2018-06-07 15:17

2018-06-07 15:17

DIF:s gratismatch – årets viktigaste

FOTBOLL: Arbetet i Degerfors IF är i gång inför höstens förväntade publikfest

Första helgen i september tar Degerfors IF emot Helsingborg på Stora valla i årets gratismatch.
– Det är den klart viktigaste matchen för oss på marknadssidan, säger Leif Olsson.

Gratismatchen innebär att det är fritt inträde till Stora valla.

Förra året var det matchen mot IK Frej Täby som var gratis.

Då engagerade sig över 100 privatpersoner och 220 företag.

DIF fick då en intäkt på mellan 900 000 kronor och en miljon när det kom 2 979 åskådare.

Något som Degerfors vill toppa första helgen i september mot Helsingborg.

– Vi har ökat varje år och har satt upp ett mål som är ganska högt. Det är otroligt viktigt att vi når dit. Den här matchen har stor betydelse för oss, säger Leif Olsson.

Förra året var det första gången som privatpersoner var med och bidrog.

– Det gjorde en stor skillnad på hur alla slöt upp. Rent ekonomiskt, för klubben, betyder den här matchen så himla mycket. Många kanske tänker att ”min lilla insats inte hjälper”. Men när man samlar ihop allting så är alla insatser viktiga, säger Anders Julin, marknadsansvarig i DIF.

Hur tänkte ni kring valet av match?

– Det är nog första gången som vi egentligen har valt motstånd. Vi har inte tittat på det så mycket tidigare men i år gjorde vi det. Andreas Granqvist spelar för Helsingborg efter VM och kan bli ett dragplåster, säger Olsson.

– Vi vill skapa en publikmatch mot ett bra motstånd. Vi vill få till en härlig inramning och det kommer även att hända mycket runt omkring.

Klubben hoppas på upp emot 3 000–3500 åskådare.

– Är vi med och krigar i toppen av tabellen kan det smälla till. Vi siktar i alla fall mot att nå en bättre publiksiffra än förra året, säger Olsson.

”Många samtal”

Något som var mycket uppskattad i höstas var ett arrangemang i Stora halla.

– Vi gjorde en grej där för ungdomslag runt omkring. Vi bjöd på pizza, godis och de fick träffa Stefan, Sargon och Sebastian (Ohlsson). Därefter marscherade vi tillsammans till arenan. Det var uppskattat och något som vi vill bygga vidare på, berättar Julin.

För Julin och Olsson med flera inom föreningen väntar mycket arbete inför gratismatchen.

– Det är många samtal som ska göras. Snart är det semestertider så vi kommer jaga en hel del. Det är ju inte bara samtal utan det är flera arrangemang runt omkring som måste förberedas också, kommenterar Olsson.

– Därför har vi släppt möjligheten att man kan registrera sig som bidragsgivare på nätet också, flikar Julin in.

– Vi kommer, löpande, publicera alla som är med och bidrar på våra sociala medier. I samband med matchen kommer också annonser i NWT, Filipstads tidning, Nya Kristinehamnsposten och Karlskoga Tidning/Kuriren. Företaget eller privatpersonen kommer också att synas i matchprogrammet.

Hur är känslan så här långt?

– Rätt bra. Just nu ringer man till de som står med på gamla listor och det är väldigt få som tackar nej. Vi hoppas, så klart, även på att få med flera nya partners, säger Leif Olsson.

Gratismatchen innebär att det är fritt inträde till Stora valla.

Förra året var det matchen mot IK Frej Täby som var gratis.

Då engagerade sig över 100 privatpersoner och 220 företag.

DIF fick då en intäkt på mellan 900 000 kronor och en miljon när det kom 2 979 åskådare.

Något som Degerfors vill toppa första helgen i september mot Helsingborg.

– Vi har ökat varje år och har satt upp ett mål som är ganska högt. Det är otroligt viktigt att vi når dit. Den här matchen har stor betydelse för oss, säger Leif Olsson.

Förra året var det första gången som privatpersoner var med och bidrog.

– Det gjorde en stor skillnad på hur alla slöt upp. Rent ekonomiskt, för klubben, betyder den här matchen så himla mycket. Många kanske tänker att ”min lilla insats inte hjälper”. Men när man samlar ihop allting så är alla insatser viktiga, säger Anders Julin, marknadsansvarig i DIF.

Hur tänkte ni kring valet av match?

– Det är nog första gången som vi egentligen har valt motstånd. Vi har inte tittat på det så mycket tidigare men i år gjorde vi det. Andreas Granqvist spelar för Helsingborg efter VM och kan bli ett dragplåster, säger Olsson.

– Vi vill skapa en publikmatch mot ett bra motstånd. Vi vill få till en härlig inramning och det kommer även att hända mycket runt omkring.

Klubben hoppas på upp emot 3 000–3500 åskådare.

– Är vi med och krigar i toppen av tabellen kan det smälla till. Vi siktar i alla fall mot att nå en bättre publiksiffra än förra året, säger Olsson.

”Många samtal”

Något som var mycket uppskattad i höstas var ett arrangemang i Stora halla.

– Vi gjorde en grej där för ungdomslag runt omkring. Vi bjöd på pizza, godis och de fick träffa Stefan, Sargon och Sebastian (Ohlsson). Därefter marscherade vi tillsammans till arenan. Det var uppskattat och något som vi vill bygga vidare på, berättar Julin.

För Julin och Olsson med flera inom föreningen väntar mycket arbete inför gratismatchen.

– Det är många samtal som ska göras. Snart är det semestertider så vi kommer jaga en hel del. Det är ju inte bara samtal utan det är flera arrangemang runt omkring som måste förberedas också, kommenterar Olsson.

– Därför har vi släppt möjligheten att man kan registrera sig som bidragsgivare på nätet också, flikar Julin in.

– Vi kommer, löpande, publicera alla som är med och bidrar på våra sociala medier. I samband med matchen kommer också annonser i NWT, Filipstads tidning, Nya Kristinehamnsposten och Karlskoga Tidning/Kuriren. Företaget eller privatpersonen kommer också att synas i matchprogrammet.

Hur är känslan så här långt?

– Rätt bra. Just nu ringer man till de som står med på gamla listor och det är väldigt få som tackar nej. Vi hoppas, så klart, även på att få med flera nya partners, säger Leif Olsson.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.