2015-06-12 17:54

2015-06-12 17:55

FBK bröt negativ trend

ISHOCKEY: Årsredovisningen för säsongen 2014 - 2015 är klar

Färjestad redovisar en resultatförbättring på närmare sex miljoner i sitt bokslut för säsongen 2014-2015.

Tidigare i veckan skrev NWT om konkurrenterna HV 71 och Brynäs som gått med närmare fem respektive sju miljoner minus under den gångna säsongen.

Färjestad kunde däremot inte ge några exakta siffror vid den tidpunkten, men utlovade en avsevärd förbättring från föregående år. Klubben gick då minus 5,7 miljoner.

Efter fredagens styrelsemöte kunde Karlstadsklubben ge exakta siffror. Positiva sådana.

Färjestad nådde ett grundresultat på drygt 400 000 kronor.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet. Det är trots allt en förändring på nästan sex miljoner från föregående år, trots att vi missade slutspelet. Det är en väldigt bra turn-around i FBK, säger Färjestad BK:s vd, Stefan Larsson.

Missade målsättningen

Målsättningen inför säsongen var att nå ett resultat på två miljoner. Då hade klubben visserligen räknat med åtminstone kvartsfinalspel.

– Största fadäsen var att vi missade slutspelet. Har man som ambition att vinna SM-guld så var det såklart en missräkning. Den sportsliga delen är grundbulten i allt, säger Larsson.

Det positiva resultatet till trots, klubben väljer att belasta föregående år med en engångspost om 2,2 miljoner, vilket gör att klubben går minus med drygt 1, 9 miljoner ändå. Engångsposten är en klumpsumma av 14 anställningar som föregående år försvann eller förändrades – däribland löner från de fem tjänster som togs bort.

Positiv publiktrend

Hur kan det komma sig att ni gör en sådan resultatförbättring från föregående år?

– Vi har haft en återhållsamhet i våra kostnader, och vi har framför allt fått se en positiv utveckling publikmässigt. Både vad gäller volym och enhetsintäkter. Vi har till exempel haft en stor efterfrågan i våra restauranger och loger.

Enhetsintänkter är ett samlingsbegrepp över hur mycket varje person spenderar i genomsnitt under sitt besök i Löfbergs arena.

– Det är en genomgående trend hos arenabesökarna. De är i första hand där för att se på bra ishockey, men de är också sugna på att krydda upplevelsen med något annat, som till exempel korv eller kaffe. Det finns en betalningsvilja att addera andra komponenter.

För att hålla den positiva publiktrenden vid liv kommer Färjestad att bland annat rekrytera två nya poster till kommande säsong. En hovmästare och en som kommer att ansvara för biljettförsäljningen samt arenaupplevelsen.

Tidigare i veckan skrev NWT om konkurrenterna HV 71 och Brynäs som gått med närmare fem respektive sju miljoner minus under den gångna säsongen.

Färjestad kunde däremot inte ge några exakta siffror vid den tidpunkten, men utlovade en avsevärd förbättring från föregående år. Klubben gick då minus 5,7 miljoner.

Efter fredagens styrelsemöte kunde Karlstadsklubben ge exakta siffror. Positiva sådana.

Färjestad nådde ett grundresultat på drygt 400 000 kronor.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet. Det är trots allt en förändring på nästan sex miljoner från föregående år, trots att vi missade slutspelet. Det är en väldigt bra turn-around i FBK, säger Färjestad BK:s vd, Stefan Larsson.

Missade målsättningen

Målsättningen inför säsongen var att nå ett resultat på två miljoner. Då hade klubben visserligen räknat med åtminstone kvartsfinalspel.

– Största fadäsen var att vi missade slutspelet. Har man som ambition att vinna SM-guld så var det såklart en missräkning. Den sportsliga delen är grundbulten i allt, säger Larsson.

Det positiva resultatet till trots, klubben väljer att belasta föregående år med en engångspost om 2,2 miljoner, vilket gör att klubben går minus med drygt 1, 9 miljoner ändå. Engångsposten är en klumpsumma av 14 anställningar som föregående år försvann eller förändrades – däribland löner från de fem tjänster som togs bort.

Positiv publiktrend

Hur kan det komma sig att ni gör en sådan resultatförbättring från föregående år?

– Vi har haft en återhållsamhet i våra kostnader, och vi har framför allt fått se en positiv utveckling publikmässigt. Både vad gäller volym och enhetsintäkter. Vi har till exempel haft en stor efterfrågan i våra restauranger och loger.

Enhetsintänkter är ett samlingsbegrepp över hur mycket varje person spenderar i genomsnitt under sitt besök i Löfbergs arena.

– Det är en genomgående trend hos arenabesökarna. De är i första hand där för att se på bra ishockey, men de är också sugna på att krydda upplevelsen med något annat, som till exempel korv eller kaffe. Det finns en betalningsvilja att addera andra komponenter.

För att hålla den positiva publiktrenden vid liv kommer Färjestad att bland annat rekrytera två nya poster till kommande säsong. En hovmästare och en som kommer att ansvara för biljettförsäljningen samt arenaupplevelsen.