2018-06-29 06:00

2018-06-29 06:00

Wreckfest - En ohämmad krockfest

Racing

Wreckfes
Windows
Bugbear
Åldersmärkning: 7
Betyg:

Kanske är det få som har racing på hjärnan så här i VM-tider, men Wreckfest är faktiskt perfekt tajmat. Dels är det lättsam, tillbakalutad sommarunderhållning – och dels är det perfekt att avreagera sig med varje gång just vårt lag inte får domsluten med sig. Jag förutsätter att det spelas jävligt mycket Wreckfest i Tyskland just nu.

Finska utvecklaren Bugbear låg bakom de utmärkta Flatout-spelen en gång i tiden, och Wreckfest är deras emotsedda återkomst till det digitala folkracet. Den här gången är det lite mer sansat än i de äldre spelen, dock, på gott och ont.

Jag har ofta riktigt roligt med Wreckfest, så länge spelomgångarna är korta. Banorna är nämligen lite mindre intrikata än i Flatout-spelen, med mestadels korta, simpla lopp. Ibland är det åttafigurformade kaosbanor där alla krockar ihjäl sig efter några minuter. Förvisso kul, men väldigt slumpmässigt.

Roligast är att köra mot andra spelare online, inte minst då det är ett spel där vi har mandat att köra som idioter snarare än försöka smeka kurvor med perfekta handbromssvängar. Som racingspel betraktat är det ganska begränsat, men så länge du hänger dig åt det kaotiska konceptet och krockar dig gul och blå är det utmärkt som katharsis på fyra hjul (tills ett eller flera av dem lossnar, åtminstone).

Spelet hämmas dock av vissa brister. Framför allt tekniska sådana, med krascher, buggar ett halvdant onlinesystem och bitvis småknäpp fysik. Kampanjläget är onödigt omständligt och segdraget, dessutom, vilket gör spelet mindre kul för den som vill krocka på egen hand. Alla vi som saknat ett riktigt bra folkrace-spel sedan Flatout 2 bör dock kolla in Wreckfest. Det är en frisk fläkt för den som föredrar sin lack repad och bucklig.

Joakim Kilman

Kanske är det få som har racing på hjärnan så här i VM-tider, men Wreckfest är faktiskt perfekt tajmat. Dels är det lättsam, tillbakalutad sommarunderhållning – och dels är det perfekt att avreagera sig med varje gång just vårt lag inte får domsluten med sig. Jag förutsätter att det spelas jävligt mycket Wreckfest i Tyskland just nu.

Finska utvecklaren Bugbear låg bakom de utmärkta Flatout-spelen en gång i tiden, och Wreckfest är deras emotsedda återkomst till det digitala folkracet. Den här gången är det lite mer sansat än i de äldre spelen, dock, på gott och ont.

Jag har ofta riktigt roligt med Wreckfest, så länge spelomgångarna är korta. Banorna är nämligen lite mindre intrikata än i Flatout-spelen, med mestadels korta, simpla lopp. Ibland är det åttafigurformade kaosbanor där alla krockar ihjäl sig efter några minuter. Förvisso kul, men väldigt slumpmässigt.

Roligast är att köra mot andra spelare online, inte minst då det är ett spel där vi har mandat att köra som idioter snarare än försöka smeka kurvor med perfekta handbromssvängar. Som racingspel betraktat är det ganska begränsat, men så länge du hänger dig åt det kaotiska konceptet och krockar dig gul och blå är det utmärkt som katharsis på fyra hjul (tills ett eller flera av dem lossnar, åtminstone).

Spelet hämmas dock av vissa brister. Framför allt tekniska sådana, med krascher, buggar ett halvdant onlinesystem och bitvis småknäpp fysik. Kampanjläget är onödigt omständligt och segdraget, dessutom, vilket gör spelet mindre kul för den som vill krocka på egen hand. Alla vi som saknat ett riktigt bra folkrace-spel sedan Flatout 2 bör dock kolla in Wreckfest. Det är en frisk fläkt för den som föredrar sin lack repad och bucklig.

Joakim Kilman

Har du synpunkter på det som sägs i texten? Skriv då gärna en kommentar via tjänsten Ifrågasätt men tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga samt publicera kommentar i papperstidningen.