2015-06-03 14:25

2017-10-04 13:03

"Vill stänga kranarna"

IDROTT: Idrotten hjälper till att göra skolavslutningen nyktrare

Kampanjen Tänk Om har existerat i en handfull år nu. Den syftar till att minska alkoholkonsumtionen hos underåriga.
Nu har den värmländska idrotten värvats till den här satsningen.
– Vi är jätteglada att vi får vara med och sprida budskapet, säger Per Dalebjer, chef på Värmlands idrottsförbund (VIF).

Den här kampanjen rullar året runt, men man går in med störst kraft under så kallade riskhelger.

Dagarna kring skolavslutningen är den tid då Tänk Om blir som mest aktivt.

– En stor festhelg närmar sig och runt den brukar det av tradition bli stökigt och då behöver vi verkligen komma ut med vår information, säger polisens representant Johan Ekstam.

Använder sociala medier

Det är i första hand information och kunskap om alkoholens påverkan av unga människor – på kort och lång sikt – den här kampanjen handlar om. Att få bukt med langningen ingår i projektet.

– Vi använder de sociala medierna, där kan vi nå många, säger Länsstyrelsens Maud Johansson.

I och med att idrottsrörelsen nu också engageras i arbetet hoppas de kampanjansvariga självfallet att räckvidden blir större.

– Det här samspelet mellan myndighetsvärlden och de ideella krafterna är bra, och med idrottens kontaktnät hoppas vi att vi kan hjälpa till att nå ut till än fler än tidigare, säger Per Dalebjer.

Minska langningen

Maud Johansson hävdar att antalet värmländska ungdomar som dricker alkohol aldrig varit lägre:

– 20-25 procent av 15-16-åringarna dricker minst två gånger per månad, det är en klart lägre siffra än tidigare. Men vi har också sett att de som dricker dricker mycket. Vi gör det här jobbet för att minska tillgängligheten, minska langningen.

Sex värmländska klubbar – Grums IK Hockey, Villastadens IF, KIls AIK Handboll, Torsby IF, Hultsberg/Björkås IBK, Färjestad BK Konståkning – har tagits ut för att hjälpa till att sprida budskapet dagarna innan skolavslutningen. Ledare och unga medlemmar i respektive klubb kommer att vid aktuell orts systembolag dela ut informationsbroschyrer från Tänk Om.

Och som Johan Ekstam uttrycker det:

– Vi ska försöka stänga så många kranar som möjligt därute.

Den här kampanjen rullar året runt, men man går in med störst kraft under så kallade riskhelger.

Dagarna kring skolavslutningen är den tid då Tänk Om blir som mest aktivt.

– En stor festhelg närmar sig och runt den brukar det av tradition bli stökigt och då behöver vi verkligen komma ut med vår information, säger polisens representant Johan Ekstam.

Använder sociala medier

Det är i första hand information och kunskap om alkoholens påverkan av unga människor – på kort och lång sikt – den här kampanjen handlar om. Att få bukt med langningen ingår i projektet.

– Vi använder de sociala medierna, där kan vi nå många, säger Länsstyrelsens Maud Johansson.

I och med att idrottsrörelsen nu också engageras i arbetet hoppas de kampanjansvariga självfallet att räckvidden blir större.

– Det här samspelet mellan myndighetsvärlden och de ideella krafterna är bra, och med idrottens kontaktnät hoppas vi att vi kan hjälpa till att nå ut till än fler än tidigare, säger Per Dalebjer.

Minska langningen

Maud Johansson hävdar att antalet värmländska ungdomar som dricker alkohol aldrig varit lägre:

– 20-25 procent av 15-16-åringarna dricker minst två gånger per månad, det är en klart lägre siffra än tidigare. Men vi har också sett att de som dricker dricker mycket. Vi gör det här jobbet för att minska tillgängligheten, minska langningen.

Sex värmländska klubbar – Grums IK Hockey, Villastadens IF, KIls AIK Handboll, Torsby IF, Hultsberg/Björkås IBK, Färjestad BK Konståkning – har tagits ut för att hjälpa till att sprida budskapet dagarna innan skolavslutningen. Ledare och unga medlemmar i respektive klubb kommer att vid aktuell orts systembolag dela ut informationsbroschyrer från Tänk Om.

Och som Johan Ekstam uttrycker det:

– Vi ska försöka stänga så många kranar som möjligt därute.

Folkhälsomyndigheten är initiativtagare till TÄNK OM och genomför insatsen i samarbete med Systembolaget, Länsstyrelsen och Polisen. Men många fler är engagerade i TÄNK OM, över hela landet sker ett aktivt arbete av kommuner och frivilligorganisationer. Alla arbetar vi gemensamt för att underåriga inte dricka alkohol.

Syftet med TÄNK OM är att sprida kunskap till föräldrar om tonåringar och alkohol. Forskning visar att föräldrar genom sin roll som gränssättare och vuxna förebilder har stora möjligheter att påverka sina barns alkoholdebut och framtida konsumtionsmönster.

Det övergripande målet för TÄNK OM är att minska tillgängligheten av alkohol för tonåringar genom att få tonårsföräldrar att:

* förstå riskerna med en tidig alkoholdebut.

* inse vikten av tydlig gränssättning, normer och värderingar kring alkohol.

* aktivt avstå från att köpa ut alkohol till ungdomar under 20 år.

* känna till att tonåringar främst får alkohol från kompisar och kompisars syskon.

Arbetet fokuseras kring årets stora risktillfällen då många unga dricker alkohol för första gången och då många unga dricker sig berusade:

Källa: www.tänkom.nu