2015-02-12 06:00

2015-02-12 06:00

Mikkelsen har känsla för travbanan

MOTOR: Kungen av Superspecialen

I fjol var Andreas Mikkelsen kungen av travbanan. Norrmannen vann superspecialsträckan båda gångerna.

Tjock kärnis borgar för fina förutsättningar på Färjestads travbana i Karlstad när rallyt drar i gång med den första sträckan klockan 20.08 på torsdagskvällen.

Folket har fått vara med och lämna förslag på Svenska rallyts Facebooksida och utifrån det och i samråd med Fia och promotorn sätter arrangören ihop heaten.

Vilka som möts blir dock officiellt först efter fullfartsträningen på torsdagen. Mest önskat är i alla fall en polsk-estländsk duell mellan Robert Kubica och Ott Tänak.

Förarna brukar vara kluvna till Superspecialer som mest är till för publiken. Kalle-Anka-sträcka är en benämning som förekommer. Det finns lite tid att tjäna och en avåkning kan förstöra hela rallyt.

Superspecial verkar vara din grej?

– Jag vann ju bägge gångerna i fjol. Får se om jag finner samma känsla i år, säger Mikkelsen, som är redo att släppa lös de drygt 300 hästarna.

På SS1 2014 avverkade han de 1,9 kilometerna på 1.33,4 och andra gången, SS16, 1.36,7. Sebastien Ogier var dubbel tvåa.

Det fattas dock en del till Petter Solbergs suveräna banrekord på 1.28,9 från 2008.

Men han är medveten om farorna.

– Det är en risk med betong på både ytter och inner.

Satsar du ändå?

– Ja, jag försöker vinna så många sträckor jag kan.

Fjolårstvåan i Svenska rallyt var också totaltrea i VM, och drömmer om guld.

– Ja, då ska det vara stolpe in, men vi försöker så får vi se.

Gammal folka

Medan teamkamraterna Latvala och Ogier har senaste modellen av Volkswagen Polo R WRC får tredjeföraren Mikkelsen nöja sig med fjolårets. 25-åringen får inte den nya förrän till Portugal i maj. Mikkelsen tror det kan räcka långt ändå.

– Jag är övertygad om att jag kan vinna med den om jag får rätt förutsättningar.

Att taktiken på Superspecialen är svår skriver Jari-Matti Latvala under på.

– Man måste vara smart och inte ta onödiga risker, men tar man det för försiktigt kan man förlora mycket tid. I Hagfors sprint förra året kunde det bli massivt tapp om det var dåligt med dubb kvar.

– Det är svårt att ta igen i skogen de sekunderna man förlorar, säger Pontus Tidemands kartläsare Emil Axelsson.

– Ja, bara att köra, säger Pontus.

Travbanans vaktmästare Stefan Olsson kan intyga att underlaget håller.

– Det ser väldigt positivt ut. Isen är ett par decimeter tjock och vi har byggt upp snövallar på sidorna så vattnet stannar kvar om det smälter. Det ska bli några plus på dagarna, men minus på nätterna.

1000 kubik vatten

Det omväxlande vädret har gjort att vattnandet av banan pågått sedan tre veckor före rallyt.

– Det är ruskigt mycket i år, säkert 1000 kubik. Det ska hålla för rallycrossen också på fredag. Banan skrapas med vägskrapa efter torsdagen och vattnas igen, berättar Stefan Olsson.

Tjock kärnis borgar för fina förutsättningar på Färjestads travbana i Karlstad när rallyt drar i gång med den första sträckan klockan 20.08 på torsdagskvällen.

Folket har fått vara med och lämna förslag på Svenska rallyts Facebooksida och utifrån det och i samråd med Fia och promotorn sätter arrangören ihop heaten.

Vilka som möts blir dock officiellt först efter fullfartsträningen på torsdagen. Mest önskat är i alla fall en polsk-estländsk duell mellan Robert Kubica och Ott Tänak.

Förarna brukar vara kluvna till Superspecialer som mest är till för publiken. Kalle-Anka-sträcka är en benämning som förekommer. Det finns lite tid att tjäna och en avåkning kan förstöra hela rallyt.

Superspecial verkar vara din grej?

– Jag vann ju bägge gångerna i fjol. Får se om jag finner samma känsla i år, säger Mikkelsen, som är redo att släppa lös de drygt 300 hästarna.

