2015-10-05 12:05

2015-10-05 13:11

Säffleoperan har gjort det igen

RECENSION: Stående ovationer för höstens uppsättning

Mel Brooks klassiker Det våras för Hitler ligger till grund för Säffleoperans nya produktion The Producers regisserad av Mattias Palm. I lördags var det premiär och det blev en ny succé med härlig musik, kittlande satir, många skratt och stående ovationer. Det våras för Säffleoperan.

Efter fjolårets braksuccé med Skönheten & Odjuret kunde Säffleoperan ha valt den enkla vägen och satsat på exempelvis Lejonkungen eller Aladdin. Men Säffleoperan präglas av djärvhet och nytänkande och tar inga enkla vägar.

The Producers är en utmaning utöver det vanliga för här skojar man med ondskan, här skrattar man åt hakkorsen, här kittlar man publikens intellekt och sinne för satir och ironi. Men författaren Mel Brooks har alltid sagt att man får skämta om allt därför att skrattet är bästa vapnet mot ondska.

Det är andra gången som musikalen sätts upp i Sverige och det är naturligtvis ingen slump att just Säffleoperan har valt Mel Brooks klassiker som är lika mycket musikal som satir och komedi och ständigt lika aktuell i tider präglade av aggressioner och intolerans.

I andra akten kulminerar galenskaperna och då får Kristoffer Appelquist, med dansarnas goda hjälp, oss att skratta åt Hitler och hans bisarra hov. Utmanande och provocerande men oerhört roligt.

The Producers handlar om att göra världens sämsta pjäs. Därför väljer producenterna Max Bialystock och Leo Bloom ut den sämsta regissören, de sämsta skådespelarna och den sämsta och mest osmakliga pjäsen. Alla som kan sin Mel Brooks vet att man väljer ”Springtime for Hitler – A Gay Romp with Adolf and Eva at Berchtesgarden”. Därmed dyker de mest egendomliga karaktärer upp på scenen.

Här har regissören Mattias Palm & Co verkligen lyckats hitta rätt. Thomas Kihlström är helt underbar som den avdankade nazisten Franz Liebkind som vi första gången möter vid dennes duvslag i en obeskrivlig scen. Thomas Kihlström, som i många år gett ansikte åt Säffleoperans själ, växer för varje produktion och – det skrev jag ifjol också – bättre än så här har han aldrig varit.

Kristoffer Appelquist och Martin Franzelius gör det underbara gayparet Roger De Bris och Carmen Ghia på ett sätt som gör de karikatyriska filmoriginalen all rättvisa. Det är första gången vi ser dem på Säffleoperans scen och detsamma gäller Elin Månsson som spelar det svenska bombnedslaget Alice Lill-Babs Svensson Ann-Louise Sjöblom Hansson Svensson Hansson Siw Malmqvist, även kallad Ulla.

Hon stormar in på scenen i slutet av första akten och visar att hon är ytterligare en i raden av unga begåvade kvinnliga artister som Säffleoperan fångat in på vägen uppåt i karriären.

Lysande insatser

Musikalen bärs fram av två karaktärer, Max och Leo, spelade av Johan Rudbeck och Oscar Sundling som vi tidigare mött på Säfflescenen i flera lyckade sammanhang. Johan Rudebeck gör en strålande inats som den nedgångne Max Bialystock, som visserligen är en duktig sol-och-vårare men är bortglömd på Broadway. Rudbeck drar ett tungt lass på scenen och får briljera med låten ”Förrådd” där han äger hela salongen.

Oscar Sundling är lika lysande som han var som ljusstake (!) förra hösten. Han är också på scenen nästan hela tiden och får också tillfälle att glänsa i flera nummer, inte minst i ”Jag vill bli kungen av Broadway”. Med filmerna i åtanke (Gene Wilder och Mathew Broderick) är han som klippt och skuren för rollen som den spände revisorn.

Produktionen bärs också fram av det höga tempot och scenbyten som sker med imponerande fart, all snygg dekor, vackra kostymer och ett ljud som bär hela vägen. Bär fram gör också den stora orkestern under Pär Jorsäters erfarna ledning.

Kör och dansare får ett stort ansvar och sprider glädje som bland annat pilska tanter, torra revisorer, glittrande balettflickor, österrikiska fräuleins och käcka nazister. Vad vore Säffleoperans utan denna ryggrad?

The Producers är en ny succé för Säffleoperan. Första stycket ”Urpremiär” sitter som en smäck och sedan är det bara att luta sig tillbaka och njuta av hur elegant och stilfullt Säffleoperan går in i sitt femte decennium.

Efter fjolårets braksuccé med Skönheten & Odjuret kunde Säffleoperan ha valt den enkla vägen och satsat på exempelvis Lejonkungen eller Aladdin. Men Säffleoperan präglas av djärvhet och nytänkande och tar inga enkla vägar.

