2015-06-25 06:00

2015-06-25 06:00

Rallycross VM - rena rama Torsbymästerskapet

MOTOR: Fyra Torsbybaserade förare i tungviktsklassen i Höljes

En säger att han är turist. Den andre siktar på semifinal. En tredje vill samla poäng. Torsbys fjärde förare i supercarklassen i Höljes är redo att gå över lik för seger.

Skidtunnel och kända fotbollsprofiler som Svennis och Marcus Berg i all ära. Det är trots allt motorsport som är störst i Torsby kommun. I nästa helgs VM-deltävling i rallycross i Höljes finns tre Torsbyteam med fyra förare redo att köra riktigt snabbt i supercarklassen.

– Jag har jäkla lust att vinna i Höljes och jag ska ta i extra där. Men om jag har en pallplats så kommer jag nog inte att riskera något. Jag går inte att gå över lik i jakt på en seger, säger Petter Solberg, trea i förra årets final.

– Jag däremot kan gå över lik för att vinna, kontrar Peter Hedström som har en andraplats från 2012 som bästa resultat i Höljes.

– Inte jag, jag är turist. Förr hade jag final som mål, nu är det mest en rolig grej att köra tävlingen, säger comebackande Stig-Olov Walfridson som vann i Höljes 2009.

– Semifinal skulle vara roligt. Jag måste lugna mig, ta mig runt och prestera skapliga tider, säger Lukas Walfridson som liksom sin farbror Stig-Olov rattar en Renault i Höljes.

Traditioner

NWT möter upp förarna i Petter Solbergs lokaler i Torsby. Några hundra meter bort har Helmia Motorsport sin verkstad och Peter Hedströms garage ligger i Fensbol en mil norrut.

– Självklart spelar traditionen en roll i framgångarna. Jag och Peters pappa Anders började köra mot varandra 1980, säger Stig-Olov Walfridson vars familj varit involverad i motorsport i 46 år.

– Det är samma sak i Spydebergs kommun i Norge som jag kommer ifrån. Deras slogan är den gröna kommunen. Den stämmer inte för fem öre. Det är helmörkt, det är bara motorsport som gäller där, säger Petter Solberg.

Taktiskt triumf

Petter Solberg har inlett säsongen lysande. Efter två segrar och tre andraplatser på fem deltävlingar har han 35 poängs ledning i världsmästerskapet.

– Andraplatsen senast i Tyskland är taktiskt sett ett av de bästa loppen i min karriär. Det är inte så roligt att bromsa och lägga sig bakom, men det ger resultat. Första året överkörde jag verkligen, det var jättekul att köra så, men kanske inte så bra.

Pressar materialet

Peter Hedström har haft en problemfylld säsong. Skodan han kört sedan 2011 går bättre än någonsin, men krånglar också mer.

– Det handlar om att vi kör på max, och ibland över maxgränsen. Vi måste pressa materialet till det yttersta för att ha en chans, säger Hedström.

Kan du vinna i Höljes?

– Ja, men det gäller att ha lite tur. Lite regn på söndagen skulle gynna mig.

– Det vore kul om de andra också lyckas, att det blir en värmländsk prägel på semifinalerna, säger Petter Solberg.

Känga till Ekström

Stämningen mellan förarna är god. Petter Solberg förstår Hedströms inställning men menar att det gäller att visa respekt på banan.

– Andreas Bakkerud har med sin körning gjort sig impopulär bland de flesta förarna i VM, säger Solberg.

– Man lär sig vem det går att köra jämsides med eller inte, konstaterar Stig-Olov Walfridson.

– Ordkriget och hetsandet som fanns förr är borta, vilket jag tycker är bra. Visst är det kul någon gång när Northug bråkar med skidsvenskarna, men det är inte det sport handlar om. Det är skönt att det är lugnt inom rallycrossen. Ekström försökte visserligen få i gång lite bråk men efter Tyskland blev det tyst.

Hur då?

