2015-02-10 08:10

2015-03-13 13:41

Försäkringsmiss kostar 6,9 miljoner?

SÄFFLE: Ny mångmiljonsmäll för Säffle kommun

Efter branden i Lugnadalsskolan 2009 skulle kommunen få ut 9,76 miljoner kronor på försäkringen. Men kommunen tog inte ut mer än drygt 3 miljoner kronor i tid och nu har resten av pengarna frusit inne. Det handlar om 6,9 miljoner kronor.

I lördags kunde ST berätta om hur Säffle kommun bland annat missat att ta ut bidrag från Migrationsverket vilket gör att det saknas 18,1 miljoner kronor i barn- och utbildningsnämndens bokslut.

i dag kan ST avslöja ännu mer slarv och bristande rutiner som sannolikt kommer att kosta kommunen 6,9 miljoner kronor. Den här gången har man missat att ta ut de försäkringspengar man hade rätt till i samband med storbranden på Lugnadalsskolan 2009.

Kommunen skulle då få en ersättning på 9,76 miljoner kronor från försäkringsbolaget Länsförsäkringar. Denna summa redovisades också som en intäkt i bokslutet 2009. Problemet var att kommunen bara fick in 3,3 miljoner kronor. Resten av pengarna frös inne eftersom de enligt uppgift skulle ha plockats ut inom fem år efter branden, det vill säga senast den 4 maj 2014.

Det glömde kommunen bort.

Förhandlingsläge

Nu riskerar kommunen att förlora 6,9 miljoner kronor vilket är den summa som återstår att reglera efter kommunens senaste förhandling med Länsförsäkringar.

– Jag vill inte uttala mig om möjligheterna att få ut ytterligare försäkringspengar eftersom vi befinner oss i ett förhandlingsläge och snart ska träffas för ytterligare diskussioner, säger Lars Johansson som är Säffle kommuns ekonomichef.

När stora delar av Lugnadalsskolan brann ned fick Säffle kommun direkt ut viss ersättning, bland annat för att kunna göra en sanering. Samtidigt skrev kommunen och försäkringsbolaget ett avtal som innebar att kommunen inom fem år skulle bygga en ny skola för att få ut resten av försäkringspengarna.

I det skedet bokade kommunen, helt enligt redovisningsreglerna, upp en intäkt på 9,76 miljoner kronor för 2009. Under de kommande fem åren kunde man dock inte redovisa en plan för hur pengarna skulle användas och därför betalades försäkringspengarna inte ut.

3,3 miljoner har dock kunnat bokas bort efter en uppgörelse med försäkringsbolaget. Kvar finns dock en fordran som vuxit till 6,9 miljoner. Det är pengar som i flera år varit redovisad som en tillgång trots att de inte funnits, precis som i fallet med de missade pengarna från Migrationsverket. De pengarna riskerar kommunen nu att förlora.

Besvärande situation

Lars Johansson jobbade inte i Säffle kommun vid den aktuella tidpunkten men bedömer de aktuella beloppen och kostnaderna som rimliga. Ingemar Rosén, som tillträdde som ny kommunchef i Säffle för en vecka sedan, tycker att situationen är besvärande för kommunen.

– En skolbrand är en extraordinär händelse men hade man gjort rätt från början hade läget naturligtvis varit bättre. Nu är vi nära en uppgörelse med försäkringsbolaget och kan bara hoppas på en lösning som gör att vi landar på ett hyggligt sätt, säger han.

I lördags kunde ST berätta om hur Säffle kommun bland annat missat att ta ut bidrag från Migrationsverket vilket gör att det saknas 18,1 miljoner kronor i barn- och utbildningsnämndens bokslut.

i dag kan ST avslöja ännu mer slarv och bristande rutiner som sannolikt kommer att kosta kommunen 6,9 miljoner kronor. Den här gången har man missat att ta ut de försäkringspengar man hade rätt till i samband med storbranden på Lugnadalsskolan 2009.

Kommunen skulle då få en ersättning på 9,76 miljoner kronor från försäkringsbolaget Länsförsäkringar. Denna summa redovisades också som en intäkt i bokslutet 2009. Problemet var att kommunen bara fick in 3,3 miljoner kronor. Resten av pengarna frös inne eftersom de enligt uppgift skulle ha plockats ut inom fem år efter branden, det vill säga senast den 4 maj 2014.

Det glömde kommunen bort.

Förhandlingsläge

Nu riskerar kommunen att förlora 6,9 miljoner kronor vilket är den summa som återstår att reglera efter kommunens senaste förhandling med Länsförsäkringar.

– Jag vill inte uttala mig om möjligheterna att få ut ytterligare försäkringspengar eftersom vi befinner oss i ett förhandlingsläge och snart ska träffas för ytterligare diskussioner, säger Lars Johansson som är Säffle kommuns ekonomichef.

När stora delar av Lugnadalsskolan brann ned fick Säffle kommun direkt ut viss ersättning, bland annat för att kunna göra en sanering. Samtidigt skrev kommunen och försäkringsbolaget ett avtal som innebar att kommunen inom fem år skulle bygga en ny skola för att få ut resten av försäkringspengarna.

I det skedet bokade kommunen, helt enligt redovisningsreglerna, upp en intäkt på 9,76 miljoner kronor för 2009. Under de kommande fem åren kunde man dock inte redovisa en plan för hur pengarna skulle användas och därför betalades försäkringspengarna inte ut.

3,3 miljoner har dock kunnat bokas bort efter en uppgörelse med försäkringsbolaget. Kvar finns dock en fordran som vuxit till 6,9 miljoner. Det är pengar som i flera år varit redovisad som en tillgång trots att de inte funnits, precis som i fallet med de missade pengarna från Migrationsverket. De pengarna riskerar kommunen nu att förlora.

Besvärande situation

Lars Johansson jobbade inte i Säffle kommun vid den aktuella tidpunkten men bedömer de aktuella beloppen och kostnaderna som rimliga. Ingemar Rosén, som tillträdde som ny kommunchef i Säffle för en vecka sedan, tycker att situationen är besvärande för kommunen.

– En skolbrand är en extraordinär händelse men hade man gjort rätt från början hade läget naturligtvis varit bättre. Nu är vi nära en uppgörelse med försäkringsbolaget och kan bara hoppas på en lösning som gör att vi landar på ett hyggligt sätt, säger han.