The Producers är en utmaning utöver det vanliga för här skojar man med ondskan, här skrattar man åt hakkorsen, här kittlar man publikens intellekt och sinne för satir och ironi. Men författaren Mel Brooks har alltid sagt att man får skämta om allt därför att skrattet är bästa vapnet mot ondska.

Det är andra gången som musikalen sätts upp i Sverige och det är naturligtvis ingen slump att just Säffleoperan har valt Mel Brooks klassiker som är lika mycket musikal som satir och komedi och ständigt lika aktuell i tider präglade av aggressioner och intolerans.

I andra akten kulminerar galenskaperna och då får Kristoffer Appelquist, med dansarnas goda hjälp, oss att skratta åt Hitler och hans bisarra hov. Utmanande och provocerande men oerhört roligt.

The Producers handlar om att göra världens sämsta pjäs. Därför väljer producenterna Max Bialystock och Leo Bloom ut den sämsta regissören, de sämsta skådespelarna och den sämsta och mest osmakliga pjäsen. Alla som kan sin Mel Brooks vet att man väljer ”Springtime for Hitler – A Gay Romp with Adolf and Eva at Berchtesgarden”. Därmed dyker de mest egendomliga karaktärer upp på scenen.

Här har regissören Mattias Palm & Co verkligen lyckats hitta rätt. Thomas Kihlström är helt underbar som den avdankade nazisten Franz Liebkind som vi första gången möter vid dennes duvslag i en obeskrivlig scen. Thomas Kihlström, som i många år gett ansikte åt Säffleoperans själ, växer för varje produktion och – det skrev jag ifjol också – bättre än så här har han aldrig varit.

Kristoffer Appelquist och Martin Franzelius gör det underbara gayparet Roger De Bris och Carmen Ghia på ett sätt som gör de karikatyriska filmoriginalen all rättvisa. Det är första gången vi ser dem på Säffleoperans scen och detsamma gäller Elin Månsson som spelar det svenska bombnedslaget Alice Lill-Babs Svensson Ann-Louise Sjöblom Hansson Svensson Hansson Siw Malmqvist, även kallad Ulla.

Hon stormar in på scenen i slutet av första akten och visar att hon är ytterligare en i raden av unga begåvade kvinnliga artister som Säffleoperan fångat in på vägen uppåt i karriären.

Lysande insatser

Musikalen bärs fram av två karaktärer, Max och Leo, spelade av Johan Rudbeck och Oscar Sundling som vi tidigare mött på Säfflescenen i flera lyckade sammanhang. Johan Rudebeck gör en strålande inats som den nedgångne Max Bialystock, som visserligen är en duktig sol-och-vårare men är bortglömd på Broadway. Rudbeck drar ett tungt lass på scenen och får briljera med låten ”Förrådd” där han äger hela salongen.

Oscar Sundling är lika lysande som han var som ljusstake (!) förra hösten. Han är också på scenen nästan hela tiden och får också tillfälle att glänsa i flera nummer, inte minst i ”Jag vill bli kungen av Broadway”. Med filmerna i åtanke (Gene Wilder och Mathew Broderick) är han som klippt och skuren för rollen som den spände revisorn.

Produktionen bärs också fram av det höga tempot och scenbyten som sker med imponerande fart, all snygg dekor, vackra kostymer och ett ljud som bär hela vägen. Bär fram gör också den stora orkestern under Pär Jorsäters erfarna ledning.

Kör och dansare får ett stort ansvar och sprider glädje som bland annat pilska tanter, torra revisorer, glittrande balettflickor, österrikiska fräuleins och käcka nazister. Vad vore Säffleoperans utan denna ryggrad?

The Producers är en ny succé för Säffleoperan. Första stycket ”Urpremiär” sitter som en smäck och sedan är det bara att luta sig tillbaka och njuta av hur elegant och stilfullt Säffleoperan går in i sitt femte decennium.

FAKTA

The Producers

Skriven av: Mel Brooks.

Regi: Mattias Palm.

I huvudrollerna: Johan Rudbeck, Oscar Sundling, Kristoffer Appelquist, Thomas Kihlström, Elin Månsson, Martin Franzelius.

Övriga roller: Katarina Kihlström, Per-Åke Johansson, Isabelle Ahonen-Johansson, Emma Petzäll, Andreas Lantz, Dan Tunmats, Anders Anstrin, Helen Hagström, Anna Sirén, Jonas Engström, Oskar Olsson, Veronika Bäckström, Anna Andersson Vass, Fredrik Hedberg med flera.

Scenografi: Katrin Pettersson.

Kostymdesign: Ljilja Ellison.

Ljusdesign: Fredrik Glahns.

Ljuddesign: Stefan Ferger.

Peruk- och maskdesign: Kim Engdahl.

Kapellmästare: Pär Jorsäter.

Rekvisita/Dekormålning: Karin Olsson.

Producent: Tobias Norelius

Koreografi: Johanna Norelius.

Källa: