2016-04-25 11:06

2016-04-25 11:06

Biljettautomatens frånvaro upprör

SÄFFLE: SJ:s biljettautomat är borttagen

Biljettautomaten på tågstationen i Säffle har tagits bort för att SJ i stället ska satsa på att utveckla hemsidan och mobilappen.
Ett val som har upprört flera resenärer.

– Alla vill eller kan faktiskt inte boka via datorn, säger Rose-Marie Klingenberg.

I SJ:s biljettautomater kan resenärer både boka biljetter på plats och hämta ut redan bokade biljetter. Biljettautomaterna har funnits tillgängliga på nästan alla stationer i Sverige, men nu har biljettautomaternas antal blivit färre runt om i landet. Och Säffles biljettautomat är en av automaterna som tagits bort.

I ett mejl till ST förklarar SJ att deras motivering till varför biljettautomaten tagits bort är främst på grund av resenärernas förändrade köpvanor. Enligt SJ:s statistik har Säffle sjunkit till den graden att det inte längre är resursmässigt försvarbart att ha kvar automaten, då endast genomsnittligen nio biljettköp om dagen gjordes under 2015. I stället vill man lägga resurserna på att utveckla de köpkanaler som brukas mest, såsom mobilappen och hemsidan.

Rose-Marie Klingenberg reser ofta från Säffles tågstation. Bland annat för att hälsa på barnen i Karlstad och Göteborg.

– Jag reser i alla fall två gånger i månaden och tycker alltid det har varit väldigt bekvämt och enkelt att resa med tåg, men nu är det desto mer omständigt.

Rose-Marie brukade boka sin biljett i biljettautomaten, men behöver nu be vänner om hjälp för att kunna boka biljett då hon saknar tillgång till dator.

– Visst jag kan boka biljett på ett reseombud, men de tar en avgift på 50 kronor och kundtjänst har alltid otroligt lång väntetid, konstaterar hon.

– Alla vill eller kan faktiskt inte boka via datorn, säger Rose-Marie Klingenberg.

I SJ:s biljettautomater kan resenärer både boka biljetter på plats och hämta ut redan bokade biljetter. Biljettautomaterna har funnits tillgängliga på nästan alla stationer i Sverige, men nu har biljettautomaternas antal blivit färre runt om i landet. Och Säffles biljettautomat är en av automaterna som tagits bort.

I ett mejl till ST förklarar SJ att deras motivering till varför biljettautomaten tagits bort är främst på grund av resenärernas förändrade köpvanor. Enligt SJ:s statistik har Säffle sjunkit till den graden att det inte längre är resursmässigt försvarbart att ha kvar automaten, då endast genomsnittligen nio biljettköp om dagen gjordes under 2015. I stället vill man lägga resurserna på att utveckla de köpkanaler som brukas mest, såsom mobilappen och hemsidan.

Rose-Marie Klingenberg reser ofta från Säffles tågstation. Bland annat för att hälsa på barnen i Karlstad och Göteborg.

– Jag reser i alla fall två gånger i månaden och tycker alltid det har varit väldigt bekvämt och enkelt att resa med tåg, men nu är det desto mer omständigt.

Rose-Marie brukade boka sin biljett i biljettautomaten, men behöver nu be vänner om hjälp för att kunna boka biljett då hon saknar tillgång till dator.

– Visst jag kan boka biljett på ett reseombud, men de tar en avgift på 50 kronor och kundtjänst har alltid otroligt lång väntetid, konstaterar hon.

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.