2015-02-09 06:00

2015-02-09 12:49

Succé i Höljes

"Skulle gärna se att det fortsätter framöver"

Värmländsk seger. Det blev en fantastisk inramning i Höljes när Finnskoga motorklubb firade 40 år.
Strålande sol, glittrande snö och drygt 2000 människor gjorde RallyX on ice till en succé .
Förutom föredetta rallycross-stjärnor var vinsten för Sunnemos Sebastian Eriksson dagens höjdpunkt.

För första gången blev rallycross en vintersport. I samband med Finnskogas jubileum valde de att stå som arrangörer för en av de tre tävlingar som skulle köras i vinterserien som anordnades. Serien skulle dragit i gång förra helgen i Örebro, men pågrund av det milda vädret var inte banorna redo och loppet ställdes in.

I Höljes var förutsättningarna den totala motsatsen.

– Det är mycket mer att tänka på när man arrangerar lopp på vintern, elektronik och liknande. Sen är det vädret, som nu var helt fantastiskt. Stor publik, strålande sol samt snö, det blir inte bättre en så, säger Morgan Östlund, ordförande för Finnskoga MK.

Starkt startfält

Startfältet bestod av 14 meriterade förare, bland annat Richard Göransson och jättetalangen Sebastian Eriksson.

Till skillnad från den vanliga rallycrossen var det svårare att köra om på dessa banor och därför blev starten desto viktigare.

– Jag fick till bra starter, även i finalen där jag fick en lucka ner till de andra. Då kände jag att det här tar jag om jag inte får några tekniska problem, berättar vinnaren Sebastian Eriksson.

Det blev stor show och dramatik för publiken när bilarna kom sladdandes fram på banorna. Inte minst från de gamla veteranerna som dök upp för att köra uppvisningsrace.

Föredetta VM-guldmedaljörerna Stig Blomqvist och Petter Solberg var med och deltog. Solberg som inte är känd för att hålla igen bjöd publiken på fart och fläkt när han i princip stod på tvären med sin bil.

Regelbunden vinterserie

Trots att evenemanget i Höljes blev en sådan succé är det ingen garanti att vinterserien kommer åter.

– Vi får se om vi klarar att göra det ett år till, men det lockar, säger Morgan Östlund.

Även vinnaren av dagens tävling skulle vilja se serien återkomma nästa vinter.

– Jag skulle gärna se att det fortsätter framöver. Det är ett bra komplement eftersom man oftast bara kör på sommaren, säger Eriksson.

För första gången blev rallycross en vintersport. I samband med Finnskogas jubileum valde de att stå som arrangörer för en av de tre tävlingar som skulle köras i vinterserien som anordnades. Serien skulle dragit i gång förra helgen i Örebro, men pågrund av det milda vädret var inte banorna redo och loppet ställdes in.

I Höljes var förutsättningarna den totala motsatsen.

– Det är mycket mer att tänka på när man arrangerar lopp på vintern, elektronik och liknande. Sen är det vädret, som nu var helt fantastiskt. Stor publik, strålande sol samt snö, det blir inte bättre en så, säger Morgan Östlund, ordförande för Finnskoga MK.

Starkt startfält

Startfältet bestod av 14 meriterade förare, bland annat Richard Göransson och jättetalangen Sebastian Eriksson.

Till skillnad från den vanliga rallycrossen var det svårare att köra om på dessa banor och därför blev starten desto viktigare.

– Jag fick till bra starter, även i finalen där jag fick en lucka ner till de andra. Då kände jag att det här tar jag om jag inte får några tekniska problem, berättar vinnaren Sebastian Eriksson.

Det blev stor show och dramatik för publiken när bilarna kom sladdandes fram på banorna. Inte minst från de gamla veteranerna som dök upp för att köra uppvisningsrace.

Föredetta VM-guldmedaljörerna Stig Blomqvist och Petter Solberg var med och deltog. Solberg som inte är känd för att hålla igen bjöd publiken på fart och fläkt när han i princip stod på tvären med sin bil.

Regelbunden vinterserie

Trots att evenemanget i Höljes blev en sådan succé är det ingen garanti att vinterserien kommer åter.

– Vi får se om vi klarar att göra det ett år till, men det lockar, säger Morgan Östlund.

Även vinnaren av dagens tävling skulle vilja se serien återkomma nästa vinter.

– Jag skulle gärna se att det fortsätter framöver. Det är ett bra komplement eftersom man oftast bara kör på sommaren, säger Eriksson.

  • Alice Hallén