2015-01-21 11:23

2015-01-22 06:43

Från Säffle till Las Vegas

SÄFFLE: Fredrik Gunnarssons "lego-ljud" ska ta över världen

Allting började när han placerades bakom mixerbordet för KomRock på 80-talet.
I dag så är Fredrik Gunnarsson vd för det Karlstadbaserade bolaget Sound Dimension.
Företagets enda produkt aiFi kan inom kort komma att revolutionera sättet som vi lyssnar på musik.

Ska vi ta det från början så är det på Medborgarhuset vi hamnar. Trummisen Fredrik Gunnarsson, en av medlemmarna i Claes-Rutger Gustavssons orkester då det begav sig, beskriver sig själv som en produkt formad i Säffles kommunala musikskola.

När Ulf Löfgren drog i gång KomRock så fanns Fredrik med och snart i en position som på något skulle komma att bli vägledande för hela hans framtida yrkesliv.

– Det var tack vare Ulf Löfgren som jag fick möjlighet och ansvar och redan som tolvåring körde jag ljudet på rock-operan som sattes upp på Medis, berättar Fredrik.

Sedan dess har det runnit massor med vatten under broarna. Fredrik flyttade till Karlstad som 15-åring för musikstudier på Sundstagymnasiet. Därefter blev det Stockholm och skolan Kulturama för värmlänningen.

Entreprenörsanda

Hela tiden och i alla nya situationer så har Fredrik Gunnarsson tagit för sig, lärt sig nya saker och haft ett innovativt tänkande med sig. Han har byggt musikstudios, jobbat som ljudtekniker inom film och tv och han har tagit fram egna patent inom hifi-området.

– Jag har alltid haft med mig en entreprenörsanda, jag är fostrad så. Jag gillar att hoppa ner i den djupa änden av poolen och sedan se hur snabbt man kan simma. Det är min grundinställning och det har funkat ganska bra under åren, säger Fredrik Gunnarsson.

Våghalsigheten eller modet har tagit honom runt världen flera gånger om. Under många år så var han med och drev ett bolag som levererade mer eller mindre banbrytande teknik.

– Det handlade om stereo- och surroundljud från en enda högtalarlåda. För två år sedan lämnade jag dock det här företaget av olika skäl, säger Fredrik.

Efter ett års arbete i Kina, som teknisk chef hos ett tillverkande företag inom elektronikbranschen, så inleddes nästa fas i Fredriks yrkesliv. Den fas han nu är mitt uppe i.

– Under året i Kina så var ju familjen kvar i Sverige och det var ett särboförhållande som inte var särskilt trevligt. Därför vände jag hem till Karlstad igen, det var i början av 2014, berättar han.

Det är alltså under det senaste året som ”revolutionen” har tagit fart. Fredrik Gunnarsson har slagit sig samman med Victor Isaksen, tidigare vd för Färjestadstravet.

– Jag känner Victor sedan tidigare och vid sidan av travet så har musik och ljud alltid varit hans passion. Jag var lite tveksam till att starta ett nytt märke men Victor gav mig en välriktad spark i rumpan. Han tyckte att det var en strålande idé.

Modulär lösning

Under Fredriks bolag Sound Dimension har man nu tagit fram den nya och enda produkten i bolaget, aiFi.

En stapelbar högtalare som ensam är en portabel och smidig ljudkälla. I kombination med andra enheter så blir produkten snabbt och automatiskt ett helt ljudsystem.

– Det är en modulär högtalarlösning och jag har haft sådana här tankar tidigare. AiFi jobbar med induktion och placerar man högtalarna på eller intill varandra så skapas det ett intranät. De börjar prata med varandra och dela upp bördan mellan sig.

Fredrik Gunnarsson var i början av året på en stor elektronikmässa i Las Vegas för att visa upp produkten. Responsen från branschen har varit god.

– Vi hade ett otroligt trevligt mottagande måste jag säga. Känslan är att vi inte har några begränsningar när det gäller att nå ut med produkten. Vi håller på att ta fram den slutliga designen och tillverkningen kommer att ligga i Taiwan.

Redan nu så finns det möjlighet att köpa produkten, eller boka snarare.

Sound Dimension använder sig av crowd funding-sajten IndieGogo för att nå ut med sin produkt och även om den här affärsmodellen ännu är i sin linda så tilltalas Fredrik Gunnarsson av tänket.

– Crowdfunding är ett sätt för oss att få en rejäl förbeställning och jag gillar den här idén. Blir vi alla lite mer öppna för att handla på det här sättet får vi en större kontroll över vilka produkter som kommer ut.

Leverans i april

De första enheterna av aiFi kommer att levereras i slutet av april, då till den begränsade skara som var först i förbokningen.

Sedan blir det ytterligare leveranser av förbokade högtalare och därefter ska massproduktionen och kanske då också ”revolutionen” ta vid.

– Det är fantastiskt roligt. Den här produkten bottnar i en egen vision, det är min egen baby. Jag tror verkligen på det här, säger Fredrik Gunnarsson.

Fotnot: För alla som är nyfikna på aiFi så demonstrerar Fredrik Gunnarsson och Sound Dimension produkten på Innovation Park i Karlstad under fredagen.

Ska vi ta det från början så är det på Medborgarhuset vi hamnar. Trummisen Fredrik Gunnarsson, en av medlemmarna i Claes-Rutger Gustavssons orkester då det begav sig, beskriver sig själv som en produkt formad i Säffles kommunala musikskola.

När Ulf Löfgren drog i gång KomRock så fanns Fredrik med och snart i en position som på något skulle komma att bli vägledande för hela hans framtida yrkesliv.

– Det var tack vare Ulf Löfgren som jag fick möjlighet och ansvar och redan som tolvåring körde jag ljudet på rock-operan som sattes upp på Medis, berättar Fredrik.

Sedan dess har det runnit massor med vatten under broarna. Fredrik flyttade till Karlstad som 15-åring för musikstudier på Sundstagymnasiet. Därefter blev det Stockholm och skolan Kulturama för värmlänningen.

Entreprenörsanda

Hela tiden och i alla nya situationer så har Fredrik Gunnarsson tagit för sig, lärt sig nya saker och haft ett innovativt tänkande med sig. Han har byggt musikstudios, jobbat som ljudtekniker inom film och tv och han har tagit fram egna patent inom hifi-området.

– Jag har alltid haft med mig en entreprenörsanda, jag är fostrad så. Jag gillar att hoppa ner i den djupa änden av poolen och sedan se hur snabbt man kan simma. Det är min grundinställning och det har funkat ganska bra under åren, säger Fredrik Gunnarsson.

Våghalsigheten eller modet har tagit honom runt världen flera gånger om. Under många år så var han med och drev ett bolag som levererade mer eller mindre banbrytande teknik.

– Det handlade om stereo- och surroundljud från en enda högtalarlåda. För två år sedan lämnade jag dock det här företaget av olika skäl, säger Fredrik.

Efter ett års arbete i Kina, som teknisk chef hos ett tillverkande företag inom elektronikbranschen, så inleddes nästa fas i Fredriks yrkesliv. Den fas han nu är mitt uppe i.

– Under året i Kina så var ju familjen kvar i Sverige och det var ett särboförhållande som inte var särskilt trevligt. Därför vände jag hem till Karlstad igen, det var i början av 2014, berättar han.

Det är alltså under det senaste året som ”revolutionen” har tagit fart. Fredrik Gunnarsson har slagit sig samman med Victor Isaksen, tidigare vd för Färjestadstravet.

– Jag känner Victor sedan tidigare och vid sidan av travet så har musik och ljud alltid varit hans passion. Jag var lite tveksam till att starta ett nytt märke men Victor gav mig en välriktad spark i rumpan. Han tyckte att det var en strålande idé.

Modulär lösning

Under Fredriks bolag Sound Dimension har man nu tagit fram den nya och enda produkten i bolaget, aiFi.

En stapelbar högtalare som ensam är en portabel och smidig ljudkälla. I kombination med andra enheter så blir produkten snabbt och automatiskt ett helt ljudsystem.

– Det är en modulär högtalarlösning och jag har haft sådana här tankar tidigare. AiFi jobbar med induktion och placerar man högtalarna på eller intill varandra så skapas det ett intranät. De börjar prata med varandra och dela upp bördan mellan sig.

Fredrik Gunnarsson var i början av året på en stor elektronikmässa i Las Vegas för att visa upp produkten. Responsen från branschen har varit god.

– Vi hade ett otroligt trevligt mottagande måste jag säga. Känslan är att vi inte har några begränsningar när det gäller att nå ut med produkten. Vi håller på att ta fram den slutliga designen och tillverkningen kommer att ligga i Taiwan.

Redan nu så finns det möjlighet att köpa produkten, eller boka snarare.

Sound Dimension använder sig av crowd funding-sajten IndieGogo för att nå ut med sin produkt och även om den här affärsmodellen ännu är i sin linda så tilltalas Fredrik Gunnarsson av tänket.

– Crowdfunding är ett sätt för oss att få en rejäl förbeställning och jag gillar den här idén. Blir vi alla lite mer öppna för att handla på det här sättet får vi en större kontroll över vilka produkter som kommer ut.

Leverans i april

De första enheterna av aiFi kommer att levereras i slutet av april, då till den begränsade skara som var först i förbokningen.

Sedan blir det ytterligare leveranser av förbokade högtalare och därefter ska massproduktionen och kanske då också ”revolutionen” ta vid.

– Det är fantastiskt roligt. Den här produkten bottnar i en egen vision, det är min egen baby. Jag tror verkligen på det här, säger Fredrik Gunnarsson.

Fotnot: För alla som är nyfikna på aiFi så demonstrerar Fredrik Gunnarsson och Sound Dimension produkten på Innovation Park i Karlstad under fredagen.

Crowdfunding

Crowdfunding, eller gräsrotsfinansiering, är ett förhållandevis nytt sätt att locka till sig finansiering.

I dag finns massor med internetbaserade tjänster som tillhandahåller crowdfunding. IndieGogo, Microventures och Kickstarter är några exempel.

Källa: Wikipedia