På SS1 2014 avverkade han de 1,9 kilometerna på 1.33,4 och andra gången, SS16, 1.36,7. Sebastien Ogier var dubbel tvåa.

Det fattas dock en del till Petter Solbergs suveräna banrekord på 1.28,9 från 2008.

Men han är medveten om farorna.

– Det är en risk med betong på både ytter och inner.

Satsar du ändå?

– Ja, jag försöker vinna så många sträckor jag kan.

Fjolårstvåan i Svenska rallyt var också totaltrea i VM, och drömmer om guld.

– Ja, då ska det vara stolpe in, men vi försöker så får vi se.

Gammal folka

Medan teamkamraterna Latvala och Ogier har senaste modellen av Volkswagen Polo R WRC får tredjeföraren Mikkelsen nöja sig med fjolårets. 25-åringen får inte den nya förrän till Portugal i maj. Mikkelsen tror det kan räcka långt ändå.

– Jag är övertygad om att jag kan vinna med den om jag får rätt förutsättningar.

Att taktiken på Superspecialen är svår skriver Jari-Matti Latvala under på.

– Man måste vara smart och inte ta onödiga risker, men tar man det för försiktigt kan man förlora mycket tid. I Hagfors sprint förra året kunde det bli massivt tapp om det var dåligt med dubb kvar.

– Det är svårt att ta igen i skogen de sekunderna man förlorar, säger Pontus Tidemands kartläsare Emil Axelsson.

– Ja, bara att köra, säger Pontus.

Travbanans vaktmästare Stefan Olsson kan intyga att underlaget håller.

– Det ser väldigt positivt ut. Isen är ett par decimeter tjock och vi har byggt upp snövallar på sidorna så vattnet stannar kvar om det smälter. Det ska bli några plus på dagarna, men minus på nätterna.

1000 kubik vatten

Det omväxlande vädret har gjort att vattnandet av banan pågått sedan tre veckor före rallyt.

– Det är ruskigt mycket i år, säkert 1000 kubik. Det ska hålla för rallycrossen också på fredag. Banan skrapas med vägskrapa efter torsdagen och vattnas igen, berättar Stefan Olsson.

Toppen på travet

Här är de snabbaste på första sträckan på Färjestadstravet sedan sträckan kom med i Svenska rallyt 2007 (2009 var det inget rally eftersom Norge hade VM då).

2014: 1) Andreas Mikkelsen, 1.33,4, 2) Sebastien Ogier, +0,8, 3) Ott Tänak, +2,2, 4) Jari-Matti Latvala, +2,4, 5) Mikko Hirvonen, +2,6, 6) Henning Solberg, +3,0, 7) Mads Østberg, +3,2, 8) Juho Hänninen, +3,2, 9) Thierry Neuville, +3,4, 10) Kris Meeke, +3,9, 11) Pontus Tidemand, +4,5, 25) Fredrik Åhlin, +10,6.

2013: 1) Sebastien Loeb, 1.34,5, 2) Evgeny Novikov, 3) Jari-Matti Latvala.

2012: 1) Dani Sordo, 1.34,2, 2) Mads Østberg, 3) Ott Tänak.

2011: 1) P-G Andersson, 1.39,7, 2) Jari-Matti Latvala, 3) Petter Solberg.

2010: 1) Dani Sordo, 1.31,4, 2) Sebastien Ogier, 3) Mikko Hirvonen.

2008: 1) Petter Solberg, 1.28,9, 2) Jari-Matti Latvala, 3) Mikko Hirvonen.

2007: 1) Toni Gardemeister, 1.31,9, 2) Marcus Grönholm, 3) Petter Solberg.

Källa:

Hålltider

16.00: Grindarna öppnas.

16.00: Rekognosering av sträckan för de tävlande.

18.00: Välkommen från scenen.

18.10: Panetoz live! (18.10–18.40).

18.15: Autografskrivning med WRC-förarna i Totohallen.

18.45: Autografskrivning med Panetoz i Totohallen.

19.00: Rallyshow.

19.15: Line up – presentation av de tävlande i WRC.

19.25: Red Bull FSX/FMX-Show.

19.50: Officiell invigning av Rally Sweden med bland andra utrikesministern Margot Wallström.

20.00: WRC SS 1 Karlstad SSS 1.

Källa: