2015-02-12 22:26

2015-02-13 06:36

"Ville visa Ogier"

MOTOR: Østberg snabbast i WRC

Mads Østberg med värmländske kartläsaren Jonas Andersson var snabbast av alla i WRC-gänget på superspecialen. Han slog världsmästaren i duellen.
– Jag ville visa Ogier hur det ska bli den här veckan, säger Østberg.

Tidigare har norrmannen inte varit så snabb på travbanan, men den här gången tog han i ordentligt.

– Det är viktigt att vara med från början. Superspecialer är inte min grej, men nu bestämde jag mig för att göra det ordentligt.

– Ja, det är en bra start för oss, konstaterar Jonas.

Mads är dock orolig att segerchansen ska smälta bort. I går kväll kröp det under nollan, men risken finns för plusgrader framöver.

– Med fyra–fem minusgrader hade det varit ypperligt med startnummer fyra, säger han.

Den 27-årige norrmannen har varit på pallen fyra år i rad i Svenska rallyt, men ännu inte högst upp.

Nu, i en ny och bättre Citroën, är siktet inställt på seger.

– Ja, det är därför jag är så besviken på att förhållandena har ändrat sig. Som det var på rekognoseringen (tisdag–onsdag) var det finaste jag har sett. Synd att rallyt är flyttat en helg.

– Hoppas det fryser på så vi inte får slita som de andra där framme med slush (slask).

Ogier kan gynnas

När rallyt drar i gång på allvar på fredagen, med främst sträckor i Norge, är startordningen enligt ställningen i VM, det vill säga resultatet i Monte Carlo, och där vann var det trippel Volkswagen genom Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen. Østberg var fyra.

Tidigare har man oftast vänt på det prioriterade fältet efter första dagen, men enligt nya regler sker det först tredje och sista tävlingsdagen.

Mads tror dock att Ogier kan gynnas första gången sträckorna körs.

– Han kan få en liten fördel eftersom det inte är någon snö på toppen nu, och det är krispigare och glattare.

Snabbare längre bak

Mellan de fem–sex första bilarna gör det enligt Mads ingen större skillnad.

Det är längre bak i fältet det kan gå fortare om mildvädret håller i sig.

– Man måste tio bilar ner för att det ska vara en riktig fördel. Men då kan det handla om så mycket som en sekund per kilometer. På shakedownen körde Kubica som nummer 20 och han hade sju sekunder snabbare tid än vi andra då.

Andra vändan sträckorna körs blir inte bättre.

– Det är en sak många missförstår. Det spelar ännu större roll andra vändan. Det blir så mycket lös snö utanför spåret och WRC åker alltid på sladd, men till slut blir det grus över hela vägen och det får de längre bak fördel av.

Tidigare har norrmannen inte varit så snabb på travbanan, men den här gången tog han i ordentligt.

– Det är viktigt att vara med från början. Superspecialer är inte min grej, men nu bestämde jag mig för att göra det ordentligt.

– Ja, det är en bra start för oss, konstaterar Jonas.

Mads är dock orolig att segerchansen ska smälta bort. I går kväll kröp det under nollan, men risken finns för plusgrader framöver.

– Med fyra–fem minusgrader hade det varit ypperligt med startnummer fyra, säger han.

Den 27-årige norrmannen har varit på pallen fyra år i rad i Svenska rallyt, men ännu inte högst upp.

Nu, i en ny och bättre Citroën, är siktet inställt på seger.

– Ja, det är därför jag är så besviken på att förhållandena har ändrat sig. Som det var på rekognoseringen (tisdag–onsdag) var det finaste jag har sett. Synd att rallyt är flyttat en helg.

– Hoppas det fryser på så vi inte får slita som de andra där framme med slush (slask).

Ogier kan gynnas

När rallyt drar i gång på allvar på fredagen, med främst sträckor i Norge, är startordningen enligt ställningen i VM, det vill säga resultatet i Monte Carlo, och där vann var det trippel Volkswagen genom Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen. Østberg var fyra.

Tidigare har man oftast vänt på det prioriterade fältet efter första dagen, men enligt nya regler sker det först tredje och sista tävlingsdagen.

Mads tror dock att Ogier kan gynnas första gången sträckorna körs.

– Han kan få en liten fördel eftersom det inte är någon snö på toppen nu, och det är krispigare och glattare.

Snabbare längre bak

Mellan de fem–sex första bilarna gör det enligt Mads ingen större skillnad.

Det är längre bak i fältet det kan gå fortare om mildvädret håller i sig.

– Man måste tio bilar ner för att det ska vara en riktig fördel. Men då kan det handla om så mycket som en sekund per kilometer. På shakedownen körde Kubica som nummer 20 och han hade sju sekunder snabbare tid än vi andra då.

Andra vändan sträckorna körs blir inte bättre.

– Det är en sak många missförstår. Det spelar ännu större roll andra vändan. Det blir så mycket lös snö utanför spåret och WRC åker alltid på sladd, men till slut blir det grus över hela vägen och det får de längre bak fördel av.