2015-10-04 09:59

2015-10-04 12:07

275-årig tavla fick nytt liv

ESKILSÄTER: Värmlands Museums konservatorer på uppdrag i kyrkan

Tavelrenovering. Den 275 år gamla Roos-tavlan i Eskilsäters kyrka höll på att falla isär. Då ryckte konservatorerna Anna Bergman och Cecilia Skoglund från Värmlands Museum in och gav den stora tavlan nytt liv.

I sakristian i Eskilsäters kyrka har i många år hängt en magnifik och iögonfallande oljemålning med en märkvärdig historia. Tavlan är sannolikt målad 1740 och är alltså 275 år gammal. Målningen är mycket välbevarad men tiden har ändå satt sina spår och när den började gå isär i tre delar beslutades att skaffa hjälp från Värmlands Museum.

Den gångna veckan har de två skickliga konservatorerna Cecilia Skoglund och Anna Lindblom varit i Eskilsäter för att rädda tavlan och ge den nytt liv.

– Vi har varit med om många renoveringar men det här var nog det bevärligaste uppdraget vi haft hittills, säger Cecilia.

Väger 100 kilo

Besvären har orsakats av tavlans stora omfång. Den är tre meter bred och nästan lika hög och består av sammanfogade tjocka ekplankor.

– Därför väger den över 100 kilo och det var svårt både att få ned den från väggen, att renovera den och att sedan hänga upp den igen, förklarar Anna.

Under årens lopp har ekplankorna glidit isär vilket gjort att målningen sett sprucken ut. Nu har Anna och Cecilia efter konstens alla regler pressat ihop plankorna igen och säkrat dem på baksidan så att de ska hålla ihop åtminstone något halvsekel till.

– Dessutom har vi konserverat den genom att fästa gammal färg, rengöra den och ge den ett tunt lager av fernissa. Framför allt har vi fokuserat på att försöka rädda texten i målningens nederkant, berättar Cecilia.

Skicklig konstnär

Målningen är gjord av en okänd men uppenbarligen skicklig konstnär. Motivet är desto mer känt:

– Den föreställer majoren Carl Gustaf Roos och hans hustru som fick tolv barn varav sju överlevde. På målningen ser vi paret med de sju barnen men tittar man noga på tavlan så anar man också de fem avlidna barnen, berättar kyrkvärden Lars-Erik Johannesson.

På målningen finns också flera tydliga budskap, bland annat en ängel som häller blod ur en kalk. Det är en symbol för världens synder.

Bör inte flyttas

Värmlands Museum har tidigare velat låna den magnifika tavlan för att visa den på en utställning. Men konservatorerna tyckte inte att målningen bör lämna den miljö där den stått så länge.

– Kommer tavlan in i ett annat klimat är det stor risk att den skadas. Den mår bäst av att stå kvar här i sakristian, säger Anna Lindblom.

I Eskilsäter är man stolta över klenoden. Men så är kyrkan också en av de mest unika i Värmland, ursprungligen byggd redan i slutet av 1100-talet och den enda värmländska kyrkan som har kvar sitt medeltida torn.

Blev landshövding

Familjen Roos levde på Rosenborgs gård men en av sönerna sålde sedermera gården sedan han tagit över den. Ett av barnen var Herman Julius som senare i livet blev landshövding i Västerbottens län. Den sista i familjen som bodde på Värmlandsnäs var ett av barnbarnen, Carl Adam, som bodde på Hjällesgate men sålde gården 1815 då han lämnade Värmland.

I dag vet man att ättlingar till familjen Roos lever i Stockholm.

– De har varit här och tittat på tavlan, berättar Lars-Erik Johannesson.

I sakristian i Eskilsäters kyrka har i många år hängt en magnifik och iögonfallande oljemålning med en märkvärdig historia. Tavlan är sannolikt målad 1740 och är alltså 275 år gammal. Målningen är mycket välbevarad men tiden har ändå satt sina spår och när den började gå isär i tre delar beslutades att skaffa hjälp från Värmlands Museum.

Den gångna veckan har de två skickliga konservatorerna Cecilia Skoglund och Anna Lindblom varit i Eskilsäter för att rädda tavlan och ge den nytt liv.

– Vi har varit med om många renoveringar men det här var nog det bevärligaste uppdraget vi haft hittills, säger Cecilia.

Väger 100 kilo

Besvären har orsakats av tavlans stora omfång. Den är tre meter bred och nästan lika hög och består av sammanfogade tjocka ekplankor.

– Därför väger den över 100 kilo och det var svårt både att få ned den från väggen, att renovera den och att sedan hänga upp den igen, förklarar Anna.

Under årens lopp har ekplankorna glidit isär vilket gjort att målningen sett sprucken ut. Nu har Anna och Cecilia efter konstens alla regler pressat ihop plankorna igen och säkrat dem på baksidan så att de ska hålla ihop åtminstone något halvsekel till.

– Dessutom har vi konserverat den genom att fästa gammal färg, rengöra den och ge den ett tunt lager av fernissa. Framför allt har vi fokuserat på att försöka rädda texten i målningens nederkant, berättar Cecilia.

Skicklig konstnär

Målningen är gjord av en okänd men uppenbarligen skicklig konstnär. Motivet är desto mer känt:

– Den föreställer majoren Carl Gustaf Roos och hans hustru som fick tolv barn varav sju överlevde. På målningen ser vi paret med de sju barnen men tittar man noga på tavlan så anar man också de fem avlidna barnen, berättar kyrkvärden Lars-Erik Johannesson.

På målningen finns också flera tydliga budskap, bland annat en ängel som häller blod ur en kalk. Det är en symbol för världens synder.

Bör inte flyttas

Värmlands Museum har tidigare velat låna den magnifika tavlan för att visa den på en utställning. Men konservatorerna tyckte inte att målningen bör lämna den miljö där den stått så länge.

– Kommer tavlan in i ett annat klimat är det stor risk att den skadas. Den mår bäst av att stå kvar här i sakristian, säger Anna Lindblom.

I Eskilsäter är man stolta över klenoden. Men så är kyrkan också en av de mest unika i Värmland, ursprungligen byggd redan i slutet av 1100-talet och den enda värmländska kyrkan som har kvar sitt medeltida torn.

Blev landshövding

Familjen Roos levde på Rosenborgs gård men en av sönerna sålde sedermera gården sedan han tagit över den. Ett av barnen var Herman Julius som senare i livet blev landshövding i Västerbottens län. Den sista i familjen som bodde på Värmlandsnäs var ett av barnbarnen, Carl Adam, som bodde på Hjällesgate men sålde gården 1815 då han lämnade Värmland.

I dag vet man att ättlingar till familjen Roos lever i Stockholm.

– De har varit här och tittat på tavlan, berättar Lars-Erik Johannesson.