– När jag skulle testa i Höljes för några veckor sedan satte Mattias Ekström stopp för det. Han skulle vara själv på banan, men lät Helmiaförarna vara där. Jag tycker det var barnsligt, jag hade inte gjort så.

Skidtunnel och kända fotbollsprofiler som Svennis och Marcus Berg i all ära. Det är trots allt motorsport som är störst i Torsby kommun. I nästa helgs VM-deltävling i rallycross i Höljes finns tre Torsbyteam med fyra förare redo att köra riktigt snabbt i supercarklassen.

– Jag har jäkla lust att vinna i Höljes och jag ska ta i extra där. Men om jag har en pallplats så kommer jag nog inte att riskera något. Jag går inte att gå över lik i jakt på en seger, säger Petter Solberg, trea i förra årets final.

– Jag däremot kan gå över lik för att vinna, kontrar Peter Hedström som har en andraplats från 2012 som bästa resultat i Höljes.

– Inte jag, jag är turist. Förr hade jag final som mål, nu är det mest en rolig grej att köra tävlingen, säger comebackande Stig-Olov Walfridson som vann i Höljes 2009.

– Semifinal skulle vara roligt. Jag måste lugna mig, ta mig runt och prestera skapliga tider, säger Lukas Walfridson som liksom sin farbror Stig-Olov rattar en Renault i Höljes.

Traditioner

NWT möter upp förarna i Petter Solbergs lokaler i Torsby. Några hundra meter bort har Helmia Motorsport sin verkstad och Peter Hedströms garage ligger i Fensbol en mil norrut.

– Självklart spelar traditionen en roll i framgångarna. Jag och Peters pappa Anders började köra mot varandra 1980, säger Stig-Olov Walfridson vars familj varit involverad i motorsport i 46 år.

– Det är samma sak i Spydebergs kommun i Norge som jag kommer ifrån. Deras slogan är den gröna kommunen. Den stämmer inte för fem öre. Det är helmörkt, det är bara motorsport som gäller där, säger Petter Solberg.

Taktiskt triumf

Petter Solberg har inlett säsongen lysande. Efter två segrar och tre andraplatser på fem deltävlingar har han 35 poängs ledning i världsmästerskapet.

– Andraplatsen senast i Tyskland är taktiskt sett ett av de bästa loppen i min karriär. Det är inte så roligt att bromsa och lägga sig bakom, men det ger resultat. Första året överkörde jag verkligen, det var jättekul att köra så, men kanske inte så bra.

Pressar materialet

Peter Hedström har haft en problemfylld säsong. Skodan han kört sedan 2011 går bättre än någonsin, men krånglar också mer.

– Det handlar om att vi kör på max, och ibland över maxgränsen. Vi måste pressa materialet till det yttersta för att ha en chans, säger Hedström.

Kan du vinna i Höljes?

– Ja, men det gäller att ha lite tur. Lite regn på söndagen skulle gynna mig.

– Det vore kul om de andra också lyckas, att det blir en värmländsk prägel på semifinalerna, säger Petter Solberg.

Känga till Ekström

Stämningen mellan förarna är god. Petter Solberg förstår Hedströms inställning men menar att det gäller att visa respekt på banan.

– Andreas Bakkerud har med sin körning gjort sig impopulär bland de flesta förarna i VM, säger Solberg.

– Man lär sig vem det går att köra jämsides med eller inte, konstaterar Stig-Olov Walfridson.

– Ordkriget och hetsandet som fanns förr är borta, vilket jag tycker är bra. Visst är det kul någon gång när Northug bråkar med skidsvenskarna, men det är inte det sport handlar om. Det är skönt att det är lugnt inom rallycrossen. Ekström försökte visserligen få i gång lite bråk men efter Tyskland blev det tyst.

Hur då?

– När jag skulle testa i Höljes för några veckor sedan satte Mattias Ekström stopp för det. Han skulle vara själv på banan, men lät Helmiaförarna vara där. Jag tycker det var barnsligt, jag hade inte gjort så.