning gick sönder. Jag kunde köra till mål, men jättesakta eftersom jag bara hade styrning på ett hjul. Så jag blev nia, berättar Sebastian.

I USA-serien är hela tio ekipage med i finalen, mot sex i VM.

Den amerikanske storstjärnan Ken Block vann och svensken Patrik Sandell blev tvåa.

Block passerade också Sebastian i sammandraget.

Den exakta ställningen verkar dock inte officiell än.

– Det var protester och strul med resultatlistan. Men jag tror att han är ungefär 25 poäng före.

Innan ledde Sebastian med åtta.

– Man får så mycket poäng per tävling. 25 är inte så mycket som det låter. När tio bilar är med är det stor skillnad på komma etta och nia.

Kör du hela serien?

– Ja, det gör jag.

Blir det något i VM?

– Nej, men däremot ska jag åka SM i Kalix (17–18 juli) och även Arvika sen (1 augusti). Det blir roligt.

Global rallycross består av tolv tävlingshelger. Detroit den 25 juli är närmast.

– Då ska jag försöka hämta tillbaka poängen jag tappat. Det är två tävlingar då och 100 poäng att köra om.

För första gången i historien gick en tävling på en aktiv militärbas i USA, på MCAS New River i Jacksonville.

Sebastian, som kör en Ford för Olsbergs MSE, vann tävlingen före och såg ut att gå mot en ny succé.

22-åringen var snabb i kvalheaten och toppade sin semifinal.

– Det gick bra fram till finalen. Jag startade i pole position. Men i finalen körde jag ihop lite med en amerikansk kille som heter Austin Dyne och min styrning gick sönder. Jag kunde köra till mål, men jättesakta eftersom jag bara hade styrning på ett hjul. Så jag blev nia, berättar Sebastian.

I USA-serien är hela tio ekipage med i finalen, mot sex i VM.

Den amerikanske storstjärnan Ken Block vann och svensken Patrik Sandell blev tvåa.

Block passerade också Sebastian i sammandraget.

Den exakta ställningen verkar dock inte officiell än.

– Det var protester och strul med resultatlistan. Men jag tror att han är ungefär 25 poäng före.

Innan ledde Sebastian med åtta.

– Man får så mycket poäng per tävling. 25 är inte så mycket som det låter. När tio bilar är med är det stor skillnad på komma etta och nia.

Kör du hela serien?

– Ja, det gör jag.

Blir det något i VM?

– Nej, men däremot ska jag åka SM i Kalix (17–18 juli) och även Arvika sen (1 augusti). Det blir roligt.

Global rallycross består av tolv tävlingshelger. Detroit den 25 juli är närmast.

– Då ska jag försöka hämta tillbaka poängen jag tappat. Det är två tävlingar då och 100 poäng att köra om.